Nog niet zo heel lang geleden kwam het nieuws naar buiten dat importeur MotoMondo het merk QJMOTOR naar de Benelux brengt. Het brengt ook direct een complete line-up op de markt. Voor een eerste indruk nodigde MotoMondo ons uit in Raamsdonkveer, om alle modellen alvast kort aan de tand te voelen.

MotoMondo koos er samen met strategisch partner Louwman voor om dit in én rond Toyota World te doen in Raamsdonkveer. Een aanrader voor iedereen die naast de tweewielers ook de vierwielers een warm hart toedraagt, al zijn er ook voldoende tweewielers in Toyota World te bewonderen. Enfin, door naar waar het vandaag allemaal om draait: QJMotor. In tegenstelling tot wat men misschien denkt is QJ allesbehalve een nieuwe speler op de markt. Nee, de fabrikant bestaat sinds 1985 en is in meer dan 130 landen actief. Het bouwt ook onder andere de modellen van Benelli en valt onder dezelfde Geely groep. Ook de MotoGP-liefhebbers hebben QJMOTOR vast al eens voorbij zien komen want het is als sponsor actief in zowel de Moto3 als de Moto2. In de Moto2 doet men dit met het Gresini-team, hetzelfde team waar Marc Marquez voor uitkomt in de MotoGP. Het racen is natuurlijk een ideaal uithangbord voor QJ om aan haar naamsbekendheid te werken, maar het is voornemens om binnen afzienbare tijd met een geheel eigen motorfiets deel te nemen aan het WK Superbike.

SRT 800 SX Touring

Om aan alle modellen te kunnen proeven heeft de organisatie een mooie route uitgezet, met voldoende wisselpunten. In totaal zullen we met negen modellen gaan rijden, maar ik vang de rit aan met de SRT 800 SX Touring. Deze allroad wordt als ‘Touring’ standaard voorzien van een driedelige kofferset. De prijs bedraagt een keurige €11.699,- (BE €10.199,-). Liever geen kofferset? Dat kan ook en dan kost dezelfde motorfiets duizend euro minder, in België is het verschil 900 euro. Het design is modern, voorziet je van ledverlichting rondom en ook zaken als verwarmde handvatten en zelfs een verwarmd zadel zijn standaard.

De motor is een 799cc in lijn geplaatste tweecilinder en heeft 92,5pk. Nu is het met 263kg (zonder koffers) ook geen lichtgewicht, maar de motor voelt onderweg lichtvoetiger dan je van de gegevens op papier zou verwachten. Ook de 92,5pk zijn bij de les. Het is een motor waar MotoMondo dan ook terecht veel van verwacht. Ook de gebruikte componenten op de SRT 800 SX voelen hoogwaardig aan. Zo zien we remmen van Brembo, is de voorvork afkomstig van Marzocchi en de banden van Metzeler. Ook het gebruikte TFT-display ziet er mooi uit, al was het op de zonnige testdag op sommige momenten wel iets minder goed afleesbaar.

QJMOTOR

SRT 700 X Touring

In de allroad-categorie heeft QJMOTOR nog meer in het programma in de vorm van de SRT 700 X Touring. Een model dat dus onder de 800 staat gepositioneerd, maar wel weer altijd wordt geleverd met een driedelige kofferset. Ook de verwarmde handvatten en het zadel zien we hier terug. Qua design zijn er verschillen te ontdekken, maar dat valt pas op als je ze echt naast elkaar hebt staan. Ook hier dus een verrassend nette motorfiets, die we stiekem natuurlijk ook al kennen in de vorm van de Benelli TRK702X. Verschillen zijn er zeker, maar vinden we vooral terug in de gebruikte kleurstellingen en de gebruikte componenten. Het vermogen ten opzichte van de 800 ligt logischerwijs iets lager.

Zo laat de 698cc parallel-twin 73,4pk noteren, daar staat dan wel tegenover dat hij met 240 kilo duidelijk lichter is. In de praktijk voelt deze 700 dan ook krachtig genoeg. Qua uitrusting is het weer dik in orde, klein puntje van kritiek vinden we de relatief lange slagen van de versnellingsbak. Iets wat snel went, maar het is wel iets wat opvalt als je net van de 800 bent afgestapt. Leuk feitje over de QJMOTOR-motorfietsen is dat alle modellen die ‘standaard’ meer leveren dan 35kW ook als A2-geschikte 35kW-versies geleverd kunnen worden.

