Van de DesertX, de eerste Ducati uitgerust met een 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel, komt nu de nieuwe DesertX Rally. Hij wordt gekenmerkt door de beste racecomponenten: de DesertX Rally maakt gebruik van hoogwaardige systemen die zowel gespecialiseerd en effectief zijn in off-roadgebruik als geavanceerd zoals op alle Ducati’s.

Hij is ook ontwikkeld en getest op circuits en was de hoofdrolspeler in de Iron Road Prolog op de Erzbergrodeo 2023 met Antoine Meo (meervoudig Enduro Wereldkampioen en Europees Supercross Kampioen) die hem naar de hoogste trede van het podium bracht in de tweecilinder categorie ( video illustrating Meo’s achievement here).

DesertX Rally

Net als alle Ducati’s heeft de DesertX Rally een unieke en kenmerkende stijl. Dankzij de nieuwe kleurstelling en de oplossingen die typisch zijn voor de offroadwereld en die zijn uiterlijk kenmerken, geeft de DesertX Rally zijn karakter al op het eerste gezicht prijs. Het is echter dankzij de technische uitrusting dat de Rally een echte offroad-motor wordt.

Het hoge voorspatbord garandeert het gebruik zelfs in bijzonder moeilijke omstandigheden, de Kayaba vering met vergrote veerweg met gesloten cartridge vork en schokdemper met grotere zuiger zijn afgeleid van de motorcross en stellen de rijder in staat om elk obstakel te overwinnen, terwijl de nieuwe centraal gespaakte velgen met een specifieke maat en karakteristieken voor de off-road racerij de Rally tot een onstuitbare motor maken op elk type terrein. Deze oplossingen, in combinatie met een lichte en resistente carterbeschermplaat van gesmeed carbon, versnellingspedalen en achterremhendel die zijn vervaardigd uit massief materiaal, maken de Rally ondubbelzinnig tot een motorfiets die is ontworpen voor de meest extreme avonturen.

Chassis

De vering van de DesertX Rally is ontworpen om zelfs de moeilijkste obstakels aan te kunnen, waardoor de DesertX nog beter presteert in het off-road gebied. Zowel de voorvork als de schokdemper worden gekenmerkt door dezelfde technologieën die worden gebruikt op professionele cross- en enduromotoren.

Aan de voorkant is de DesertX Rally uitgerust met nieuwe billet aluminium platen, stevig en licht. De vork is een gesloten cartridge KYB, een technologie die wordt gebruikt op motorcross- en enduro racemotoren. Deze oplossing houdt in dat de olie in de cartridges onder druk wordt gezet om cavitatie te voorkomen, waardoor een homogeen en consistent gedrag van de voorvering en de nodige ondersteuning tijdens de meest extreme toepassingen wordt gegarandeerd.

Om de souplesse en slijtvastheid te verbeteren, zijn de vorkbuizen bovendien voorzien van een Kashima-coating en de glijders van een DLC-oppervlaktebehandeling. De veerweg van de wielen neemt toe met 20 mm, tot een totaal van 250 mm. De achterkant bestaat uit een aluminium achterbrug met een ander bevestigingspunt dan bij de standaard DesertX, met een volledig instelbare schokdemper met een grotere zuiger om het gedrag van de motorfiets te verbeteren bij het meest veeleisende off-roadgebruik. De veerweg van het achterwiel neemt toe met 20 mm, tot een totaal van 240 mm. Tot slot is de DesertX Rally, om de rijeigenschappen op het meest veeleisende offroad-terrein te verbeteren, uitgerust met een verstelbare Öhlins-stuurdemper, die direct aan het stuur is bevestigd met uit massief materiaal gefreesde steunen.

Dankzij de nieuwe vering heeft de DesertX Rally een grotere bodemvrijheid, die nu 280 mm bedraagt (30 mm meer dan de standaard), zodat hij zelfs de moeilijkste obstakels kan overwinnen.
Altijd met het oog op betere off-roadprestaties is de DesertX Rally uitgerust met wielen die worden gekenmerkt door specifieke afmetingen voor off-road, robuuster en lichter dankzij naven die zijn vervaardigd uit massief, koolstofstalen spaken en sterke Takasago Excel-velgen met binnenband.
Om de veelzijdigheid van de DesertX Rally te onderstrepen, is net als bij de DesertX een drievoudige homologatie voorzien voor de banden met de Pirelli Scorpion Rally STR, voorgesteld als originele uitrusting. Om zijn off-road capaciteiten te verbeteren, is het mogelijk om Scorpion Rally te monteren, terwijl voor degenen die liever op asfalt rijden, Scorpion Trail II beschikbaar is.
Dankzij het gebruik van hoogwaardige componenten heeft de DesertX Rally weegt slechts één kilo meer dan het standaardmodel ondanks de toename in lengte en omvang van de vering.

Motorblok en Elektronica

De DesertX Rally is uitgerust met de 937 cc Ducati Testastretta 11° tweecilinder met desmodromische kleptiming. Het maximumvermogen bedraagt 110 pk bij 9.250 tpm en het maximumkoppel 92 Nm bij 6.500 tpm. Deze motor, die wordt gekenmerkt door een regelmatige en beheersbare vermogensafgifte voor elke route, is geoptimaliseerd voor off-roadgebruik dankzij een speciale overbrengingsverhouding en specifieke elektronische systeemstrategieën en -kalibraties.

