Zo veel onverharde paden lijken er in Nederland niet te zijn, maar in het zadel van de Tuareg zijn ze snel gevonden! De nieuwste 660 van Aprilia is niet alleen verdraaid behendig op het asfalt, hij nodigt je vooral uit om van de gebaande paden af te wijken!

Lijkt wel een reclamepraatje, hoor ik je nu denken. Het is ook precies wat Aprilia in haar bijbehorende commercial laat zien. De Tuareg is een motor waarmee je het onbekende opzoekt, de vrijheid ervaart. Ze leggen er iets minder de nadruk op hoe goed hij wel niet is op het asfalt. Dat in de eerste plaats: een extreem handelbare tweecilinder die sportief een rotonde om wil en in een lange doordraaier niet van zijn lijn wijkt. Een 660cc die lichter aanvoelt qua gewicht maar zwaarder qua vermogen en vooral koppel. En eenmaal op het onverhard aanbelandt laat de Tuareg zelfs de echte asfaltvreter ervaren hoe leuk dat kan zijn. Hoe dat kan?

Aprilia Tuareg 660

Hetzelfde maar heel anders

Laten we beginnen met het motorblok. Dat kennen we onderhand wel, hoor ik je denken. We deden immers al uitgebreid verslag over de RS en Tuono met dezelfde 660cc tweecilinder als kloppend hart, en waren – net als vele andere redacteurs – lyrisch erover. Maar is hij ook hetzelfde? Ja en nee. We stappen op de Tuareg, rijden ermee weg, en de eerste beleving blijkt inderdaad hetzelfde als bij de RS en Tuono. Vooral het gevoel dat iedereen hiermee weg kan rijden: de zitpositie klopt, de motor voelt extreem licht en handelbaar en je kan op je gemak in lage toerentallen je weg zoeken. Nog meer zelfs dan bij de RS en Tuono, want als we onze weg vervolgen blijkt het blok al snel veel koppelrijker te zijn en de versnellingen net iets korter.

Het lijkt bijna een diesel: je kan het toerental gewoonweg niet ver genoeg laten zakken om een hik of stotter op te wekken. Maar zoals bij het bekende schaap dat wel het uiterlijk ervan heeft maar eigenlijk van binnen een wolf is, ontpopt de Tuareg zich tot een klein monstertje als je terugschakelt en de gashendel opendraait. De typische rauwe sound van de twin met 270 graden krukas nodigt uit tot een sportieve rit. ‘Be a racer’ is nog steeds niet voor niets de slogan van Aprilia. In full trim levert de RS660 100 pk bij 10.500 tpm, de Tuareg komt tot 80 pk bij 9.250 tpm. Maar waar de Tuareg serieus op punten scoort is het koppel. Bij de RS660 is dat 67 Nm bij 8.500 tpm, bij de Tuareg maar liefst 70 Nm bij 6.500 tpm. En nog leuker, driekwart van dat koppel is al beschikbaar vanaf 3.000 toeren! Dat de Tuareg in A2-trim nog steeds heel veel leuks in petto heeft, behoeft waarschijnlijk geen verdere uitleg… Het was ons al snel duidelijk dat deze wolf met of zonder schaapskleren een allemansvriend is, en daarmee een ideale motor voor de A2-rijd(st)er.

Volledig instelbaar

‘Be a racer’ met een 21-inch voorwiel? De Tuareg met de Pirelli Scorpion Rally STR’s bewijst dat hij met een natte en kille Hollandse winter prima door de bocht kan. In tegenstelling tot veel motoren met een groter voorwiel en banden met een geblokt profiel volgt de Tuareg in lange bochten verrassend goed zijn lijn, je gooit hem makkelijk van de ene rotonde naar de andere en de Pirelli’s bieden prima grip. We wijten het aan het lage gewicht en de uitgekiende gewichtsverdeling. Ook is het blok iets achterover gekanteld ten opzichte van de RS en Tuono.

Deze minder horizontale opstelling komt de inertie ten goede, wat ook bijdraagt aan het makkelijke omleggen van de Tuareg. Rij je meer op het asfalt of toch liever op het onverhard? Zowel de 43mm Kayaba voorvering als de monoshock achter hebben 240 mm veerweg en zijn volledig instelbaar, de veervoorspanning achter ook nog eens door middel van een handige draaiknop aan de linkerzijde. Zo vind je altijd snel jouw gewenste setting on- of offroad. De naar buiten gespaakte wielen zijn niet alleen fraai maar maken ook het gebruik van de tubeless Pirelli’s mogelijk.

Electronica

En alhoewel ik nog altijd het asfalt verkies, merk ik dat ik bij de verkeersdrempels steeds vaker ga staan. De zitpositie is voor mij met m’n 1.78 spot-on. Ik kan nog prima met de tenen bij de grond en de lichte Tuareg is prima te houden, maar voor wie dat wil zijn een hoger en lager zadel beschikbaar. Over het smalle zadel kan je gemakkelijk iets naar voor of achter bewegen, maar dat lijkt niet snel nodig. De ergonomie is dik in orde en de benen vallen natuurlijk in de breder uitlopende tank. Onder het zadel is de motor smal, en rechtop staan doe je dan ook moeiteloos zonder de perfecte controle aan het stuur te verliezen. De hardnekkige asfaltvreter wordt stiekem uitgedaagd tóch dat onverharde pad op te zoeken… wil je dat rustig aan proberen, dan kan dat prima door de rijmodus van urban te veranderen in explore, met een iets directere gasrespons.

