De Rieju Aventura is niet zomaar de zoveelste allroad motor, geschikt voor A2-rijbewijshoud(st)ers. Nee, buiten een wel heel complete standaarduitrusting beschik je ook nog eens over een immens grote gecombineerde brandstoftank van bijna 40 liter. Zo bouw je natuurlijk nooit een band op met de plaatselijke pomphoud(st)er…

Dat laatste is natuurlijk gekkigheid, maar we waren wel onder de indruk toen we lazen dat de nieuwe Aventura 500 een theoretische actieradius zou moeten hebben van liefst duizend kilometer. Dat is natuurlijk wel wat, maar deze Rieju is sowieso al een imposante verschijning. Zo staat hij – zoals het hoort – prettig hoog op zijn poten, zien we opvallende goudkleurige velgranden, eveneens goudkleurige buitenste vorkpoten, stevig uitgevoerde handkappen, verdraaibare voetsteunen, ledverlichting, maar is hij ook standaard voorzien van een instelbare voorvork en schokdemper aan de achterzijde.

Ook een stuurdemper wordt standaard op de Aventura geleverd, al ontbrak deze vanwege een productiefoutje op onze demo. De uitrusting is dus behoorlijk compleet, maar de Rieju is dan ook zeker geen prijspakker. In Nederland heeft de Aventura een prijs van €9.499,-, in België is hij met €7.999,- net even voordeliger geprijsd.

Bekende paralleltwin

Voor de aandrijving zien we minder bijzonderheden, dat wil zeggen dat we een bekende opstelling tegenkomen in dit genre. Het betreft een 500cc-tellende paralleltwin met 35kW, oftewel 47,6pk. Dat is natuurlijk niet wereldschokkend, maar dit motorblok laat zich al snel gelden als een prettige metgezel. De paralleltwin staat gekoppeld aan een zeer prettig werkende zesversnellingsbak en een lichtwerkende koppeling, die het aangrijpingspunt makkelijk laat raden.

Het motorblok laat zich moeiteloos naar hogere snelheden brengen, met een keurig lineaire respons. Trillingen blijven discreet op de achtergrond en worden nooit storend. Tractiecontrole ontbreekt, evenals diverse rijmodi. Er is wel een off-road modus beschikbaar, waarmee de knop om het ABS op het achterwiel uit te schakelen ook daadwerkelijk werkt. Deze functie zal offroad-rijders zeker bekoren, maar voor anderen is het geruststellend dat het ABS standaard is ingeschakeld. Wil je écht opschieten, dan zal je wat verder in de toeren moeten doortrekken maar de Aventura draait hier zijn (of haar) hand eigenlijk niet voor om.

7” TFT-display

Die toeren lees je overigens af op een werkelijk schitterend 7-inch groot TFT-display. Het scherm ziet er mooi uit, is makkelijk afleesbaar, maar aan de andere kant blinkt het ook weer niet uit in functionaliteit. Echt heel uitgebreide voertuiginformatie zal je er niet mee weten op te roepen, maar alle écht nodige zaken zitten erop. Zo lees je na de verreden afstanden ook de temperatuur van het koelwater af, zit er een versnellingsindicator op en heb je de beschikking over liefst twee tankmeters. Het scherm is ook nog eens te koppelen aan je telefoon door middel van een app, waarmee je dus het scherm van je telefoon op het dashboard kan projecteren.

Dat is handig wanneer je ergens heen moet navigeren, bovendien is dit een functie die je nog niet vaak op andere motorfietsen (of scooters) ziet. Ronden we het onderwerp dashboard nog even af met een klein ergernisje, namelijk het gegeven dat het dashboard zelf kiest of er een witte of donkere achtergrond wordt gebruikt. Dat is natuurlijk prima, maar de motorfiets kiest er naar mijn mening iets te snel voor om weer voor de dag-modus, oftewel de witte achtergrond over te schakelen, met als gevolg dat je het idee hebt dat iemand met een lamp in je gezicht zit te schijnen… Een tip die we meekregen was om dan maar de lichtsensor met een stukje tape te foppen, want de zwarte achtergrond op het display werkt ook overdag gewoon prettig.

Comfortabele metgezel

Terug naar het rijwielgedeelte van de Aventura, waarbij ik met mijn 1.75m ook over een heel fijne zitpositie beschik. De zithoogte betreft 840mm, maar ik kan alsnog veilig met de voeten bij de grond. Ook het stuur staat op de juiste hoogte en het stuur is wellicht breed, het speelt geen parten als je tussen de auto’s door manoeuvreert. Met een drooggewicht van 190kg en een rijklaargewicht van 237kg is het misschien geen lichtgewicht, hij voelt ook met twee afgevulde brandstoftanks lichtvoetiger dan je op voorhand zou verwachten.

