Royal Enfield trekt het doek van een gloednieuwe Roadster: de Guerrilla 450. Een geavanceerde, krachtige en veelzijdige motorfiets die is ontwikkeld om jou een sensationele rijervaring te bieden…
De Guerrilla 450 is een motorfiets die karakter, diepgang en rebellie belichaamt. Hij past perfect bij de unieke missie van Royal Enfield om motorfietsen te bouwen die zich van de massa onderscheiden. Het ‘guerrilla’-aspect van Royal Enfield blijkt duidelijk uit het portfolio toonaangevende, bekroonde motorfietsen waarmee het merk zich tegen de heersende eentonigheid verzet. Stuk voor stuk zijn ze voor maar één doel ontwikkeld: puur motorrijplezier. De Guerrilla 450 is een belangrijke nieuwe telg in de lange, rijke geschiedenis van Royal Enfield-roadsters die in veel categorieën nog altijd de toon zetten.
452 cc Sherpa-motor
De krachtbron van de Guerrilla 450 is de geavanceerde nieuwe vloeistofgekoelde 452 cc Sherpa-ééncilindermotor ontwikkeld voor snelle roadsterprestaties. Deze krachtpatser deed zijn intrede in de bekroonde Himalayan 450 adventure tourer en wordt sindsdien alom geprezen. Door de DOHC-configuratie met 4 kleppen levert de Guerrilla 450 een indrukwekkende 40 pk bij 8.000 t/min en 40 Nm piekvermogen bij 5.500 t/min. Meer dan 85% van het koppel is beschikbaar vanaf 3.000 t/min. Het vloeistofgekoelde systeem bevat een geïntegreerde waterpomp, een radiator met dubbele circulatie en een interne bypass voor optimale temperatuurcontrole en topprestaties onder alle omstandigheden. De zesversnellingsbak met slip-en-assistkoppeling vergroot het comfort op hoge snelheden en zorgt voor extra veiligheid. De Guerrilla 450 is een expressie van het innovatieve karakter en het technologische vernuft van Royal Enfield.
Ergonomie
De ergonomie van de Guerrilla 450 is ontworpen om in harmonie met verschillende rijstijlen te werken. Daardoor kun je als bestuurder alles aan, van snelle ritten op open wegen tot technische manoeuvres in scherpe bochten. Door de rijgeometrie blijf je goed rechtop zitten op het lage zadel en de middelhoge voetsteunen. Het dynamische chassis is ontwikkeld voor wendbaarheid en rappe handling. Daardoor blijf de motorfiets stabiel, maar voelt hij licht aan en is hij makkelijk te manoeuvreren. De telescopische voorvork van 43 mm en de monoshock achtervering vergroten het vertrouwen van de rijder zonder aan comfort in te boeten. Door de 17-inch tubeless banden voor en achter en de wielbasis van 1440 mm is de motorfiets uitzonderlijk stabiel en controleerbaar, maar tegelijkertijd erg soepel. Door deze interactieve, responsieve rijdynamica is de Guerrilla 450 ideaal voor drukke stadsstraten en snelle ritten op bochtige wegen. De balans tussen bruikbaarheid en prestaties is ideaal.
De Guerrilla 450 zorgt voor een dynamische rijervaring die de rijder aan zijn of haar stemming kan aanpassen door middel van het ultrasnel reagerende Engine Management System (EMS) en de elektronische gasklepregeling. Met de rijmodi Performance en Eco past de rijder de gaskleprespons eenvoudig aan de stemming en rijomstandigheden aan. Of je nu behendig door drukke stadsstraten sjeest of vol gas door scherpe bochten en over open wegen scheurt, op deze motorfiets is elke rit plezieriger.
Intuïtieve interface
De Guerrilla-varianten Dash en Flash beschikken over het nieuwe Tripper Dash, een 4-inch infotainmentpaneel met een eenvoudige, intuïtieve gebruikersinterface. Het Tripper Dash, ondersteund door de RE-app, heeft nu betere functies. Je kunt bijvooorbeeld routes opnemen en in GPX-formaat exporteren, zodat motorrijders hun ervaringen met anderen kunnen delen. Je kunt het GPX-bestand vanaf elk apparaat in de RE-app importeren om je ervaring opnieuw te beleven. Naast navigatie biedt de interface muziekbediening, weersvoorspellingen en uitgebreide voertuiginformatie.