QJMOTOR

SRK 800 RR

Na kort met de twee allroads te hebben gereden, kan het contrast eigenlijk niet groter zijn als ik overstap op de SRK 800 RR. Deze sportieveling is alles wat de allroad niet is, wat betekent dat ik even moet wennen aan de sportieve zithouding met de clip-ons onder de kroonplaat. Ook hier ziet alles er weer verzorgd uit. Het motorblok is een viercilinder met 778cc en kent een topvermogen 95pk bij 10.000 tpm. Met een rijklaargewicht van 207 kilo hoef je je over de prestaties dan ook geen zorgen te maken. Ons devies is wel om de rijmodus op Normal te laten, in Sport reageert deze RR wel heel heftig op de bewegingen van de gashendel. Met een prijs van €9.999,- (BE €9.299,-) verwacht de importeur dat dit vooral een geweldig alternatief is voor diegene die op de markt zijn voor een gebruikte supersport en nu toch voor minder dan 10k op een nieuwe motorfiets kan rijden, inclusief drie jaar garantie.

QJMOTOR

SRK 550

Met de SRK 550 stap ik eigenlijk op een motorfiets waar ik op voorhand erg vrolijk van wordt. Een naked bike, met 554cc en een vermogen van 61,2pk. Dat is eigenlijk best wel fors in deze klasse en laten we dan ook maar met de deur in huis vallen: hij is ook lekker vlot. Met 176 kilo hoeft hij ook niet heel veel gewicht te verplaatsen en hij laat zich makkelijk een bocht in dirigeren. Daar waar ik bij de sportieve RR de eerste kilometers vooral nodig heb om even aan de sportieve zithouding te wennen, stap je bij de SRK 550 op en durf je hem vrijwel direct plat de bocht in te sturen. Dat schept natuurlijk vertrouwen, maar het is opnieuw weer een compleet uitgeruste motorfiets. Inclusief een TFT-display, Brembo remmen en ledverlichting rondom. Het design is misschien iets minder uitgesproken dan dat van een aantal concurrenten in deze klasse, daar staat wel een scherpe prijs van €6.999,- (BE €6.199,-) tegenover, evenals beduidend meer vermogen.

QJMOTOR

SRV 600 V

We werden op voorhand al gewaarschuwd: ‘De SRV 600 V wordt jullie verrassing van de dag.’ En dat bleek nog te kloppen ook! Deze cruiser is niet het type motorfiets dat vaak in Scooter&Bikexpress voorbijkomt, maar het rijden op deze SRV was een ervaring die ik niet had willen missen. Je zit prettig laag, het stuur staat op een prettige hoogte, maar de attractie is de 561cc V4-motor. Deze ligt niet alleen heerlijk in het gehoor, maar zorgt er met zijn 68pk ook voor dat deze SRV tot meer dan behoorlijke prestaties in staat is. Zelfs het stuurkarakter voelt snel vertrouwd en in bochten geeft deze QJMOTOR dan ook geen krimp. Voor het design is duidelijk inspiratie opgedaan bij twee Amerikaanse merken, maar geen haan die daar verder naar kraait. Ook de prijs van €8.699,- (BE €7.599,-) is hartstikke scherp. Deze QJMOTOR rijden we graag binnenkort nog eens uitgebreid, want de eerste kilometers smaakten duidelijk naar meer.

QJMOTOR

De scooters van QJMOTOR

Maar QJMOTOR is nog veel meer dan alleen motorfietsen. Zo reden we kort op het terrein van Toyota World met de scooters van het merk. Te beginnen met de LTR 125. Dit is een échte retro scooter. Hij komt er vooralsnog alleen in het wit en wijkt dus af van de groene pasteltint waarme wij in Raamsdonkveer reden. Stiekem smoelt hij in het groen best wel goed, maar vooralsnog komt hij er in de Benelux dus alleen in het wit in combinatie met een bruin zadel. De LTR 125 is eigenlijk alles wat je van een retro 125cc-scooter mag verwachten.

