Rij jij het liefst een Scrambler, Café-racer of ga je toch voor een Adventure? CFMoto heeft met de 700CL-X een drietal motoren in het middensegment neergezet voor al die soorten motorrijders. Na de Heritage en de Sport was de Adventure de derde in de 700CL-X lijn en wij reden hem om te achterhalen welk avontuur hij voor je in petto heeft.

Het is alweer even geleden dat CFMoto een nieuwe reeks 700cc-motoren aankondigde. De 700CL-X Heritage beet het spits af. Hij werd in 2021 geïntroduceerd in de Ardennen en hoofdredacteur Raymon was er lovend over. Net zoals menig motorjournalist trouwens, want de Heritage bleek een rijk uitgevoerde naked bike met een fris, eigen gezicht en dankzij hoogwaardige componenten een zeer fijn handelbare motor. De verwachtingen van de twee opvolgers in de vorm van een sport- en adventure-variant waren dan ook hoog gespannen.

De 700CL-X Sport met zijn café-racer looks reden we vorig jaar. Ook de Sport bleek een echte eye-catcher en daarnaast voorzien van hoogwaardige componenten, zoals Brembo remmen en volledig instelbare KYB vering. Daarnaast ook nog zaken als cruise control, waarmee de Chinese producent laat zien dat ze rekening houden met wat de kritische en veeleisende Europese consument tegenwoordig van een motor verwacht- niet zo gek als je bedenkt dat ze onder andere ook de KTM 790 produceren. De laatste in de 700CL-X-lijn die CFMoto’s fabrieken in Hangzhou uitrolde was de Adventure, die we afgelopen zomer reden. Het was tijd om de Adventure eens verder onder de loep te nemen.

Nauw verwant

De Adventure is uiteraard nauwer verwant aan de Heritage dan de Sport. Het motorblok wordt weliswaar door alle drie gedeeld maar de Sport onderscheidt zich met, naast zijn sportieve café-racer styling en zitpositie, Brembo-remmerij met twee 300mm schijven met radiale Stylema 4-zuigerremklauwen in het voorwiel. Remvermogen gegarandeerd dus. De Adventure en Heritage doen het beide met één 300mm schijf en vierzuigerremklauw van J.Juan. Voor deze motoren blijkt dat overigens in praktijk meer dan voldoende. Ten opzichte van de Heritage onderscheidt de Adventure zich door zijn verhoogde stuur, gespaakte velgen met off-road georiënteerde Pirelli banden, een hoog spatbord en standaard kofferdragers aan weerszijden. Ons model was uitgerust met één stijlvolle tas.

De Adventure zal, zoals de naam al zegt, de meer avontuurlijke motorrijder moeten aanspreken, die voor langere ritten bagage mee wil nemen en af en toe het onverhard opzoekt. De Heritage is een naked met een vleugje scrambler, meer gericht op de stad. Toch blijkt de Adventure in de praktijk iets minder voor offroad bestemd. Dat zie je eigenlijk al bij de eerste blik die je op de motorfiets werpt. De Pirelli Scorpion Rally STR banden doen hun werk weliswaar goed op het onverhard, maar de bodemvrijheid van de Adventure is vrij laag en hij heeft relatief weinig veerweg. Het ontbreken van een bodemplaat en in plaats daarvan uitstekende uitlaatbochten maken een rit door ruig onverhard terrein of obstakels nemen lastig.

Crossover

De Adventure is meer thuis op het asfalt. En daar presteren de Pirelli Scorpion Rally banden overigens beter dan hun uiterlijk doet vermoeden. Remmen, banden en vering – die overigens volledig instelbaar is – maken het mogelijk de perfecte mix te vinden tussen sportief rijgedrag en comfort. Insturen gaat trefzeker en de Adventure houdt in de bochten prima zijn lijn. Wat niet alle motoren met 18” voorwiel en geblokte banden hem nadoen. En toch is hij zeker niet te hard geveerd en gedempt om je rit als oncomfortabel te ervaren. CFMoto zelf noemt de Adventure een crossover, en dat lijkt ons een prima benaming.