De zes rijmodi van de DesertX Rally (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally) hebben Cornering ABS, Ducati Traction Control (DTC) en Ducati Wheelie Control (DWC) opnieuw gekalibreerd op basis van het nieuwe chassis en voor uitdagender off-road gebruik.

DesertX Rally

De elektronische functies van de DesertX Rally worden beheerd via het verticaal geplaatste 5″ TFT-kleurendisplay met hoge resolutie, dat zo geplaatst is dat het optimaal zicht biedt, zelfs als je stilstaat. Dit display is ontworpen voor integratie met het Ducati Multimedia System waarmee je je smartphone kunt aansluiten en zo nieuwe functies kunt activeren, zoals muziekbediening, oproepbeheer en Turn by Turn navigatie* (optioneel) met routeaanwijzingen direct op het dashboard. Bovendien biedt de DesertX Rally standaard de Utility Bar voor de bevestiging van het navigatiesysteem.

De onderhoudsintervallen voor de DesertX Rally zijn elke 15.000 km of 24 maanden, met klepspelingcontroles elke 30.000 km. De DesertX Rally zal ook beschikbaar zijn in een 35 KW versie voor A2 rijbewijshouders.

DesertX Rally

Accessoires

De DesertX Rally beschikt standaard over alle essentiële onderdelen voor off-road gebruik, maar wie hem wil personaliseren kan dat doen door te kiezen uit de Ducati Performance accessoirecatalogus. Om het rijbereik uit te breiden, is het mogelijk om een extra 8-liter tank te monteren die bijna 40% meer brandstof levert, perfect geïntegreerd in de lijn van de motorfiets. Er zijn aluminium zijkoffers verkrijgbaar die, in combinatie met de topkoffer, de motor een totale laadcapaciteit van bijna 120 liter geven. Voor reizigers die nooit stoppen zijn er ook extra LED-schijnwerpers en handvatverwarming.

De stalen buisvormige motorbeschermers beschermen de tank en de motor tegen vallen of stoten tijdens off-road gebruik. Tot slot kunnen liefhebbers die het imago van hun motorfiets nog competitiever willen maken kiezen voor de Termignoni gehomologeerde uitlaat. Wie de DesertX Rally in competitieverband wil gebruiken, kan de vermogens- en koppelwaarden met +7% verbeteren door middel van een race-uitlaat, wederom van Termignoni.
Enthousiastelingen die hun look compleet willen maken, kunnen kiezen uit verschillende speciale kledingstukken met graphics die zijn afgestemd op de kleuren van de DesertX Rally. De collectie, die ook de dameslijn omvat, bestaat uit de Explorer jas-broekset, Atacama handschoenen, Explorer T7 laarzen en Arai Tour-X5 helm.

De DesertX Rally is vanaf januari 2024 verkrijgbaar bij officiële Ducati dealers. Neem contact op met uw dichtstbijzijnde dealer voor meer informatie. De nieuwe DesertX Rally is in België verkrijgbaar vanaf €22.595,- en in Nederland vanaf €25.490,-.

DesertX Rally

Belangrijkste standaarduitrusting

  • Testastretta 11° 937 cc motor met 110 pk bij 9.250 tpm en 92 Nm bij 6.500 tpm
  • Stalen buizenframe met dubbelzijdige achterbrug van gegoten aluminium
  • Tankinhoud van 21 liter
  • Hoog voorspatbord met gesplitste remleiding *
  • Spaakvelgen met billet naven 21″ x 2.15″ en 18″ x 4″, carbon stalen spaken en zeer sterke Takasago Excel velgen met binnenband *.
  • Pirelli Scorpion Rally STR banden in de maten 90/90-21 voor en 150/70 R18 achter (alternatief: Pirelli Scorpion Rally, Pirelli Scorpion Trail II)
  • KYB Ø 48 mm gesloten cartridge-voorvork, 250 mm veerweg, instelbare ingaande en uitgaande demping, Kashima Coating-behandelingen op de vorkbuizen en DLC op de glijders *.
  • Onderstel en balhoofd gefreesd uit massief materiaal *
  • KYB schokdemper met 46 mm zuiger, 240 mm veerweg, instelbaar in compressie bij hoge en lage snelheden, in rebound en voorspanning *
  • Grondspeling van 280 mm *
  • Verstelbare Öhlins-stuurdemper op het stuur *
  • 6 aanpasbare rijmodi (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally)
  • 4 vermogensstanden op 3 vermogensniveaus
  • ABS Cornering Bosch instelbaar op 3 niveaus
  • Ducati Traction Control instelbaar op 8 niveaus
  • Ducati Wheelie Control
  • Motor Rem Controle
  • Ducati Cruise Control
  • 5″ TFT-kleurendisplay met Ducati Link App ondersteuning en turn-by-turn navigatie
  • Utility Bar
  • Ducati Remlicht
  • Ducati Quick Shift Omhoog & Omlaag (DQS)
  • Volledig LED verlichtingssysteem
  • Speciale Iron Giant kleurstelling *
  • Verstelbare rem- en versnellingspedalen, vervaardigd uit massief materiaal.

*Uitrusting en functies exclusief voor DesertX Rally