Voordat je verder leest eerst een waarschuwing: dat de BMW R 1250 GS een klasse apart is moge voor velen duidelijk zijn. Is dat voor jou ook het geval, dan weet je al wat ik ga schrijven en hoef je eigenlijk niet verder te lezen. Betwijfel je het, of ben je er benieuwd naar? Dat was ik ook, en wellicht wil je mijn ervaringen wel weten. Lees dan gerust verder.

Natuurlijk heeft de R 1250 GS de naam de ultieme adventure motor te zijn, maar dat was voor mij niet vanzelfsprekend. Ik had immers nog nooit een meter op dit icoon gereden, en dan kan je simpelweg niet oordelen. Mijn roots liggen bij sportmotoren en naked bikes. Voor degenen die deze achtergrond met me delen en een jaartje ouder worden, is het volgende misschien herkenbaar: “Hee, ben je nu eindelijk oud genoeg geworden voor een GS?” Maar is dat nu werkelijk zo? Moet je niet meer voorover gebogen op een motor kunnen zitten voordat je aan een GS toe bent? Om daarover mee te kunnen praten moet je er toch mee gereden hebben, en toen die kans zich voordeed greep ik die met beide handen. Is de R 1250 GS werkelijk een klasse apart?

BMW R 1250 GS

Het duurde welgeteld 1 rotonde en een paar honderd meter provinciale weg voordat ik het zeker wist: dit is wel degelijk een klasse apart, en het is duidelijk dat dit de adventure-tourmotor is waar andere merken zich op stukbijten. Waarom?

Laat ik ermee beginnen dat hij me al verraste voordat ik 1 meter gereden had. Op het oog lijkt de BMW groot en zwaar, maar zodra je opstapt is het duidelijk dat iedereen ermee uit de voeten kan. De centrale massa zit duidelijk op de juiste plek, want ik had absoluut niet het gevoel dat ik er aan de hand of erop zittend mee manoeuvrerend om zou vallen. En kom je niet goed met je voeten bij de grond dan kan je het zadel naar wens omlaag of omhoog stellen – nog los van de verdere mogelijkheden tot verlagen en verschillende zadels. Kortom, het eerste vertrouwen was al gewekt voordat de motor gestart werd.

BMW R 1250 GS

En dan start je de motor – waarbij je amper merkt dat je met een boxer te maken hebt – en rij je weg. Gehaast als ik regelmatig ben, met nog honderd dingen in mijn hoofd die liefst vandaag nog moeten gebeuren, overviel me direct na die eerste rotonde een serene rust. En ook bij het opdraaien van de snelweg bleef die rust bij me. Geen windgeruis, geen turbulentie. Volgens mij is dit de eerste motor die me van top tot teen uit de wind houdt.

En later, toen ik een rondje om de motor liep, zag ik waardoor het kwam. Ieder knikje, elke hoek en ieder sleufje bij het kuipruitje, de handvatten, naast de koplampunit en voorspatbord en de omlijsting van de voorvorkpoten moeten zo ontworpen zijn dat ze de wind om je heen geleiden. Dat hebben ze vast uitvoerig in de windtunnels getest, en de nodige kennis vanuit de autotechniek meegenomen. Net zoals bij die voorvork trouwens. Als je dan toch voor de motor staat zie je het imposante Telelever systeem met centraal geplaatste schokdemper, die je volledige controle over de voorzijde geeft. Motorrijden wordt soms een beetje autorijden: je stuurt de oprit van de snelweg op en met jouw commando’s aan het stuur volgt de GS. Niets een tweede keer de bocht insteken, waar je naartoe kijkt gaat hij ook naartoe. Klinkt zo logisch, maar met hoe veel motoren moet je toch stiekem door de bocht heen een beetje bijsturen…

BMW R 1250 GS

‘Onze’ R 1250 GS was door de importeur voorzien van veel opties, waarvan de duurste wel de meest waardevolle is voor de wat sportievere rijder: het Dynamic pakket. Dit kost je weliswaar 1499 euro, maar daarvoor krijg je de beschikking over Dynamic Electronic Suspension Adjustment, Pro rijmodi schakelassistentie. En vooral de demping verandert van – voor de sportieve rijder – iets te comfortabel zacht tot strak genoeg om goed te voelen wat er onder je gebeurt. En zeker niet te oncomfortabel.