Nee, zo makkelijk als dat de Aventura 125 instuurt doet de 500 natuurlijk niet, maar mopperen tijdens het insturen van een bocht doet hij zeker niet. De Aventura laat zich makkelijk een bocht insturen, waarbij we direct de opmerking maken dat de CST Ambro A4-banden helemaal niet tegenvallen op het asfalt, ook niet in de regen. Met de standaard gemonteerde beugelset, een dikke beschermplaat onder de carterpan, maar ook de combinatie van een 21-inch voorwiel en allroad CST-banden laat zich ook raden dat de rijd(st)er met offroad-aspiraties de Rieju hiervoor niet links hoeft te laten liggen.

Dat deed ik tijdens onze testweek overigens wel, maar ervan uitgaande dat de meeste Aventura’s dat zullen doen kan ik ook direct bevestigen dat deze Spanjaard zich perfect leent voor de dagelijkse woon-werkrit. Met mijn 1.75m zat ik in de kou van de afgelopen weken heerlijk beschermd achter de sterk naar boven lopende voorste brandstoftank, maar ook over het kleine ruitje had ik geen klachten. Vervelende turbulenties rond de helm bleven uit, bovenal voelt de Rieju op een kruissnelheid van zo’n 105 km/u op de teller heerlijk stabiel. Comfortabel is ‘ie ook met de lange veerwegen, die zoals ik al aangaf, nog eens volledig persoonlijk zijn te tweaken op het gewicht van de berijd(st)er en toepassing.

Voor de remmen monteert Rieju dubbele schijfremmen op het voorwiel met remklauwen met dubbele remzuigers. Ook aan de achterzijde vinden we logischerwijs een schijfrem, maar in dit geval met een enkele zuiger in de remklauw. Over de voorrem geen klachten, zeker wanneer je de remhendel wat feller inknijpt dan krijg je er meer dan voldoende remvertraging voor terug. Over de werking van het voetpedaal ben ik iets minder enthousiast, deze moet je namelijk behoorlijk diep intrappen om er een beetje vertraging uit te krijgen. Pluspuntjes vinden we nog in de verstelbare remhendel, maar ook het gegeven dat het ABS keurig op de achtergrond blijft.

Wat natuurlijk een absolute USP is van deze Rieju, is de immens grote gecombineerde brandstoftank. Ze staan niet aan elkaar gekoppeld, waardoor je zelf twee kleine handelingen moet doen om over te schakelen naar tank nummer 2 of vice versa. Stap één is om simpelweg de knop in te drukken rechts van het dashboard en stap twee is het omdraaien van de brandstofkraan. Dat klinkt niet alleen simpel, maar is het in de praktijk ook. Bovendien hoef je deze handelingen niet vaak uit te voeren want wij scoorden in deze koude dagen een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 25,2. Dat zou erop neer komen dat je wel heel dichtbij die duizend kilometer zou moeten kunnen komen…

Conclusie

De Rieju Aventura 500 bleek na een weekje sturen een allroad motorfiets te zijn, die op een andere leest is geschoeid dan veel van zijn concurrenten. Daar waar de concurrentie ervoor kiest om een scherp geprijsde motorfiets op de markt zetten, als alternatief voor de Europese of Japanse merken, daar denkt het Rieju het met iets meer bravoure te kunnen doen. Dat betekent dat deze Aventura niet de goedkoopste aanbieding is, maar voor zijn prijs wel een zo compleet mogelijke – en voor het A2-rijbewijs geschikte – allroader is.

Hij oogt dan ook nog eens imposant, beschikt over een eveneens imposante tankinhoud, maar nog belangrijker: over fijne rijeigenschappen. Het motorblok voelt met zijn opstelling a la CB500 erg vertrouwd, is in de praktijk dan ook vlot genoeg, maar ook het rijwielgedeelte maakt indruk. Comfort voert de boventoon, maar is nog naar smaak en toepassing volledig in te stellen. Het geheel voelt ook nog eens robuust, is netjes afgewerkt en dat maakt het dat deze Rieju wellicht helemaal niet zo gek geprijsd is. Dat het babbeltje met je plaatselijke pomphoud(st)er maar niet wil loskomen zal je voor lief moeten nemen…

Aventura 500

Technische gegevens

Motor500cc, paralleltwin, 4-takt
Boring x slag67,0 x 68,8 mm
Vermogen47,6pk (35kW) bij 8.500tpm
Koppel44Nm bij 7.000tpm
Gewicht237kg (rijklaar)
Tankinhoud40L
Remmen voorDubbele schijfrem 298mm, ABS
Remmen achterEnkele schijfrem 240mm, ABS
Banden voor90/90-21
Banden achter150/70-18
Testverbruik1 op 25,2
Afmetingen2.200 x 860 x 1.370 mm
Wielbasis1.440 mm
Zithoogte840 mm
KleurenRood, Grijs
Prijs NL/BE€9.499,- / €7.999,-
ImporteurMotoMondo BV
Website Nederlandrieju-motors.nl
Website Belgiërieju-motors.be