Honda heeft voor modeljaar 2023 zowel de Forza 125 als de 350 bijgepunt en aangescherpt. Is het genoeg om een daadwerkelijke vuist te maken tegen die alom geprezen Yamaha XMAX, waarvan het nieuwe model al in aantocht is? Wij kregen de sleutels overhandigd van een nieuwe Forza 350 om nader kennis te maken…

We noemden zojuist al even de Yamaha XMAX, tot op heden de scooter die in deze klasse veelal de maatstaf is gebleken. En toch mogen we het succes van de Forza zeker niet onderschatten, want de fabrikant wist er sinds de introductie in 2015 al meer dan 160.000 van te verkopen in Europa. Serieuze cijfers voor de sportieve GT-scooter, waarover we eigenlijk altijd al positief hebben geschreven. Het was dan ook één van onze favoriete scooters die we als duurtest op de redactie hebben gehad, wellicht ook één van de mooiste. Voor 2020 werden er zaken als een ‘Smart’ topkoffer aan toegevoegd, Smart key en in 2021 werd de 300 vervangen door de sterkere 350. Voor dit jaar werd met name de voorzijde opnieuw getekend en zijn er twee nieuwe kleuren aan het kleurenpallet toegevoegd.

Herkenbaar design

Toch is de Forza 350 (die het design met de 125 deelt) absoluut nog goed herkenbaar als een Forza. We spreken dan ook meer over een evolutie dan een revolutie, maar eigenlijk vind ik dat wel goed nieuws. Hij ziet er namelijk chique, maar tegelijkertijd ook sportief uit, zonder dat het uit de pas loopt met de rest van de lijnen van de scooter, die verder grotendeels ongemoeid zijn gelaten. Wat ook gebleven is, zijn het 180mm elektrisch verstelbare windscherm en het meer dan ruime dashboardkastje links onder het stuur. Die laatste is voortaan voorzien van een USB type-C laadpoort voor het onderweg opladen van je elektronische apparaten. Het dashboard oogt op het eerste gezicht hetzelfde, wat betekent dat we opnieuw twee mooie analoge klokken zien, met hier tussenin een groot lcd-display, met eigenlijk alle informatie die je maar wenst. Temperatuur, klokje, verreden afstanden, actueel en gemiddeld verbruik, resterende range, brandstofvoorraad en de temperatuur van het koelwater. Plenty info dus, waar je ook nog eens makkelijk doorheen scrollt middels de grote knoppen links op het stuur. Onder dit linker knoppencluster vinden we wel weer wat nieuws, want hier zien we een losse unit voor de bediening van de Honda Road Sync app. In de app beschik je over onder andere door Google-ondersteunde navigatie, maar ook kan je sms-berichten laten oplezen en scroll je makkelijk door je muzieklijst in Spotify. Helaas correspondeert de navigatie niet met het display op het dashboard, maar al met al is het een leuke toevoeging, die in het geval van deze 350 standaard bij de prijs is inbegrepen.

Prijzen

Die prijs ligt in Nederland op €7.949,-  en daarmee is hij net even hoger geprijsd dan de nieuwe XMAX 300, die een vanafprijs heeft van €7.699,-. Wat de Honda dan wel weer heeft ten opzichte van de Yamaha, is de standaard meegeleverde topkoffer, die -zeer handig- gekoppeld staat aan de Smart Key, waardoor je ook deze met de sleutel in je zak kunt openen of vergrendelen middels een knopje onder de houder van de topkoffer. Ook een elektrisch windscherm is op de Honda standaard, iets waar je bij de concurrent pas aanspraak op maakt als je kiest voor de Tech Max-uitvoering die met €8.199,- weer net even duurder is. Maar laten we voor een uitgebreid vergelijk vooral even wachten op een dubbeltest die er geheid aan zit te komen. Terugkomend op de Forza 350 noteren we namelijk nog steeds een 330cc sterke 1-cilinder met een maximumvermogen van 29,3pk en 31,5Nm koppel. Dat zijn serieuze cijfers voor een scooter die een rijklaargewicht heeft van 184 kilo. En dat merk je ook zodra je de eerste keer de gashendel volledig opentrekt. Zeker uit stilstand is de acceleratie indrukwekkend te noemen, maar ook de topsnelheid die officieel op 137km/u ligt – maar op de teller nog wel even doorgaat – is simpelweg meer dan voldoende voor alledaags gebruik, ook als de maximumsnelheid na 19:00u op 130km/u ligt. Maar het is niet alleen de acceleratie uit stilstand of de topsnelheid die imponeert. Zo wordt ook de tussenacceleratie van 80 naar 120 in luttele seconden afgerond. Onderweg met de scooter ervaar je dan ook prestaties die je voorheen bij een cilinderinhoud van 400cc of hoger zou verwachten. Ook fijn: de motor is vrij van resonanties of vervelende trillingen, ook tijdens stationair toerental!