Geheel identiek aan de Heritage en Sport is het motorblok van de Adventure. Wij kenden de 693cc sterke paralleltwin dan ook inmiddels aardig goed. Met een topvermogen van 75pk en een maximaal koppel van 68Nm bij 6.500 toeren. De tweecilinder moet even op gang komen om rond de 4.000 toeren in z’n element te raken en rond de 6.000 toeren zijn vermogen tentoon te kunnen spreiden. Misschien zullen sommigen het rauwe randje van de steeds vaker bij paralleltwins voorkomende 270 graden krukas missen. Dat heeft de 700CL-X niet, maar wel een heel soepel motorkarakter. Hij rijdt dan ook vooral erg makkelijk. En dat past bij die zorgeloze rit op de Adventure, waarbij je lekker je hoofd kan legen. Ride-by-wire maakt de gasrespons direct, de slipperclutch het terugschakelen soepel. Versnellingsbak en koppeling werken trefzeker en vloeiend.

En dan heb je nog de keuze uit 2 standen: street en off-road, waardoor de ABS kan worden uitgeschakeld. Je selecteert de gewenste stand op de linker stuurhelft, waar je ook de knop voor cruise control terugvindt. Ideaal als je tijdens één van de lange ritten, waar de Adventure zich zo goed voor leent, je rechterhand even los wil schudden. De bediening van dat alles gaat heel intuitief. Met een postuur rond de 1,80m zit je ontspannen rechtop. Het iets hoge stuur heb je goed stevig in je handen en alle knoppen zijn binnen handbereik en makkelijk bedienbaar. Met een zithoogte van 830mm kan je prima met je voeten op de grond.

Het kleine schermpje boven de voor de 700CL-X serie kenmerkende koplamp in zijn X-vormige behuizing houdt je uiteraard niet geheel uit de wind maar wel tot boven je schouders. Die koplamp is trouwens, uiteraard, led. Net zoals het achterlicht en de knippers.

Conclusie

Alles bij elkaar opgeteld heb je met de 700CL-X aardig wat waar voor je geld. Dat moet ook wel, want het bedrag dat je ervoor neerlegt gaat in Nederland richting de 10.000 euro. Daarvoor moet je je als merk wel kunnen onderscheiden. CFMoto doet dat door als Chinees merk op Europees niveau te presteren en een heel eigen gezicht te behouden, dat je in ieder model terugziet. Je kan voor je geld in ieder geval rekenen op hoogwaardige componenten. Volledig instelbare vering, remmen, banden en daarnaast verschillende rijmodi, cruise control, ledverlichting rondom. Daarnaast een motorblok dat er niet uitspringt maar ook geen steken laat vallen.

Een makkelijk motorkarakter, goede zitpositie en uitstekend controleerbaar op het asfalt. Kortom: Adventure staat in dit geval voor de motor pakken voor een rit waarbij je wel ziet waar je uitkomt. Proviand mee in de tassen en onbezorgd rijden tot de tank leeg is. En met vijf jaar garantie kunnen dat nog wel eens heel veel onbezorgde ritten worden!

Motor693cc, tweecilinder parallel 4-takt, vloeistofgekoeld DOHC
Boring x slag83 x 64 mm
Vermogen75pk (55kW) bij 8.500 tpm
Koppel68Nm bij 6.500 tpm
Remmen voorJJuan vierzuigerremklauw, enkele 300mm schijf, ABS
Remmen achterJJuan tweezuigerremklauw, enkele 260mm schijf, ABS
Vering voorKYB 41mm Upside-down, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar
Vering achterKYB monoshock, instelbaar
Banden voor110/80-R18 Pirelli Scorpion Rally STR
Banden achter170/60-R17 Pirelli Scorpion Rally STR
Tank inhoud13L
Verbruik4,9l/100km
Afmetingen2.115 x 892 x 1.290 mm
Zithoogte830 mm
Wielbasis1.435 mm
Gewicht203kg
KleurenAurora Blue
Prijs NL/BE€9.449,- / €8.699,- incl 5 jaar garantie
Importeur NL/BEBW Import
Website NL/BEwww.cfmotobenelux.nl / www.cfmotobenelux.be