Prijzen en Beschikbaarheid
Reserveren kan vanaf vandaag in India, het VK en Europese landen en hij wordt vanaf augustus 2024 geleverd. De motorfiets wordt vanaf begin volgend jaar geleidelijk aan in de rest van de wereld beschikbaar gesteld. De serie bestaat uit drie unieke varianten in schitterende kleurstellingen. Royal Enfield lanceert met de Guerrilla 450 ook het ‘Programma voor grenzeloze garantie’. Met dit initiatief willen we motorrijders de vrijheid bieden om meer op hun Royal Enfield te rijden en zonder beperkingen op avontuur te gaan. Dat doen we via een uitgebreid netwerk van meer dan 3000 servicecenters in meer dan 70 landen wereldwijd.
De Guerrilla 450 is er in 3 varianten – Analogue, Dash en Flash. Analogueis beschikbaar in Smoke Silver enheeft een TFT-instrumentenpaneel. Playa Black is beschikbaar voor Dash, net als Gold Dip. Beide beschikken over een TFT-display. Bij de variant Flash hebben Yellow Ribbon en Brava Blue topspecificaties.
Variant | Kleurstellingen | Nederland / België |
Analogue | Smoke Silver | Niet leverbaar |
Dash | Playa Black | € 6.799,- / € 6.049,- |
Gold Dip | ||
Flash | Yellow Ribbon Brava Blue | € 6.899,- / € 6.099,- |
Technische gegevens
Motor
Type | 4-kleppen, vloeistofgekoelde één cylinder, DOHC |
---|---|
Boring x slag | 84 mm x 81,5 mm |
Cilinderinhoud | 451,65 cc |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Maximum vermogen | 29,44 kW @ 8.000 tpm |
Maximum koppel | 40 Nm @ 5.500 tpm |
Stationair | 1.300 tpm |
Startsysteem | Elektrisch |
Smeersysteem | Semi-dry sump |
Motorolie | 10W40 API SN, JASO MA2, half synthetisch |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling, slip & assist |
Transmissie | 6 versnellingen |
Brandstof injectie | Elektronisch, 42mm gasklephuis, ride by wire system |
Brandstof verbruik | 3,39 l/100 km |
CO2 emissie | 82,15 gr/km |
Langsrij geluid | 76 dB(A) |
Stationair geluid | 91 dB(A) @4.000 tpm |
Chassis en ophanging
Type | Stalen dubbelbuis frame met het motorblok als dragend deel |
---|---|
Vering voor | Telescopische voorvork, 43 mm |
Veerweg voor | 150 mm |
Vering achter | Linksysteem type mono-shock |
Veerweg achter | 145 mm |
Afmetingen en gewichten
Wielbasis | 1.440 mm |
---|---|
Grondspeling | 169 mm |
Lengte | 2.145 mm |
Breedte | 833 mm |
Hoogte | 1.125 mm (zonder spiegels) |
Zithoogte | 780 mm |
Drooggewicht | 172 kg |
Rijklaargewicht (90% brandstof + olie) | 184 kg |
Laadvermogen met standaarduitrusting | 191 kg |
Inhoud brandstoftank | 11 L |
Remmen en banden
Voorwiel | 120/70 – 17″ |
---|---|
Achterwiel | 160/60 – 17″ |
Voorrem | Hydraulische schrijfrem, geventileerde schijf van 310 mm, remklauw met dubbele zuiger |
Achterrem | Hydraulische schrijfrem, geventileerde schijf van 270 mm, remklauw met enkele zuiger |
ABS | Dual Channel ABS |
Elektronica
Elektrisch systeem | 12V |
---|---|
Accu | 12V, 8 Ah |
Koplamp | led koplamp |
Achterlicht | Geïntergreerde richtingaanwijzer en achterlicht, led |
Richtingaanwijzer | Geïntergreerde richtingaanwijzer en achterlicht, led |
Overige apparatuur | Rij modi, USB-C (laad)poort |
Beeldscherm | 4 inch rond TFT-scherm met telefoonconnectiviteit, navigatie met volledige kaart (Google Maps), mediabediening |
Beeldscherm (Analogue uitvoering) | Digitaal-analoog dashboard met Tripper navigatie (niet leverbaar) |