Moto Morini heeft op de EICMA in Milaan 4 nieuwe modellen uit de Moto Morini MY24 line-up gepresenteerd, de X-Cape 1200, de Corsaro, Corsaro Sport en de nieuwe Milano.

Moto Morini Corsaro 750

De Corsaro 750 staat voor Italiaanse smaak, traditie, mechanische integriteit, technologie en degelijkheid. De motor wordt aangedreven door de nieuwe Moto Morini 90° V-twin 750 cc, een meesterwerk van techniek en kracht. De motor is voorzien van innovatieve oplossingen zoals het dry sump, dat de afmetingen van de motor compacter maakt, en de karakteristieke krukas met contrarotatie, die voordelen biedt op het gebied van rijdynamiek: uitzonderlijke prestaties om de meest opwindende rijervaringen te garanderen. Het ontwerp van de Corsaro 750 is erop gericht om de motorfiets uniek en direct herkenbaar te maken, de vier lichtpunten met DRL-functie vertegenwoordigen de nieuwe kenmerkende verlichting van het Corsaro-gamma. Hij belichaamt een perfecte harmonie van zijn elementen, wat een sterke visuele impact genereert. De technische keuzes die zijn gemaakt bij de bouw van deze motorfiets, dienen ook als stilistische ingrediënten en vormen de sleutel tot het begrijpen van het project: alle mechanische onderdelen spelen een belangrijke functionele en esthetische rol en benadrukken de schoonheid en ziel van de motorfiets. Veel technische oplossingen zijn opzettelijk zichtbaar gelaten, waardoor het ontwerp tot het uiterste wordt gedreven en de ware essentie van naked motorcycles wordt herontdekt. Onnodig koetswerk is geminimaliseerd om de visuele focus te leggen op technische componenten en mechanische elementen, die perfect geïntegreerd zijn om het uiterlijk van het model te creëren met samenhangende volumes en sterke lijnen. Een duidelijk voorbeeld is de geïntegreerde olietank in de achterkuip met een externe inspectiedop.

Het ontwerp wordt gekenmerkt door mechanische soliditeit die vakkundig wordt geïnterpreteerd in de lijnen van de carrosserie: de tank, met zijn gedurfde vormen, is gespierd en nodigt de rijder uit om hem te omarmen tijdens sportieve ritten. Het profiel van de motorfiets is compact en de proporties zijn vanuit elke hoek evenwichtig. Het aluminium frame vormt een dominant stijlelement, dat mechanisch verbonden is met het subframe achter en het secundaire stalen frame, en onthult de compacte V-cilinders van de motor, het nieuwe kloppende hart van dit model. Dankzij de afmetingen van het rijwielgedeelte is de motorfiets wendbaar in elke situatie en biedt hij een nauwkeurig en plezierig rijgedrag. Rijden op de Corsaro 750 is een feest van puur rijplezier.
De nieuwe Moto Morini Corsaro 750 is de perfecte keuze voor rijders die op zoek zijn naar een compromisloze combinatie van prestaties, stijl en wendbaarheid. Hij is ook geschikt voor jongere rijders: naast de standaard 96 pk versie zal de 750cc tweecilinder motor beschikbaar zijn in een beperkte 48 pk versie voor diegenen die nog geen A-rijbewijs hebben.

Moto Morini Corsaro Sport

Moto Morini betreedt het segment van de sportmotoren met de gloednieuwe Corsaro Sport: de krachtige en veelzijdige sportmotor die een onvergetelijke rijervaring biedt. Innovatief design en geavanceerde technologie kenmerken deze nieuwe Morini, de juiste motorfiets voor alle motorrijders die een sportieve en uitdagende rit willen maken. Met het nieuwe Moto Morini 750cc 90° V-twin motorblok, geheel ontworpen in Italië, en een adembenemend design, is de Corsaro Sport klaar om het asfalt te domineren.

Deze versie deelt het technische platform met de Corsaro 750 naked, met volledig opnieuw ontworpen kuipdelen voor meer dynamiek en een unieke stijl, rijk aan details en gemaakt voor alle liefhebbers van sportiviteit. Het design van de Corsaro Sport is een statement van stijl, met zijn gedurfde en agressieve lijnen die de aandacht trekken. De nieuwe motor levert een buitengewoon vermogen voor dynamisch en opwindend rijplezier. De motor heeft een uniek en innemend karakter en is voorzien van innovatieve oplossingen zoals dry sump smering en een contraroterende krukas.

De volledig instelbare vering is geoptimaliseerd voor maximale precisie bij het sturen en uitzonderlijke wendbaarheid. De hoge prestaties van de Corsaro Sport zijn bedoeld om adrenalineliefhebbers tevreden te stellen met bliksemsnelle acceleratie. De focus op prestaties en stijl maakt deze motorfiets tot het nieuwe boegbeeld van Moto Morini, met als doel iedereen te verrassen die droomt van een sportmotor met een modern en agressief uiterlijk. De motor is ook geschikt voor jongere rijders: naast de standaard versie met 96 pk, zal de 750cc tweecilinder motor beschikbaar zijn in een gereduceerde versie met 48 pk (35Kw) voor degenen die nog geen A rijbewijs hebben.

