BMW presenteert de volledig nieuwe M 1000 XR: het derde lid van de M familie waarin topprestaties en exclusiviteit samenkomen. Een sports bike voor lange afstanden maar ook voor dynamisch sturen op bochtige landwegen, die zelfs op het circuit de leiding kan nemen.

BMW presenteert de volledig nieuwe M 1000 XR: het derde lid van de M familie waarin topprestaties en exclusiviteit samenkomen. Een sportieve motorfiets voor lange afstanden maar ook voor dynamisch sturen op bochtige landwegen, die zelfs op het circuit de leiding kan nemen. In Nederland is de BMW M 1000 XR beschikbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf € 30.750,- inclusief BTW en BPM.

“De M 1000 XR, of in het kort M XR, is het derde M model van BMW Motorrad. Op basis van de bestaande S 1000 XR en S 1000 RR is de M XR ontwikkeld als sportief alternatief voor de lange afstand. De rijdynamische kwaliteiten laten zich overal gelden, zowel op landwegen als tijdens lange reizen en op het circuit”, aldus Dominik Blass, M 1000 XR Product Manager.

Eind 2018 introduceerde BMW Motorrad de succesvolle M modelstrategie voor motorfietsen. Sindsdien biedt BMW Motorrad M specifieke uitrustingen en M Performance Parts aan. De nieuwe BMW M 1000 XR beleeft nu als derde lid van de M familie zijn wereldpremière. De twee andere leden zijn de M 1000 RR superbike en de dynamische M 1000 R roadster.

In het honderdste jaar van zijn bestaan vertaalt BMW Motorrad nu de dynamische filosofie van ’s werelds krachtigste letter naar deze nieuwe M XR. M is wereldwijd synoniem voor racesuccessen en voor de fascinatie van high-performance BMW modellen, bedoeld voor rijders die bijzonder hoge eisen stellen aan prestaties, exclusiviteit en individualiteit.

Met een motorvermogen van 148 kW (201 pk) en een drooggewicht van slechts 223 kg is de nieuwe BMW M XR de hoogst presterende en tegelijk lichtste motorfiets in het crossover-segment. Door toonaangevende vering, demping en wielgeleiding verenigt deze motorfiets prestaties van een superbike met de perfecte handling en wendbaarheid van een sporttoer-motorfiets.

Krachtige 4-cilinder gebaseerd op de RR motor. Met zelfs nog meer topvermogen, een hoger koppel en een fellere reactie op het gas dankzij kortere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak en de secundaire aandrijving.
De nieuwe BMW M XR heeft in principe dezelfde vloeistofgekoelde 4-cilinder-in-lijn motor als de S 1000 RR. Door enkele aanpassingen stijgt het maximumvermogen naar 148 kW (201 pk) bij 12.750 toeren per minuut, wat 23 kW (31 pk) meer is dan dat van de nieuwe S 1000 XR. Het maximumkoppel komt op 113 Nm bij 11.000 toeren per minuut. Het maximale toerental bedraagt 14.600 toeren per minuut. Dankzij een kortere secundaire overbrengingsverhouding door toepassing van een groter kettingtandwiel achter met 47 tanden (S 1000 XR: 45 tanden) trekt de M XR sneller op. Bovendien zijn ook de overbrengingsverhoudingen van de 4e, 5e en 6e versnelling korter in vergelijking met die van de BMW S 1000 XR. Alles bij elkaar resulteert dat in een ongekend hoge tractie en acceleratiekracht.

M winglets en windgeleiders: voor later remmen, tegengaan van wheelies, sneller accelereren uit bochten dankzij extra downforce.
Aerodynamica kreeg volop aandacht bij het ontwerpen van de BMW M XR. Specifieke
M winglets aan de voorzijde van de kuip zorgen voor meer neerwaartse druk en daarmee voor een stabieler rijgedrag bij hoge snelheid. Vanaf 100 km/h genereren de M winglets al meer druk op het voorwiel. De downforce bereikt bij 220 km/h een waarde van circa 12 kg.

