Honda durfde het aan om een aantal iconische bromfietsen en lichte motorfietsen van weleer in een nieuw jasje te herintroduceren. In 2018 werd de legendarische Cub als C125 gepresenteerd, kort daarop gevolgd door de onweerstaanbare Monkey. De CT125 Trail ging aan de neus van de Belgische en Nederlandse liefhebbers voorbij, maar gelukkig sloeg die andere legendarische kleine Honda onze landen niet over: maak kennis met Honda’s ST125 Dax!

Eind 2018 klopte het hart van menig ‘viertakt Honda’ liefhebber net even sneller bij het zien van de Honda C125 Cub. De Super Cub is de best verkochte motor ter wereld, in vele landen en continenten destijds verkrijgbaar als 70- of 90cc motorscooter, maar in Nederland werd hij door Honda enkel als 50cc officieel op de markt gebracht. Een bromfiets met een semi-automatische versnellingsbak: 3 versnellingen zonder koppeling. Ook de C125 Cub heeft een semi-automatische versnellingsbak met centrifugaalkoppeling, maar nu met 4 versnellingen. De in 2019 geïntroduceerde 125cc Monkey had een gewone versnellingsbak met aanvankelijk 4 versnellingen en sinds de tweede generatie 5 versnellingen, mét koppeling. Dat ondanks het feit dat de oude Monkey – die nooit officieel in Nederland op de markt is gebracht – een semi-automaat was. De Honda Dax kwam begin jaren 70 naar Europa, maar ook deze mini-Honda was nooit voor de Nederlandse markt bedoeld.

Populair in het Gooi

Een uitzondering daar gelaten, want de overleveringen beweren dat er een aantal exemplaren die op motorbeurzen tentoon werden gesteld vervolgens op kenteken zijn gezet en tóch op de Nederlandse wegen zijn beland. Dat dan wel als motor, want ook al was de Honda Dax ST50 op de Nederlandse beurzen als 50cc gepresenteerd aan het publiek, ze kwamen uiteindelijk niet als bromfiets op de markt omdat ze geen trappers hadden en de wielmaat te klein was. In de jaren negentig wonnen de viertakt Honda-bromfietsen aan populariteit op sommige plekken in Nederland, zoals in het Gooi. Een enkeling lukte het om een Duitse – 70cc sterke – Dax op motorkenteken te krijgen, of koos ervoor om hem als bromfiets te rijden.

Dat laatste uiteraard illegaal, en dat betekende continu omkijken of oom agent niet in de buurt was. Maar nu is er dan eindelijk de mogelijkheid om legaal met die geliefde Dax door Nederland te rijden! Een stuk veiliger ook dan destijds, want los van de moderne technologie die de motor veiliger maakt zag vroeger menig automobilist je op die piepkleine Dax over het hoofd. Waarom ‘ie eigenlijk Dax heet? Zo klein als hij was, en met zijn lange geperste stalen frame en de tank onder de smalle buddyseat, had de Dax wel iets van een teckel. Op z’n Amerikaans een Dachshund. Naast de Monkey en de Cub was het volgende beestje van Honda dus een Dax, en daar is het grappige logo op de rechterzijde van het frame een verwijzing naar.

Mix tussen Monkey en een Cub

De Dax van nu is eigenlijk een leuke mix voor wie niet kan kiezen tussen een Monkey of een Cub. Denk het semi-automatische motorblok van de Cub onder een motor met het formaat van de Monkey, met kleine wielen. Het bolle tankje van de Monkey ontbreekt weliswaar, en dat geeft de Dax direct een heel ander gezicht. Het zit ook heel anders zonder tank tussen je benen, en bovendien is het zadel een stukje smaller dan de heerlijk brede plofzetel van de Monkey. De banden van de Dax zijn dan weer zoals die van de MSX – weliswaar zelfde wielmaat als de Monkey maar smaller, en met een sportiever profiel. Dat is niet enkel een optisch detail, want de Dax stuurt duidelijk lichter en directer dan zijn Monkey-broertje met de bolle blokbandjes. Wél puur optisch en zeker een leuk detail, is het voorspatbord laag over de band met aan het uiteinde het ‘spatlapje’. Die vind je ook aan het achterspatbord, en dat was typisch voor de Dax van weleer.

Net zoals de ‘sigarenband’ om het frame met de letters Dax. Het luchtfilter knipoogt naar de 90cc Dax en Honda heeft haar best gedaan om de uitlaat op de originele bovenloop van de ST50 te laten lijken. Een chromen beschermkapje benadrukt de vorm van de uitlaatbocht zoals die destijds vanuit de liggende cilinder direct naar de hoge uitlaatdemper liep, en verhult de katalysator erachter. De kilometerteller, led-koplamp en -achterlicht van de Dax ST125 worden geleend van de Monkey – van ons had de Dax daarin iets meer een eigen gezicht mogen hebben. Bijvoorbeeld met de typische oude koplamp met het ovale tellertje er bovenin verwerkt, of door hem net als vroeger bij de Duitse modellen ‘borrelglas-achterlichtjes’ te geven. Desalniettemin is de jongste Dax ST125 erg geslaagd. Hij zal zeker geliefd zijn bij de Honda viertaktrijders uit de jaren negentig, maar ook worden omarmd door een nieuwe generatie A1-rijders.

