De nieuwe BMW M 1000 XR – kortweg M XR – combineert sportiviteit met uitstekende prestaties op lange ritten. Het is de ideale metgezel voor de rijder die hoge eisen stelt aan zijn machine ongeacht waar hij rijdt: op dijkwegen, tijdens lange trips of op het circuit.

De letter M is wereldwijd synoniem aan het succes in de motorsport en brengt die prestaties naar de weg. De high-performance modellen van BMW zijn gericht op de veeleisende klant die de lat hoog legt als het gaat om prestaties, exclusiviteit en personalisatie. Sinds de introductie van de letter M bij BMW Motorrad in 2019 zijn de modellen niet alleen verkrijgbaar met speciale M accessoires en M Performance Parts, ook hebben klanten keuze uit twee onafhankelijke M modellen: de M RR en M R. BMW Motorrad voegt daar in de nabije toekomst een derde model aan toe: de M 1000 XR.

De BMW M 1000 XR combineert de beste eigenschappen van de S 1000 XR, S 1000 RR en de M 1000 RR. In het jubileumjaar van ‘100 jaar BMW Motorrad’ – en de bijna 100-jarige traditie in de motorsport – biedt het prototype van de M 1000 XR een voorproefje van een motorfiets die zich op dijkwegen, tijdens langere motorreizen en op circuits thuis voelt. De machine doet dat met prestaties die ongekend zijn in zijn segment.

4-cilinder-in-lijnmotor met BMW ShiftCam technologie

BMW Motorrad past in de M 1000 XR de 4-cilinder afkomstig van de BMW S 1000 RR met BMW ShiftCam technologie toe. De nieuwe M XR brengt zodoende prestaties van een supersport naar het eigen segment dankzij een vermogen van meer dan 147 kW (200 pk), een topsnelheid van +/- 280 km/u, een gewicht van slechts 223 kg inclusief alle vloeistoffen, verbeterde chassistechnologie en aerodynamica en tenslotte speciale elektronica die ontworpen is om de beste prestaties te bereiken ongeacht de situatie. Het optionele M Competition Pakket brengt het totale gewicht verder omlaag en tilt de rijdynamiek naar een nog hoger niveau.

M winglets: betere aerodynamica en eerder op het gas.

Behalve de aandrijflijn en de ophanging is aerodynamica minstens zo belangrijk. De nieuwe M XR is uitgerust met winglets, die als doel hebben om op iedere snelheid superieure rijstabiliteit te bieden. Ze bewaken het best mogelijke contact tussen de wielen en het wegdek – vooral bij het accelereren en bij hoge snelheden. Dankzij de downforce die de winglets genereren blijft het voorwiel aan de grond gedrukt en wordt de neiging van wheelies tijdens het accelereren beperkt. Het tractiecontrolesysteem hoeft daardoor minder snel in te grijpen en er kan meer aandrijfkracht worden omgezet in acceleratie. Het resultaat zijn snellere rondetijden voor de rijder. Daarbij zorgt de algehele zitpositie voor een betere controle over de motorfiets, ook tijdens circuitgebruik.

M remsysteem met radiale rempomp

Net als de M RR en de M R beschikt de nieuwe M XR ook over het M remsysteem. Hierin is de ervaring verwerkt die is opgedaan met de fabrieksracers van BMW Motorrad in het World Superbike Championship. De M remklauwen vallen op door een blauwe coating en het fameuze M logo.

www.bmw-motorrad.nl