Een écht retrodesign, moderne invloeden zoals rondom ledverlichting, maar ook een vloeistofgekoelde krachtbron én een schijfrem voor én achter. De uitgebreide rijeigenschappen houd je nog van ons tegoed, maar de eerste indruk was zeer positief. Het motorblok is met 13,8pk namelijk een stuk krachtiger dan de meeste andere 125cc-scooters in deze categorie en dat is natuurlijk prettig. Hij heeft een levendig karakter en dat is fijn op de plekken waar deze scooter voornamelijk ingezet zal gaan worden, namelijk in en rond de stad. Ook nu geldt weer dat de prijs bijzonder aantrekkelijk is met €3.599,- in Nederland en €3.199,- in België.

Naast de retro LTR 125, voert QJMOTOR ook de ATR 125. Een scooter die duidelijk een allroad-sausje heeft meegekregen. Dat betekent in het geval van de ATR 125 een fris uiterlijk, een hoge bodemvrijheid, een ‘in-een-handomdraai’ verstelbaar windscherm, TFT-display en een nog krachtiger motorblok. Hier noteren we namelijk een keurige 14,9pk. Dat zijn waardes die we alleen bij de duurdere 125cc-scooters tegenkomen. Over het rijwielgedeelte verder ook geen klagen want we noteren aan de voorzijde een extra groot 14-inch voorwiel. De scooter voelt voor 125cc-begrippen erg vlot aan en zal binnenkort in Scooter&Bikexpress zijn rijkwaliteiten verder moeten zien te onderbouwen tegenover een nog te kiezen uitdager van een van de bekende merken. De ATR 125 komt er in twee kleurstellingen en heeft een prijs van €4.499,- (BE €3.999,-).

Twee 125cc motorfietsen

Tot slot belichten we nog de twee 125cc-motorfietsen in het gamma: de SRV 125 S en de SRK 125 S. De SRV 125 S is een leuke cruiser, waarvan we denken dat het zomaar kan gaan concurreren met de 125cc-modellen van een ander merk waarmee MotoMondo actief is: Mash. En dan is het goed om te melden dat deze SRV stiekem best wel wat te bieden heeft want ook hier zien we, naast een leuk design, een sterke 14,9pk sterke vloeistofgekoelde motor terug. Zeker op zo’n lichte motorfiets weegt elke pk net even wat zwaarder en met een A1-rijbewijs op zak doe je er graag alles aan om te beschikken over zoveel vermogen als dat wettelijk is toegestaan (11kW/15pk). De SRV is uitgerust met een 17-inch voorwiel, schijfremmen voor en achter, maar ook ABS. Met een prijs van €4.099,- (BE €3.599,-) is het opnieuw een aantrekkelijk aanbod.

Wil je toch een iets sportievere 125? Dan heeft QJMOTOR ook de SRK 125 S in het gamma. Met een duidelijker sportiever design, een deltabox frame en een duidelijk sportievere inborst inclusief een upside-down voorvork is ook dit weer een motorfiets die prettig op het netvlies ligt. Ook een TFT-display is aanwezig, net als ABS. De motor is identiek aan die van de SRV 125, waardoor je ook hier weer beschikt over de maximale 11kW die een A1-motorfiets mag hebben. Met een prijs van €4.099,- (BE €3.599,-) is de prijs identiek aan die van de SRV 125.

Conclusie

MotoMondo stuurde pas kortgeleden het officiële persbericht de deur uit dat het QJMOTOR gaat voeren in de Benelux. Toch kreeg de in IJsselstein gevestigde importeur het voor elkaar om in zeer korte tijd de complete line-up aan verscheidene journalisten te tonen én te laten rijden. Vooral dat laatste is natuurlijk erg knap. Het waren er te veel om ze allemaal uitgebreid aan de tand te kunnen voelen, maar voor een eerste indruk was het meer dan prima.

Wij zijn enthousiast geraakt over de modellen, maar veel zal ook gaan afhangen van het dealernetwerk wat opgebouwd moet gaan worden. Inmiddels zijn er zowel in Nederland als België al drie grote dealers aangesteld. Dit moet binnen afzienbare tijd voor ieder land een stuk of tien gaan worden. Met standaard drie jaar garantie en een hoge product standaard, staat QJMOTOR voor haar modellen. Of we dit ook terug gaan zien in de verkoopcijfers zal de tijd moeten gaan leren, maar dat QJ hier in de Benelux in zeer korte tijd al de markt betreedt met een breed en gevarieerd gamma kan alleen maar bewonderenswaardig worden genoemd.

Foto’s: Pien Meppelink & Andrew Walkinshaw