Geen onbekende

Het motorblok van de Dax is geen onbekende. Het is sterk gelijkend aan dat van de laatste generatie Cub C125: Euro5, iets langere slag dan dat van zijn voorganger en een tikkie meer koppel. Wij reden de Dax samen met een eerste type Cub en dan zie je een paar kleine verschillen zoals een extern oliefilter op de Dax, waar de Cub gebruik maakt van een Spinner. We maken onze eerste meters en kunnen beamen dat Honda haar belofte na is gekomen: het blokje van de Dax is net iets meer trillingsvrij – direct vanaf een koude start. En dat maakt hem een nog groter plezier om mee te rijden. Koud was het overigens tijdens onze testrit, en daarnaast had onze Dax amper kilometers op zijn teller. De ervaring leert dat het blokje door de tijd alleen maar soepeler gaat lopen en meer pit krijgt. Dat belooft veel goeds! Of moeten we zeggen nog meer goeds, want we werden direct al volledig ingepakt door de kleine Dax. Dat je iets minder topvermogen hebt dan met het vorige type Cub weegt niet op tegen het extra beetje koppel dat je ervoor terugkrijgt bij een nog lager toerental, en de souplesse van het motorblok. Zuinig is het motorblok ook, want wij reden bijna 50 kilometer ver met 1 liter brandstof. Honda zelf geeft een nog lager verbruik op van ruim 66 kilometer op 1 liter, en wellicht zit dat er op een rustig ritje in de zomer ook wel in.

Welke gaat het worden?

Het fijne sturen en het soepele blokje lijken de keuze makkelijk te maken als je twijfelt tussen een Monkey en Dax. Welke het gaat worden hangt echter naast je persoonlijke voorkeur voor het uiterlijk sterk af van één ander feit: hoe wil je schakelen? Vijf versnellingen en een koppeling, of 4 versnellingen zonder koppeling? Dat de Dax een semi-automaat met 4 versnellingen is zal voor sommigen de doorslag geven. Je schakelt met behulp van een hak-teen schakelpedaal. Vanuit de vrijstand wordt door een tikje naar beneden met de tenen de eerste versnelling ingeschakeld, en je schakelt vervolgens direct door naar beneden om de volgende versnellingen te bereiken. Met het hakgedeelte schakel je dan weer terug omhoog naar 3, 2, 1 en vrij.

Kom je in de vierde versnelling op een rood stoplicht af, dan kan je er ook voor kiezen om het gas los te laten, tot stilstand te komen en daarna nóg een keer naar beneden te schakelen. Ook dan sta je in de vrij. Dat wordt dan wél bevestigd door het groene neutraal lampje in het LCD-display, maar zodra je een versnelling inschakelt moet je wel een beetje blijven inschatten in welke je precies zit, want een versnellingsindicator ontbreekt. Voor sommigen misschien even wennen, maar voor je het weet is het vanzelfsprekend. Overigens ontbreekt op het display ook een klokje. Een beetje karig met naast de bekende indicatorlichtjes enkel de snelheid, odo/tripmeter en brandstofindicatie.

Conclusie

De Honda ST125 Dax is een welkome aanvulling op de legendarische familie van kleine Honda’s. Voor wie niet kan kiezen tussen de Cub en Monkey wellicht de oplossing. Met zijn hoog aaibaarheidsgehalte, soepele moterblokje en fijn stuurkarakter heeft hij ons in ieder geval volledig in weten te pakken!

Technische specificaties

Honda Dax ST125

  • Motor                          Eencilinder luchtgekoelde viertakt, 124 cc , twee kleppen
  • Versnellingen               4, rotary met automatische centrifugaalkoppeling
  • Brandstofsysteem        PGM-FI Elektronische benzine-injectie
  • Frame                          Geperst stalen ruggengraatframe
  • Boring x slag                 50 mm x 63.1 mm
  • Vermogen                    6.9 pk ( kW) @ 7.000 tpm
  • Koppel                         10.8 Nm @ 5.000 tpm
  • Remmen voor              Enkele 220mm schijf met dubbelzuigerremklauw, ABS
  • Remmen achter            Enkele 190mm schijf met enkelzuigerremklauw
  • Vering voor                  31mm upsidedown, 100mm veerweg
  • Vering achter               dubbele schokbreker, 120mm veerweg
  • Banden voor                120/70 – 12″
  • Banden achter              130/70 – 12″
  • Tank inhoud                 3.8 L
  • Verbruik                      66,7km/L (fabrieksopgave)
  • Zithoogte                     775 mm
  • Balhoofdhoek               24.9°
  • Wielbasis                     1200 mm
  • Gewicht                       107 kg (rijklaar)
  • Kleuren                        Pearl nebula red, pearl cadet grey
  • Prijs NL/BE                   €5.099,- (rijklaar) / €4.449,-
  • Importeur NL/BE          Honda Motor Europe Ltd.
  • Website NL/BE             www.honda.nl/ www.honda.be