Dat gevoel van serene rust bleef bij me. Ik gunde mezelf een blik om me heen, genieten van de omgeving. Je hoofd leegmaken, even met andere dingen bezig zijn, maar vooral genieten. Dit is wellness motorrijden, en met deze splinternieuwe GS waarschijnlijk wellness 2.0 Ik kwam na mijn eerste uurtje rijden volkomen relaxed van de motor af, alsof het geen enkele moeite had gekost… helemaal zen. Het was me meteen duidelijk waarom je bepaalde motoren op de snelwegen naar het buitenland, richting de Oostenrijkse en Italiaanse bergpassen, altijd op een aanhanger voorbij ziet komen. Met de GS gebeurt dat doorgaans op twee wielen, want de rit ernaartoe is een eitje…

BMW R 1250 GS

Dit zijn de punten die op mij de meeste indruk hebben gemaakt. De perfecte balans van de motor, zowel aan de hand als rijdend. Het potente motorblok met zijn perfecte mix van koppel en vermogen en nergens een dip. Zijn indrukwekkende en unieke voorvorkconstructie. En hoe je van top tot teen uit de wind wordt gehouden, geen enkele turbulentie. Maar uiteraard was er meer, want deze splinternieuwe R 1250 GS in Triple Black is voorzien van nieuwe ledverlichting: adaptieve bochtverlichting die bij overhellen automatisch wordt ingeschakeld en bochten afhankelijk van het hellingspercentage en de belading optimaal verlicht. De multifunctionele led-richtingaanwijzers achter zijn een opvallende verschijning en zorgen voor een betere zichtbaarheid.

Zeven rijmodi van de R 1250 GS geven je de mogelijkheid om altijd het rijgedrag van jouw wensen te kunnen selecteren. In stilstand kun je vier rijmodi individueel voorprogrammeren, om ze tijdens het rijden eenvoudig te kunnen selecteren. De nieuwe motorsleepmomentregeling zorgt in de Pro rijmodi voor meer stabiliteit en voorkomt dat het achterwiel doorslipt, terwijl de nieuwe standaard ECO-modus een maximale actieradius garandeert.

Had ik dan nog iets te wensen? Enkel iets persoonlijks denk ik, van mij hadden de handvatten iets dikker gemogen. Zonder dat persoonlijke tintje durf ik toch wel te zeggen dat dit verdraaid close to perfection is. En dan zullen er altijd wel mensen zijn die zeggen dat perfect maar saai is, dat een motor wel wat karakter mag hebben. Maar is karakter dan niet stiekem een ander woord voor een tekortkoming? Doe mij maar nog zo’n perfecte rit!

BMW R 1250 GS
Technische specificaties 
Motor  lucht/vloeistofgekoelde 2-cilinder, 2 bovenliggende nokkenassen, balansas, variabele inlaatnokkenasregeling BMW ShiftCam
Vermogen136 pk (100 kW) bij 7.750 tpm
Koppel143 Nm bij 6.250 tpm
Remmen voorZwevende dubbele 305mm remschijven, 4-zuiger radiale remklauwen
Remmen achterVaste enkele 276mm remschijf, zwevende 2-zuiger remklauw
Vering voorBMW Motorrad Telelever, centraal geplaatst schokdemper
Vering achterEnkelzijdige swingarm BMW Motorrad Paralever
Banden voor120/70 R 19”
Banden achter170/60 R 17”
Tank inhoud20 L
Verbruik1L : 22km
Prijs NL/BE        € 22.700,- (incl BTW, BPM en rijklaar) / €19.380,- (BTW incl)
Importeur NL/BEBMW Motorrad Nederland / BMW Belux
Website NL/BEwww.bmw-motorrad.nl / www.bmw-motorrad.be
BMW R 1250 GS