Rijwielgedeelte gericht op optimale handling en controle, met assistentie van Dynamic Damping Control (DDC), aanpasbare veervoorspanning, instelbare stuurdemper, gefreesde stuurhouder en een naar voren gepositioneerd aluminium buisstuur met daarin de letters BMW M XR gegraveerd.
De wielophanging en het rijwielgedeelte van de nieuwe BMW M XR zijn gebaseerd op die van de S 1000 XR, waarin een aluminium brugframe een centrale rol speelt. De M XR heeft een
upside-down telescoopvoorvork met veerbenen van 45 mm diameter, met daarin gesloten ‘cartridge’ demperunits en gescheiden hydraulische zuigersystemen. Nieuw is de mogelijkheid om de veervoorspanning van de voorvork aan te passen samen met de standaard Dynamic Damping Control (DDC).

Op de bovenste kroonplaat van de voorvork prijkt een stuurhouder van gefreesd aluminium. In het in zwart uitgevoerde aluminium buisstuur zijn de letters BMW M XR met laser gegraveerd. Optioneel zijn op de stuuruiteinden geplaatste spiegels af fabriek mogelijk. De veerbenen van de voorvork zijn aangepast voor de exclusieve M remklauwen. Ook nieuw voor de M XR is de instelbare stuurdemper.

M remsysteem met radiale rempomp en lichtgewicht wielen van gesmeed aluminium voor optimale rijdynamiek. Exclusieve M Carbon wielen maken deel uit van het optionele M Competition-pakket én zijn als individuele optie leverbaar.
Net als de BMW M 1000 RR en M 1000 R is ook de M XR voorzien van een M remsysteem. Voor de ontwikkeling is gebruikgemaakt van de ervaringen met de BMW Motorrad fabrieksracers in het Superbike World Championship. De M remklauwen zijn voorzien van een geanodiseerde coating en het het beroemde M logo.

Het remsysteem van de M XR behoort tot de beste die beschikbaar is voor gebruik op de openbare weg. Dat is te danken aan dubbele remschijven voor van 320 mm diameter en 5 mm dikte, gemonteerd op aluminium remschijfhouders en met toepassing van een radiale hoofdremcilinder. Standaard zijn lichtgewicht wielen van gesmeed aluminium. Wie kiest voor het M Competition-pakket krijgt de exclusieve M Carbon wielen, inclusief nieuw ontworpen M tape op de velgrand.

Brake Slide Assist – assisteert bij een remdrift.
De Brake Slide Assist functie is een belangrijke en zeer welkome innovatie, speciaal voor liefhebbers van rijden op het circuit. Het maakt een gecontroleerde drift mogelijk bij het aanremmen van bochten.

Instrumentenpaneel met perfect afleesbaar 6,5-inch TFT display, nieuwe weergave van de toerenteller (rode gebied) en OBD interface voor de M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger, die zijn te gebruiken na invoering van een activeringscode.
De BMW M XR heeft hetzelfde instrumentenpaneel als de M RR, inclusief de M opstartanimatie. De uitgebreide weergave van het rode gebied van de toerenteller is nieuw.

Optioneel zijn de M GPS Laptrigger en de M GPS Datalogger (Originele BMW Motorrad Accessoires) beschikbaar met een activeringscode via de OBD interface van het instrumentenpaneel.

M Design en dynamische design van de M XR stralen pure performance en sportiviteit uit.
Nog meer dan de BMW S 1000 XR is de M XR zonder enig voorbehoud ontworpen voor sportief rijden. Er is op dit moment geen beter presterende en lichtere motorfiets in het crossover-segment. De proporties van de M XR zijn ultra compact en krachtig. Driedimensionaal ogende vlakken maken het uiterlijk opwindend en dynamisch. Slank, strak en extreem agressief, zo oogt de M XR beslist recht van voren met de vierhoekige M winglets. Het prestatiegerichte uiterlijk tekent zich ook af in de kleurstelling met de M kleuren Light Blue, Dark Blue en Red op een zwarte ondergrond.