Rijwielgedeelte

Waar je op hogere snelheid optimaal van profiteert is het hoog in te stellen windscherm in combinatie met de brede voorkuip, die je comfortabel uit de wind weet te houden. Alleen cruise control lijkt dan nog te ontbreken, maar ook zonder deze functie kan je het moeiteloos op hoge snelheid comfortabel op de Forza uithouden. De zitpositie is namelijk erg prettig op het ruime zadel en ook de treeplanken zijn ruim genoeg om af en toe een andere zithouding aan te nemen, mocht je dat prettig vinden. Het rijwielgedeelte voelt verder stevig aan, zonder dat het geheel hard of oncomfortabel begint te voelen. De neus stuurt prettig scherp in, ook de grip van de Michelin banden is onomstreden. Kortom een prima rijwielgedeelte, al wisten we dit eigenlijk al van onze eerdere ervaringen met deze Honda Forza. Dit is namelijk altijd al een sterk punt geweest van de scooter, al geef ik het motorblok een nog grotere pluim. De Forza 350 is met deze krachtbron namelijk echt heel vlot, maar het gaat hem zo makkelijk en soepeltjes af dat je het eigenlijk niet eens doorhebt… Iets om serieus rekening mee te houden. Het brandstofverbruik ligt volgens Honda zelf op 1 op 29,4, wij kwamen niet verder dan 1 op 28, met de opmerking dat we niet ons best hebben gedaan om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden. Die 1 op 29,4 lijkt ons daarom een waarde die, als je een beetje normaal doet, je toch makkelijk zou moeten kunnen verbeteren of op zijn minst evenaren.

Bagageruimte

Honda monteert op de Forza 350 remmen van Nissin, gekoppeld aan een 2-kanaals ABS-systeem. Dat systeem grijpt prettig laat in, maar ook de remkracht is meer dan voldoende om de Forza veilig en snel tot stilstand te brengen. Extreem bijterig voelen de remmen niet aan, maar ze zijn prettig te doseren en zeker de voorrem met de dubbele zuigers in de remklauw weet meer dan voldoende te vertragen als je de hendel wat dieper indrukt. Van de remmen maak ik een sprongetje naar de bagageruimte, onlosmakelijk een onderwerp dat nauw met de scooter is verbonden. Onder het zadel belooft Honda een ruimte die groot genoeg is om twee integraalhelmen te herbergen. Nu bekruipt bij dit soort beloftes mij altijd een gevoel van: ‘dat zullen we nog wel eens zien…’, maar ook mijn forse Shoei GT-Air II inclusief een Cardo communicatiesysteem konden we er tweemaal onder kwijt, wat simpelweg gewoon goed is! Zoals eerder vermeld is de scooter ook voor modeljaar 2023 weer voorzien van een 45 liter topbox, waar je naast een integraalhelm nog veel meer spullen in kwijt kunt.

Conclusie

Met een vernieuwde Forza 125 en 350 gaat Honda weer vol in de aanval. Dat moet ook, want de geduchte concurrent, de Yamaha XMAX, is compleet vernieuwd en staat binnenkort al bij de dealers. Het zijn scooters die aan elkaar gewaagd zullen zijn en qua pure prestaties en uitrusting niet ver uit elkaar zullen liggen. Een dubbeltest staat dus al in de planning, maar voor nu kunnen we in ieder geval melden dat de vernieuwde Forza weer indruk heeft gemaakt. Deze 350 is ronduit vlot, kent een ruime zitpositie, dito opbergmogelijkheden en een rijwielgedeelte dat zich kan meten met de absolute top. De vernieuwde Honda Forza 350 én 125 staan inmiddels bij de dealers voor respectievelijk €7.949,- (BE €6.949,-) én €6.849,- (BE €5.949,-). Voor onze Belgische lezers melden we alvast dat we tijdens de testperiode ook de beschikking hadden over een Forza 125, een scooter die in België natuurlijk erg interessant is. Hoe deze is bevallen lees je binnenkort in Scooter&Bikexpress….

Technische gegevens 

  • Motor                        Vloeistofgekoelde 4-takt SOHC eencilinder, Euro5
  • Vermogen                 29,3pk bij 7.500tpm
  • Koppel                       31,5Nm bij 5.250tpm
  • Remmen voor           256mm schijfrem, 2-kanaals ABS
  • Remmen achter        240mm schijfrem, 2-kanaals ABS
  • Banden voor              120/70-15
  • Banden achter           140/70-14
  • Afmetingen                2.147 x 754 x 1.507 mm
  • Tankinhoud               11,7 L
  • Gewicht                      184kg (rijklaar)
  • Verbruik                     1 op 28 (3.6L/100km)
  • Kleuren                      Mat Cynos Grey Metallic, Pearl Falcon Grey, Pearl Siena Red, Mat Pearl Pacific Blue, Matte Robust Gray Metallic
  • Prijs NL/ BE              €7.949,- / €6.949.-
  • Importeur NL/ BE    Honda Benelux
  • Website NL/ BE        www.honda.nl / www.honda.be