Aprilia bereidt terugkeer naar de grote rallyraces in 2024 voor: een ambitieus project dat wordt geleid door Aprilia Racing, een herhaling van de succesvolle ervaring van Aprilia’s laatste Dakar-deelnames in 2010-2012. De raceafdeling van Noale keert dus terug naar haar eerste liefde, de offroaddisciplines waarin Aprilia in nationale en wereldcompetities debuteerde, met de nieuwe Aprilia Tuareg 660, een motor die de naam van zijn roeping draagt.

Jacopo Cerutti, geboren in 1989, leidt Aprilia’s Tuareg-project en brengt een schat aan ervaring mee naar Aprilia Racing: de coureur uit Como is meervoudig Italiaans kampioen Motorally en heeft onder meer vier Italiaanse titels, een Europese Enduro en zes Dakar-deelnames op zijn naam staan. Hij wordt bijgestaan door Francesco Montanari, de enduro-rijder op nationaal niveau die uitstekende prestaties neerzette tijdens zijn debuut in de Tricolore Motorally vorig jaar.

Massimo Rivola – CEO Aprilia Racing
“”Met het project ‘Back to Africa’ keert Aprilia Racing terug naar de wereld van offroad, naar de wedstrijden waar het zijn ontstaan aan te danken heeft. We willen blijven groeien in het wereldkampioenschap en in het racen op circuits. We willen nieuw talent ontdekken in ons SP 250 Kampioenschap en in de RS 660 Trofee, maar naast deze activiteiten starten we een volledig nieuw project met de buitengewone Aprilia Tuareg. Het is een nieuw teken van ontwikkeling voor een raceafdeling die de afgelopen jaren sterk is gegroeid en resultaten heeft geboekt die Aprilia nooit eerder heeft behaald”.


Romano Albesiano – Technisch Directeur Aprilia Racing

“We bouwen voort op een groots succesverhaal. Aprilia is het laatste Italiaanse merk dat een etappe heeft gewonnen in de Dakar-rally en de laatste podiumplaats in het algemeen klassement dateert uit 2010. We staan aan het begin van een totaal nieuw project en het seizoen 2023 is het vertrekpunt op weg naar de grote woestijnraces. Onze nieuwe motor zal zeker gebaseerd zijn op de waarden waar Aprilia altijd voor gestaan heeft in de racerij: innovatie in dienst van prestaties”.

Jacopo Cerutti
“Ik vind het geweldig dat ik deel mag uitmaken van dit project, om verbonden te zijn aan een 100% Italiaans merk met zo’n belangrijke sportgeschiedenis vervuld me met trots. Het is een nieuwe uitdaging na mijn ervaring met de 450 enduro’s, ik stap op een tweecilinder met veel vermogen en ik zal een centrale rol spelen in zijn ontwikkeling. Dat is een enorme stimulans voor een coureur en ik kan niet wachten om te beginnen”.

De race-uitvoering van de nieuwe Aprilia Tuareg 660 zal worden ontwikkeld door Aprilia Racing met de technische medewerking van GCorse van de broers Gianfranco en Vittoriano Guareschi, die in 2022 al met de Tuareg hebben gewerkt tijdens hun deelname aan het Italiaanse Motorally Championship. De Tuareg 660 zal ook in 2023 deelnemen aan de Italiaanse Motorally in een seizoen dat volledig gewijd zal zijn aan de ontwikkeling van een zeer veelbelovend project. Er zullen twee Tuareg 660’s aan de start staan, bereden door Cerutti en Montanari. Tijdens het seizoen 2023 zal Aprilia aanwezig zijn op de Italiaanse Motorally met een eigen structuur, om ondersteuning te bieden aan alle deelnemers op een Tuareg 660 aan de nieuwe ‘instapklasse’ GPX, die speciaal is gecreëerd om de competitie toegankelijker te maken. Hiermee onderstreept Aprilia haar doel om steeds meer fans bij de motorsport te betrekken. Het merk streeft dit doel al jaren na op het gebied van circuitracen, via het Italiaanse FMI Aprilia Sport Production Championship en de Aprilia RS 660 Trofee.


Aprilia Racing, een legende geboren in offroading

Aprilia maakte haar racedebuut in offroadracing. Dat was te verwachten, aangezien het merk al vanaf haar eerste modellen in de jaren zeventig, zoals de Scarabeo, haar verbondenheid met offroad liet zien. In 1974 was Aprilia’s eerste racemotor een 125 crossmotor. Al in 1977 kwamen de eerste Italiaanse titels in de klassen 125 en 250 cc. In 1978 behaalde het merk haar eerste podiumplaatsen op het wereldkampioenschap cross en kwam het echt in de schijnwerpers te staan. In 1985 begon Aprilia Racing haar avontuur in het circuitracen en de eerste wereldtitel volgde in 1992. Met offroadracen behaalde Aprilia nog zeven wereldtitels: van 2004 tot 2011 speelden de tweecilinder SXV 450 en 550 de hoofdrol in het Supermoto kampioenschap met drie titels voor coureurs en vier voor constructeurs. Na een epische eerste deelname aan Parijs-Dakar met de Tuareg in 1989, keerde Aprilia in 2010 terug naar de grote woestijnrace met de revolutionaire tweecilinder RXV Rally 450, die tot 2012 deelnam aan drie opeenvolgende Dakar-edities. De spectaculaire Rally won meteen drie etappes en de derde plaats in het algemeen klassement in 2010, en werd bijna eerste tijdens haar debuut, een sensationele prestatie. Aprilia is nog steeds de laatste Italiaanse constructeur die een etappe won in de Dakar-rally, in 2012.