Moto Morini Milano

Moto Morini Milano richt zich op liefhebbers van motorfietsen met klassieke, maar toch moderne lijnen, die perfectie en kwaliteit in het ontwerp zoeken, maar geen compromissen willen sluiten op het gebied van prestatie. Van zijn voorganger heeft hij de pure essentie en elegante stijl behouden, maar op het gebied van het chassis heeft hij een complete revolutie ondergaan, waarbij de prestaties zijn verbeterd en het totale gewicht is verlaagd dankzij het gebruik van een nieuw frame dat zijn technische charme definieert. Deze motor draagt het erfgoed van het merk, te beginnen met zijn uiterlijk, dat in de nieuwe versie de klassieke vormen en het kloppende hart van de motor, de Moto Morini 87° V-twin, behoudt.

In de nieuwe Milano is de 1200 CorsaCorta EVO volledig opnieuw ontworpen om te voldoen aan de nieuwe Euro5+ regelgeving. De nieuwe achterbrug, die nu volledig van aluminium is, heeft een gewichtsvermindering van 4 kg mogelijk gemaakt ten opzichte van het vorige model. Het remsysteem, ontwikkeld in samenwerking met Brembo, zorgt voor krachtig afremmen met absolute stabiliteit. De 17-inch lichtmetalen velgen hebben een verfijnd design; Pirelli-banden bieden veel grip in de bochten in combinatie met een goede kilometrage en uitstekende tractie bij nat weer.

Het 5 inch TFT-kleurenscherm, dat wordt bediend via verlichte bedieningselementen op het stuur, biedt toegang tot een uitgebreid en duidelijk informatieoverzicht, zelfs bij slecht zicht. Met het geïntegreerde Bluetooth-communicatiesysteem kun je tegelijkertijd een telefoon en twee headset-apparaten bedienen – en dat allemaal zonder je aandacht van de weg af te leiden.

De rijder kan zijn rijervaring aanpassen met vier verschillende rijmodi die de motorprestaties en de stabiliteits- en rembediening beïnvloeden. Het nieuwe elektronische motormanagement is gericht op een robuuste koppelcurve, zoals gebruikelijk bij de Corsa Corta 1200, maar dan uitgebalanceerd voor dagelijks gebruik. De karakteristieke klank van de motor komt tot uiting in het nieuwe uitlaatsysteem: de uitlaatheaders voeren manoeuvres uit die de V-twin motor bijna omarmen voordat ze de dubbele aluminium uitlaataansluitingen aan de rechterkant bereiken. De standaarduitrusting wordt gecompleteerd door de volledig LED-koplampen, welke de aandacht voor detail bevestigen die dit model kenmerkt.

Moto Morini X-Cape 1200

De langverwachte X-Cape 1200 wordt toegevoegd aan het Moto Morini modellengamma. De nieuwe motor van het merk is ontworpen voor avonturiers en biedt een perfecte balans tussen esthetiek, functionaliteit, kracht en controle, voor alle rijders die motorrijden zonder compromissen willen ervaren. Met de X-Cape 1200 ligt de wereld binnen handbereik. Elke reis zal comfortabel en plezierig zijn; dankzij zijn veelzijdigheid kun je elke route met gemak aan, van straten in de stad tot lange snelwegen, van bergpassen tot off-road paden; niets kan het verlangen naar avontuur stoppen. De X-Cape 1200 is pure vrijheid. De harmonieuze balans tussen prestaties, wendbaarheid, kracht, comfort en Italiaanse stijl is de rode draad die de ontwerpers van Moto Morini heeft geïnspireerd. De nieuwe V2 Corsa Corta EVO motor, ontworpen en gebouwd in Italië, is krachtig en soepel, met een rijke en krachtige krachtsoverbrenging, zonder de overwegingen voor een efficiënte werking uit het oog te verliezen.

Het rijke en diepe geluid blijft onveranderd terwijl het voldoet aan de nieuwe Europese Euro5+ regelgeving. De motorfiets is uitgerust met rijhulpsystemen zoals cruise control, schakelhulp, tractiecontrole en dodehoekradar. De rijder heeft de mogelijkheid om de rijbeleving aan te passen met vier verschillende rijmodi die de motor prestaties en de stabiliteits- en rembediening beïnvloeden. Het ergonomische ontwerp van het zadel maakt een actieve en comfortabele instelling mogelijk voor rijders van alle lengtes en zorgt voor een benijdenswaardige aerodynamische bescherming, zelfs bij hogere snelheden op de snelweg. Het ontwerp van de carrosserie, die warme lucht van de rijder weggeleid, verbetert het comfort en verlengt het rijplezier.