De Bell Bullitt is een helm met een ultieme retrostyling. Maar deze Bullitt is meer dan alleen retro, want in de dagelijkse praktijk bleek deze opvallende Bell ook genoeg te bieden. Wij hebben de afgelopen maanden de Bell Bullitt uitvoerig kunnen testen, waardoor we onze ervaringen met jullie kunnen delen!

Toch nog even over de styling, want laten we eerlijk zijn: dit is niet de standaard rechttoe-rechtaan integraalhelm die universeel toepasbaar is. Nee, hiervoor heeft Bell genoeg andere helmen die in een breder gebied inzetbaar zijn. Want: de Bullitt is hét ultieme verlengstuk van je toch al fraaie Scrambler of klassieke motorfiets met de nodige urban of retro invloeden. Met de Bullitt maak je de look compleet, al gebiedt ons wel te zeggen dat als je voor een uni-kleur gaat in combinatie met een donker vizier, dat deze helm ook prima past op een moderne naked. Smaken verschillen, je kan er natuurlijk ook helemaal maling aan hebben en je helmkeuze niet af laten hangen van de motorfiets waarop je rijdt.

De helm is namelijk een fraaie, weegt rond de 1.400 gram en heeft een opvallend groot vizier. De vergrendeling van het vizier gaat via een zogeheten ‘tab’ onderaan het vizier waarin een magneetje is verwerkt. Afhankelijk van de kleurstelling van de Bullitt is deze in het zwart óf in het bruin uitgevoerd, matchend met de kleur van de binnenvoering. Die binnenvoering is afgewerkt in alcantara. Dat geeft niet alleen een premium look, ook voelt het zeer prettig aan. Qua maatvoering moest ik een maatje groter nemen dan gebruikelijk, maar hij zit dan werkelijk wel fantastisch. Door het ontbreken van échte dikke wangstukken voelt hij ter hoogte van de wangen meer aan als een jethelm, maar ik heb dat eigenlijk alleen maar als prettig ervaren. Nadeel van de helm is, dat ik er geen Cardo-communicatiesysteem in kon plaatsen. Er is weliswaar een voorbereiding gemaakt voor speakers in de helm, maar waar ik ze ook plaatste, ik bleef ze ten allen tijden voelen… Dat is jammer, maar ook weer geen halszaak.

Bell Bullitt
Ook op een ‘moderne’ Kawasaki Eliminator mag de Bullitt gezien worden

Prettig is de mogelijkheid om de helm van verschillende soorten vizieren te voorzien. Van een standaard helder vizier, tot aan een heel retro donker ‘bubbelvizier’. Zo’n bubbelvizier is heel smaakgevoelig, zo was ik zelf erg enthousiast, maar de rest van de redactie en het thuisfront dacht er toch iets anders over… Gelukkig was Bell-importeur Bihr zo vriendelijk om ook een ‘vlak’ goudkleurig vizier mee te leveren, waarmee je de Bullitt direct weer een heel andere look meegeeft.

Welk vizier je ook boven de ander pretendeert, doordat het vizier bijna de gehele voorzijde bestrijkt, heb je een immens groot zichtveld. Dat is heel erg prettig en geeft je bijna het idee dat je een jet- of policehelm op je hoofd hebt zitten. Ventilatie is ook aanwezig, zowel in het kinstuk als bovenop de helm, net boven het vizier. De bovenste openingen zijn niet verstelbaar, de openingen in het kinstuk dan weer wel. Aan de achterzijde vinden we een ventilatieopening om de lucht weer uit de helm te geleiden.

De Bell Bullitt is niet de stilste helm op de markt, maar we hadden op voorhand meer windgeruis rond het vizier verwacht. Dit viel eigenlijk wel mee en wordt pas bij serieus hogere snelheden vervelend, mede door het ontbreken van een windvanger onder het kinstuk. Het lijkt ons ook niet dat je deze Bullitt kiest om urenlang mee rond te toeren over de snelweg, daarvoor heeft Bell simpelweg veel geschiktere modellen in het gamma.

Conclusie

De conclusie luidt dan ook dat de Bell Bullitt een van de gaafste helmen op de markt is. Hij zit mij ook nog eens heel comfortabel, al is er ook een kleine disclaimer… Niet op het gebied van draagcomfort dus, maar wel qua windgeleiding en geluid. Ons devies is dan ook om deze helm vooral te dragen voor de plezierritten in én rond de stad, voor de langere afstanden op hoge snelheid zijn er simpelweg betere opties te verkrijgen, zeker ook bij Bell! Het oog wil echter ook wat en dan schiet je met de Bullitt een schot in de roos!

Technische specificaties

  • Materiaal: glasfiber
  • Keuring: ECE 22.05
  • Gewicht: 1.426 gram
  • Maten: XS-XXL (3 helmschalen)
  • Sluiting: DD (met magneetbevestiging)
  • Adviesverkoopprijs: vanaf €499,95

Uitgebreide informatie vind je op mybihr.com