Of we zin hadden in een paar dagen Ibiza met de vernieuwde Kawasaki Z650? Jullie hoofdredacteur heeft wel iets met het eiland Ibiza, maar vanachter het stuur van Kawasaki’s populaire Z heb ik het eiland van een ‘nieuwe’ kant leren kennen!

De Kawasaki Z650 is bepaald geen onbekende. Het model evolueerde vanuit de ER-6n en is een van de populairste modellen in het middensegment, waarin ook modellen als de Suzuki SV650 en Yamaha MT-07 al jarenlang opereren. Voor modeljaar 2023 vinden we het grote nieuws onderhuids, want KTRC (Kawasaki Traction Control) doet zijn intrede. Je bedient het met je linkerduim met een knop op het stuur, waarmee je het systeem in 3 standen kan zetten, waarvan standje 3 betekent dat het systeem is uitgeschakeld.

Bekend design

Kijken we naar het design, dan bleef het vooral bij het oude. In dit geval niet erg, want de Kawasaki ziet er nog altijd gelikt uit met zijn agressieve led-koplampunit, scherpe lijnen en het fraai in de hoogte priemende ‘kontje’, waaronder nog altijd het led-achterlicht als een ‘Z’ oplicht. Een nog altijd grappig detail, al ben ik sowieso te spreken over het design van de motorfiets.

Hij oogt kort en gedrongen, de uitlaatdemper hangt onder de veelbesproken 180 graden parallel-twin, waarbij ons nogmaals op het hart wordt gedrukt dat de welbekende blokken van Chinese makelij niks met die van de Japanners van doen hebben, laat dat voor eens en altijd dan ook maar duidelijk zijn…

We gaan dan ook snel door, want vanaf het 790mm hoge zadel (er is ook een hoger en lager exemplaar leverbaar) geniet ik van een comfortabele zit. Met mijn 1.75m zet ik beide schoenen makkelijk plat op de grond, het brede stuur staat prettig dichtbij, maar ik kijk ook uit op een fraai TFT-display. Het is overzichtelijkheid troef op het scherm van de Z, we kennen hetzelfde display onder andere ook van de Versys 650 en ook dit keer kan je zelf de keus maken of je een zwarte of witte achtergrond wil.

Aan jou de keus, persoonlijk vind ik het vooral erg fijn dat je het display makkelijk bedient door middel van de knoppen links op het stuur. Ook fijn: de aanwezigheid van een klokje en een verbruiksmeter. Bovendien kan je het dashboard middels een app koppelen aan je telefoon.

Gebruiksvriendelijk

Het is sowieso gebruiksvriendelijk troef op de vernieuwde Z, want wanneer we ons Pacha hotel verlaten, merk je vanaf de eerste meters waarom dit zo’n populaire motorfiets is. Ten eerste laat de koppeling zich prettig licht (maar precies) bedienen, datzelfde zeg ik over de versnellingsbak, maar ook zeker over de 68pk sterke 2-cilinder. Het vermogen bouwt heel geleidelijk lineair op, trek hem vervolgens door in toeren en je wordt ook nog eens verrast op een aangenaam motorgeluid! Met zijn 68pk is hij vlot genoeg om zowel de ervaren als de onervaren motorrijder (of motorrijdster) van de nodige lol te voorzien, zeker als we dan over de bochtige wegen op Ibiza mogen rijden.

We blijven het dan ook roepen: het vermogen hoeft niet in de drie cijfers te lopen, om serieus lol te hebben met een motorfiets. Dat merk ik met mijn eigen motorfiets die de 45pk al niet ontstijgt, en met deze 68pk heb je naar mijn eigen mening echt meer dan genoeg. Nu vallen we de bochtjes vooral aan in iets lagere versnellingen, maar dan is de Kawasaki ook serieus bij de les als je de gaskraan helemaal opendraait.

Haantjes

De laatste keer dat ik hier op het eiland reed, had ik nog een zwangere vriendin naast me zitten in de ‘huur’ Fiat 500, waardoor het spreekwoordelijke ‘don’t be gentle, it’s a rental’ nog niet opging. Hoe anders is dat echter als je op pad gaat met een aantal motorjournalisten die – de 1 meer dan de ander – zich stiekem als haantjes weten te gedragen, of in ieder geval moeten laten zien dat ze echt niet veel onderdoen voor die Spaanse Marc Marquez, of om in Kawasaki-land te blijven, de Brit Jonathan Rea. Oftewel: voor je het weet gaat het tempo omhoog en wordt de voorrijder opgehitst om er nog eens een tandje bij te doen. Ik zie het persoonlijk allemaal in de verte gebeuren, blijf binnen de lijntjes, maar stiekem gaat het ondertussen ook bij jullie eigen redacteur steeds een tandje sneller…

En dat het sneller gaat, komt in dit geval geheel op het conto van de heerlijk sturende Z650. De gemonteerde Bridgestone S22’s floreren in grip, maar ook het rijwielgedeelte geeft geen krimp. Er is een goede balans gevonden en dat betekent een strak aanvoelende motorfiets, die door zijn lage eigengewicht van 188 kilo de bevelen makkelijk en vlot opvolgt.