Compromisloos in design en technologie: de BMW M XR met het M Competition-pakket
Het M Competition-pakket omvat een reeks van uit de racerij stammende componenten die de M XR esthetisch nog aantrekkelijker maken. Tegelijk is de motorfiets daarmee 3 kg lichter. Het pakket bestaat uit M Carbon wielen en M Carbon delen zoals de achterwielcover inclusief kettingbeschermer, de zijpanelen, het voorspatbord, de binnencover en de afdekking bij de start-stuurslotknop. Tot het pakket behoren ook het volledig instelbare M Rider voetsteunsysteem, passagiersvoetsteunen en de M GPS Laptrigger (activeringscode).

De highlights van de nieuwe BMW M 1000 XR. 

  • ShiftCam motor van de S 1000 RR, vermogen 148 kW (201 pk) bij 12.750 toeren per minuut, 23 kW (31 pk) meer dan de nieuwe S 1000 XR. Max. koppel van 113 Nm bij 11.000 tpm. 
  • Kortere secundaire overbrengingsverhouding (kettingtandwiel achter met 47 tanden in plaats van 45). 
  • Kortere overbrengingsverhoudingen van 4e, 5e en 6versnelling.
  • Geoptimaliseerd luchtinlaatsysteem met variabele inlaatkanalen voor betere cilindervulling bij hogere toerentallen. 
  • Sterk omhoog gerichte uitlaatdemper met eindafdekking van carbon. 
  • M Endurance ketting. 
  • Rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro 1-3; de nieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC met DTC Wheelie functie, aangestuurd door 6-assige IMU-sensor.  
  • Vier instelbare gasreactie-karakteristieken voor optimale respons. Engine Brake drievoudig instelbaar in Race Pro modus om de remkracht van de motor aan te passen. 
  • Brake Slide Assist voor gecontroleerde drift tijdens het remmen. 
  • Schakelassistent Pro voor snel op- en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling. 
  • Launch Control voor perfecte staande (race)start en Pit Lane Limiter. 
  • Hill Start Control Pro voor comfortabel wegrijden op een helling. 
  • M winglets: later remmen, eerder accelereren plust meer stabiliteit bij hoge snelheid door extra downforce. 
  • Upside-down voorvork met aanpasbare veervoorspanning in samenwerking met de standaard DDC. 
  • M remsysteem voor het eerst op een sporttoer motorfiets van BMW Motorrad: de M XR biedt hiermee maximale remkracht onder alle omstandigheden. 
  • Wielen van gesmeed aluminium. 
  • M Carbon wielen met M-tapes en M-belettering op de velgranden: hoogwaardige, lichte en hightech-componenten leveren maximale prestaties als onderdeel van het optionele M Competition-pakket. 
  • M koppelings- en remhendels. 
  • Instelbare stuurdemper. 
  • Gefreesde stuurhouder. 
  • In vergelijking met de S 1000 XR meer naar voren gericht buisstuur met met laser gegraveerde BMW M XR-belettering. 
  • Spiegels op stuuruiteinden (optioneel). 
  • Koplamp met iconisch lichtsignatuur en adaptieve bochtenverlichting (Headlight Pro). 
  • Korte kentekenplaathouder. 
  • Instrumentenpaneel met groot, perfect afleesbaar 6,5-inch TFT display, opstartanimatie met M logo en OBD interface voor de M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger, die met een activeringscode zijn te ontsluiten. 
  • Toerenteller (rode gebied) weergegeven in een nieuw design. 
  • Lichtgewicht M accu, USB-poort achter, krachtige LED verlichting, elektronische cruisecontrol en handvatverwarming. 
  • Keyless Ride. 
  • M Design en dynamische designtaal illustratief voor sportief prestatiepotentieel. 
  • M Competition-pakket als optie af fabriek. 
  • RDC standaard.
  • Uitgebreid aanbod optionele accessoires en speciale uitrustingen af fabriek.