Tijdens de EICMA eind 2022 onthulde Kawasaki zijn eerste volledig elektrische motorfietsen: de Ninja e-1 en de Z e-1. Recentelijk kregen we de kans om de Z e-1 uitgebreid te testen tijdens een mediapresentatie nabij Brussel. Deze elektrische motorfiets, ontworpen voor rijders met een A1-rijbewijs of B-rijbewijs in België, richten zich op het 125cc-equivalente segment. Prijzen starten vanaf €8.439,- voor de Z e-1 en €9.039,- voor de Ninja e-1.
Krachtige E-boost en Gebruiksvriendelijk Opladen
De aandrijving van beide modellen wordt verzorgd door een centraal geplaatste motor met maximaal 12 pk (9 kW). In de Road-modus levert deze 6,8 pk (5 kW) en bereikt een topsnelheid van 79 km/u, terwijl de Eco-modus de topsnelheid beperkt tot 59 km/u. De opvallende e-boost knop op het stuur biedt gedurende 15 seconden het maximale vermogen, waardoor de motor een topsnelheid van 99 km/u bereikt. Een handige Walk-assist functie maakt het manoeuvreren op lage snelheden eenvoudig.
Standaard zijn twee uitneembare accu’s van 50,4V/30Ah, elk wegend 11,5 kg. Opladen duurt slechts 3,7 uur van leeg naar vol, met 1,6 uur voor 20% naar 85%. Een optioneel dockingstation is beschikbaar. Het heldere 4,3-inch TFT-display met Bluetooth geeft informatie over accucapaciteit, e-boost, rijmodi, snelheid, tripinformatie, en resterende actieradius weer.
Comfortabel Rijgedrag en uitstekende Remprestaties
Tijdens onze testrit viel op dat het rijden op de Z e-1 natuurlijk aanvoelt, met een lineaire en soepele vermogensafgifte. In de stad biedt de Road-modus voldoende snelheid, terwijl de e-boost in de Eco-modus de topsnelheid verhoogt naar 69 km/u. Het rijwielgedeelte, overgenomen van de 400-modellen, levert een goed sturende, lichtvoetige motorfiets op. Het comfort is uitstekend, maar de werkelijke actieradius (opgegeven als 72 km) moet nog onder normale omstandigheden worden getest.
Het opladen kan eenvoudig via het normale stopcontact, maar ook los van de motorfiets. Remprestaties zijn indrukwekkend met schijfremmen van 290mm aan de voorzijde en 220mm aan de achterzijde. Het regeneratiesysteem zorgt voor energieterugwinning tijdens het afremmen.
Conclusie
De Z e-1 en Ninja e-1 markeren Kawasaki’s serieuze stap in de elektrische motorfietsmarkt. Beide modellen combineren vertrouwd rijgedrag met geavanceerde elektrische technologie. De e-boostfunctie biedt een krachtige acceleratie wanneer nodig, terwijl het gemakkelijk opladen en uitneembare accu’s zorgen voor praktisch gebruik in stedelijke omgevingen. Hoewel de werkelijke actieradius nog moet worden bevestigd, lijken deze modellen veelbelovend voor het groeiende elektrische tweewielersegment. Binnenkort beschikbaar bij Kawasaki-dealers in de Benelux, gevolgd door een uitgebreide testmogelijkheid voor geïnteresseerde rijders. De komende tijd zullen we de verdere ontwikkelingen van Kawasaki’s elektrische revolutie blijven volgen
Technische specificaties
Motor | luchtgekoelde, permanent magneet synchroonmotor |
Nominaal vermogen | 6.8pk (5kW) |
Maximaal vermogen | 12pk (9kW) |
Koppel | 40,5Nm |
Accu | 2x 50,4V/30Ah (gewicht 11,5kg per stuk) |
Max. snelheid | ECO Mode 56km/u ( + e-boost 69km/u) Road Mode 79km/u (+ e-boost 99km/u) |
Remmen voor | 290mm schijfrem, remklauw met dubbele zuigers |
Remmen achter | 220mm schijfrem, remklauw met dubbele zuigers |
Banden voor | 100/80-17 |
Banden achter | 130/70-17 |
Actieradius | 72km (WMTC) |
Oplaadtijd per accu | 3,7u (0-100%), 1,6u (20-85%) |
Afmetingen | 1.980 x 690 x 1.980 mm |
Gewicht | 135kg |
Kleur | Metallic Bright Silver / Metallic Matte Lime Green/ Ebony |
Prijs NL/BE | €8.439,- |
Importeur | Kawasaki Motors Europe N.V. |
Website Nederland | kawasaki.nl |
Website België | kawasaki.be |