Aprilia Tuareg 660

De zandhazen onder ons kiezen voor de agressievere adventure-modus, waarbij de ABS op het achterwiel uit wordt geschakeld, motorrem en tractiecontrole worden geminimaliseerd en je zelfs de ABS op het voorwiel uit kan schakelen. Naast die drie rijmodi is er nog een individual-modus, waarin je – zoals de naam al verraadt – zelf je instellingen kan bepalen. Je kan Traction Control, Engine Brake, Engine Mapping en ABS naar eigen wens aanpassen. Het 5-inch TFT display lijkt heel compact, maar is slimmer dan je misschien aanvankelijk zou denken.

Sterker nog, niet eerder vond ik zo veel informatie op zo’n rustige, overzichtelijke manier weergegeven. Met voor iedere rijmodus een eigen kleurstelling en de helderheid van de weergave ervan wordt automatisch aangepast aan de hand van het omgevingslicht. In het linkerdeel van het display vind je de ingestelde modus, klok, temperatuur, odo of trip en minuscuul maar toch duidelijk is de motortemperatuur en tankinhoud verwerkt in een smalle boog. In de rechterhelft lees je digitaal de snelheid, versnelling en het toerental af. Daarnaast zijn natuurlijk alle waarschuwingslampen- en symbolen aanwezig en is Aprilia’s MIA-app te koppelen.

Eigenzinnige looks

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, maar de Tuareg zingt zonder bek. Geen snavel op deze allroad, waardoor hij een eigenzinnige en sportieve look meekreeg. Was hij bij de introductie vooral in het ‘Indaco Tagelmust’-blauw, een knipoog naar de Tuareg 600 Wind waarmee Aprilia in 1989 formeel voor het eerst aan Parijs-Dakar deelnam. Voor ons stond de Tuareg in het bekende Acid Gold. Niet mat, maar met een glanzende afwerking toch weer een heel andere look. En smaak is persoonlijk, maar wij vinden het hem staan en het scheelt je ook nog eens 700 euro.

Het windscherm is weliswaar niet instelbaar, hij doet beter zijn werk dan we hadden verwacht! Veel beter zelfs: samen met de handkappen voelt het alsof de koude februari-wind me niet echt kan bereiken en licht voorover gebogen is zelfs de bovenkant van mijn helm vrij van turbulentie. Ben je langer van postuur, dan is er optioneel een hoger windscherm verkrijgbaar. Of het door de wind kwam, het koude weer of iets anders kunnen we niet zeggen, maar waar we hoopten meer dan de met de RS en Tuono gereden 21 kilometers op een liter te halen, haalden we met de Tuareg de 20 net niet.

Conclusie

Opnieuw heeft Aprilia uitstekend werk verricht in het 660cc segment. Koppelrijk, in de Urban-modus makkelijk te rijden voor de A2-rijd(st)er, maar switch naar een andere modus, draai het gas open en de wolf doet zijn schaapskleren uit, met bijbehorende rauwe grom. Met zijn lichte gewicht en perfecte gewichtsverdeling makkelijk hanteerbaar, ondanks zijn 21 inch voorwiel en banden met blokprofiel makkelijk sturend en op het onverhard nog net even beter thuis.

Zijn er dan minpunten op te noemen? De looks, dat is iets persoonlijks maar als je van een net iets sportiever en eigenzinniger design houdt zit dat wel goed. De prijs dan? Nee, niet voor het segment waarin hij thuishoort. Met zijn fraaie afwerking, volledig instelbare voor- en achtervering en verschillende rijmodi. Die fijne quickshifter, die had standaard mogen zijn, en het windscherm verstelbaar. Meer kunnen we ons niet wensen, wij zijn wederom helemaal om!

Technische specificaties

Aprilia RS 660

  • Motor                         parallel tweecilinder 4-takt, vloeistofgekoeld, 659cc, Euro5
  • Boring x slag               81 x 63,9 mm
  • Vermogen                  80 pk (59 kW) bij 9.250 tpm (full trim)
  • Koppel                        70 Nm bij 6.500 tpm
  • Remmen voor             dubbele 300mm zwevende schijf, Brembo 4-zuiger radiale remklauw
  • Remmen achter         enkele 260mm schijf, Brembo 1-zuiger remklauw, bochten-ABS
  • Vering voor                43mm upside down, Kayaba, volledig instelbaar
  • Vering achter             monoshock, Kayaba, volledig instelbaar
  • Banden voor               90/90-21” Pirelli Scorpion Rally STR
  • Banden achter            150/70-18” Pirelli Scorpion Rally STR
  • Tank inhoud               18L (3L reserve)
  • Verbruik                     1:19
  • Afmetingen                2.220 x 965 x 860 mm
  • Zithoogte                    860 mm
  • Wielbasis                    1.525 mm
  • Gewicht                      204 kg (rijklaar)
  • Kleuren                       Martian Red, Acid Gold, Indaco Tagelmust (+700,-)
  • Prijs NL/BE                  €13.799,- (rijklaar) / €11.999,-
  • Importeur NL/BE        Aprilia – Piaggio Benelux
  • Website NL/BE           www.aprilia.nl / www.aprilia.be