De KTM 1390 SUPER DUKE R voor 2024 en KTM 1390 SUPER DUKE R EVO zijn zonder vooraankondiging het Naked-segment binnengedrongen en hebben de concurrentie één ding heel duidelijk gemaakt: er staat een nieuw BEEST bovenaan de voedselketen.

2024 wordt het jaar van 30 YEARS OF DUKE; de volledig nieuwe KTM 1390 SUPER DUKE R en zijn geavanceerde stalgenoot, de KTM 1390 SUPER DUKE R EVO, zijn geëvolueerd tot de meest angstaanjagende uitvoeringen tot nu toe.

190pk vermogen en 145Nm koppel

De cijfers liegen er niet om: met een cilinderinhoud van 1350 cm³, een vermogen van 190 pk bij 10.000 tpm en een koppel van 145 Nm bij 8000 tpm scheuren de modellen het asfalt aan stukken. Hun nieuwe, agressievere looks laten ook geen twijfel bestaan over hun felle karakter. Maar wat nog indrukwekkender is dan deze cijfers, is hoe effectief de DUKE de kracht van de motor op het asfalt overbrengt.

Evolutie

Voor 2024 heeft THE BEAST een opvallende aposematische evolutie ondergaan, waarmee hij een duidelijke waarschuwing afgeeft aan iedereen die het lef heeft om het tegen hem op te nemen. De geheel nieuwe ledkoplamp, tankspoilers en winglets die het uiterlijk van de DUKE domineren, maken duidelijk dat er niet met hem te spotten valt. Een verder gereduceerde subframeafdekking elimineert het remlicht en zorgt voor een nog scherpere, pure look en rijbeleving. Doordat het totaalprofiel verder verlaagd is en er nog meer nadruk op het compacte chassis is gelegd, oogt de KTM 1390 SUPER DUKE R gespierder en agressiever dan ooit tevoren. Met andere woorden, wat de KTM aan hoogte heeft ingeleverd, heeft hij aan uitstraling erbij gekregen.

De opnieuw ontworpen luchtinlaat en airbox worden gecombineerd met een herziene brandstoftank met een totale tankinhoud van 17,5 liter − een toename van 1,5 liter ten opzichte van zijn voorganger. Hierdoor wordt niet alleen de actieradius tot ongeveer 300 km vergroot, maar ook de ergonomie verbeterd. In de jacht op grammen is voor elk paneel berekend wat de optimale dikte is en zijn, waar mogelijk, panelen dunner gemaakt. De nieuwe tankspoilers en winglets verhogen de downforce.

De grootste visuele impact is echter toe te schrijven aan het lichtgewicht en ‘slimme’ koplampontwerp. De koplamp weegt bijna 700 g minder dan zijn voorganger en geeft de KTM 1390 SUPER DUKE R met zijn buitenaards design een geheel nieuwe, agressieve uitstraling. Het standlicht en de dagrijverlichting zijn in het profiel van de koplamp geïntegreerd. De intensiteit van deze lichten wordt automatisch aan het omgevingslicht aangepast door middel van een lichtsensor in het dashboard.

Bovendien zijn de KTM 1390 SUPER DUKE R en KTM 1390 SUPER DUKE R EVO standaard met welcome home verlichting uitgerust. Dit houdt in dat de koplamp blijft branden als het contact is uitgeschakeld zodat de rijder de omgeving beter kan zien. Naast een verbeterd zicht, zorgt deze verlichting ook voor meer veiligheid bij het parkeren op donkere plekken.

Vernieuwde versie van de LC8-motor

Een beest dat zo gespierd is, heeft ook een groot hart nodig. Met een vernieuwde versie van de LC8-motor heeft hij genoeg kracht om zijn territorium te domineren. De boring is vergroot tot 110 mm voor een cilinderinhoud van 1350 cm³ en de volledig nieuwe nokkenas is in de cilinderkoppen geïntegreerd. Dit staat garant voor meer vermogen en koppel over het hele toerenbereik en maakt een meer gedifferentieerde brandstofmapping mogelijk waardoor het model aan de nieuwste EURO 5+ emissievoorschriften voldoet.

Om dat vermogen effectief op het asfalt over te brengen, is de DUKE voorzien van nieuwe, lichtgewicht MICHELIN Power GP-banden met dual-compound technologie en een nieuwe volledig instelbare WP APEX-schokdemper waarmee de geschiktheid voor hoge of lage snelheden, rebound en voorbelasting zonder gereedschap kan worden aangepast. De verbeterde DCC-instellingen zorgen voor een betere drukbalans, waardoor er minder compromissen nodig zijn tussen veercomfort en prestaties. Ook de nieuwe 48 mm WP APEX Open Cartridge-voorvork met splitfunctie is geoptimaliseerd.

WP Semi-Active Technology (SAT)

Bij de KTM 1390 SUPER DUKE R EVO is de vering naar een geheel nieuw niveau getild met de nieuwste generatie WP Semi-Active Technology (SAT). Dit is het meest geavanceerde veringssysteem op de markt. Dankzij de elektronisch gestuurde magneetkleppen voor variabele demping is een breed instelbereik mogelijk: van zachte vering voor maximaal comfort tot stijve vering voor op het parcours.

Hierbij past de SCU (Suspension Control Unit) de mate van demping door middel van de magneetkleppen automatisch en in realtime aan het wegdek en de rijstijl van de rijder aan.

En daar houdt het niet op met de technologische hoogstandjes: zowel de KTM 1390 SUPER DUKE R als de KTM 1390 SUPER DUKE R EVO beschikken als eerste over de vernieuwde modi PERFORMANCE en TRACK, compleet met rondetimer en telemetriestatistieken, evenals de optionele ENGINE BRAKE CONTROL en een geoptimaliseerde SUSPENSION PRO-module (voor de KTM 1390 SUPER DUKE R EVO).

De KTM 1390 SUPER DUKE R en KTM 1390 SUPER DUKE R EVO worden ook aangeboden in geselecteerde 30 YEARS OF DUKE-kleurstellingen die een eerbetoon vormen aan de KTM 990 SUPER DUKE van 2005 met zijn oranje kleurstelling.

Er is een volledig assortiment speciaal ontwikkelde KTM PowerParts en KTM PowerWear verkrijgbaar waarmee rijders hun motorfiets kunnen personaliseren en zichzelf kunnen uitrusten voor READY TO RACE Performance.