De KTRC in standje 1 zorgt ervoor dat het systeem tijdens onze rit eigenlijk geheel op de achtergrond de gripniveaus in de gaten houdt, zet je hem vervolgens op standje 2 dan merk je dat de motorfiets soms even inhoudt als je na een krappe bocht weer op het gas gaat. Wij denken dat je in standje 1 de juiste stand hebt ingeschakeld, stand 2 alleen gebruikt onder natte en/of koude omstandigheden, het echte haantje het systeem altijd nog kan uitzetten…

Opzwepend inlaatgeluid

Het aangename motorgeluid heb ik al eerder genoemd, maar ik word misschien nóg enthousiaster van het inlaatgeluid, dat op vollast prettig aanwezig is. Het werkt haast verslavend en zorgt voor de nodige ‘beleving’ tijdens het rijden met de populaire naked. Ook goed: de remmen! Aan de voorzijde vinden we twee dubbele semi-zwevende 300mm schijven van Nissin, aan de achterzijde vinden we een enkel exemplaar met een diameter van 220mm.

De voorrem is overtuigend, met meer dan genoeg rempower en een goede doseerbaarheid. Ook het feit dat het ABS lang op de achtergrond blijft vind ik erg prettig. Over de achterrem ook geen klachten, waardoor het plaatje wel heel compleet begint te worden. Dat ik ondanks de sportieve rijstijl nauwelijks de motorfiets onder de 1 op 20 krijg is ook alleen maar positief, zeker als je in ons eigen vlakke land je wel ‘netjes’ aan alle snelheidsvoorschriften houdt. De fabrieksopgave van 1 op 23,3 lijkt ons dan ook meer dan een zekerheidje…

Conclusie

Het grote nieuws van de nieuwe Z650 zat met name onderhuids verstopt, in de vorm van de toevoeging van traction control. Het systeem met in feite drie standen deed zeker in standje 1 feilloos zijn werk en is zondermeer een punt waar de aspirant koper (of koopster) bij stil zal staan bij het maken van zijn of haar keuze. Ook de toevoeging van nieuwe led-knipperlichten is alleen maar positief, bovendien oogt de Sugomi-styling van de naked-modellen van de Japanners nog altijd erg bij de tijd.

Dit, in combinatie met een rijwielgedeelte waar echt niks op aan te merken is, evenals het soepele motorblok maken het in combinatie met de scherpe vanafprijs dat de Z650 ook in 2023 simpelweg weer een gewilde naked zal zijn, voor de beginnende motorrijd(st)er, maar ook voor wie al langer dat begeerde rijbewijs op zak heeft…

Technische gegevens

Kawasaki Z650 2023

Motor649cc, tweecilinder parallel 4-takt, vloeistofgekoeld DOHC
Boring x slag83 x 60 mm
Vermogen68pk (50,2kW) bij 8.000 tpm
Koppel64Nm bij 6.700 tpm
Remmen voorDubbele semi-zwevend, 300mm, ABS
Remmen achterEnkele 220mm schijf, ABS
Vering voor41mm telescopische voorvork
Vering achterHorizontale back-link, met instelbare veervoorspanning
Banden voor120/70 ZR17
Banden achter160/60 ZR17
Tankinhoud15L
Verbruik (fabrieksopgave)1 op 23,3 (4,3L/100km)
Afmetingen2.065 x 800 x 1.115 mm
Zithoogte820 mm (optioneel lager zadel -20mm leverbaar)
Wielbasis1.405 mm
Gewicht188kg (rijklaar)
KleurenMetallic Matte Graphenesteel Gray/Ebony, Metallic Phantom Silver/Metallic Carbon Gray, Metallic Spark Black/Metallic Flat Spark Black
Vanafprijs NL/BE€8.399,- / €7.799,-
ImporteurKawasaki Benelux
Website NL/BEwww.kawasaki.nl / www.kawasaki.be