Na begin dit jaar een compleet nieuwe start met de X-Cape 650 te hebben gemaakt heeft Moto Morini een tweede model op basis van die zesenhalf Twin op de markt gezet: de Seiemmezzo, Italiaans voor… juist, zesenhalf. In de Franse wijnstreek Côte du Beaune konden we kennismaken met de nieuwe motorfiets, die in twee uitvoeringen leverbaar is: een straatgeoriënteerde STR en Scrambler gestylde SCR. De introductie van de nieuwe Moto Morini is een feit.

Er wordt altijd laatdunkend gedaan over de Chinese motorindustrie, maar zonder de Chinezen zouden aardig wat merken het afgelopen decennium het loodje hebben gelegd. Waaronder dus ook Moto Morini, dat in 2006 met de lancering van de Corsaro 1200 met een enorme knal uit haar as herrees, maar slechts drie jaar later het slachtoffer werd van de wereldwijde kredietcrisis. Twee Milanese ondernemers deden in 2011 een poging Morini van de ondergang te redden, maar hoewel het strikt genomen dus nog bestond en er zelfs nieuwe modellen op de markt werden gezet (in feite andere thema’s op de Corsaro en 9 ½), is het roemruchte merk sinds die overname op sterven na dood geweest.

Het leek dus slechts een kwestie van tijd totdat het licht bij Moto Morini opnieuw uit zou gaan, maar dat veranderde allemaal toen in het najaar van 2018 het nieuws kwam dat het merk door de Chinese Zhongneng Vehicle Group was opgekocht. In eerste instantie veranderde er niets, maar terwijl de beperkte productie van de bestaande ‘Bialbero CorsaCorta’ line-up in Milaan werd voortgezet, werd op de achtergrond aan een compleet nieuwe line-up gewerkt, net als QJMotor dat met Benelli had gedaan. Amper drie jaar na de overname werd de X-Cape 650 als eerste model van het compleet nieuwe 650 platform gepresenteerd, een bijzonder fris gestylde middenklasse Allroad.

Twee uitvoeringen

Een half jaar na de lancering van de X-Cape is het 650-platform met een tweede model uitgebreid, hoewel dat strikt genomen twee modellen zijn: de Seiemmezzo STR en de Seiemmezzo SCR. Dat het daar niet bij blijft wordt snel duidelijk als tijdens de presentatie alvast een tipje van de sluier betreffende de toekomst van Moto Morini wordt opgelicht. Voor 2024 staat een opfrisbeurt van het Bialbero CorsaCorta 1.187cc V-twin platform gepland, wat strikt genomen een herintroductie is gezien het feit dat de V-twin als gevolg van Euro5 uit productie is genomen. In 2025 en 2026 zal vervolgens nog een derde platform worden gelanceerd dat (net als het 650 en 1200 platform) eveneens uit 3 modellen zal bestaan, aangedreven door een compleet in eigen huis ontwikkeld blok dat het midden zal houden tussen de 650 en 1200, vermoedelijk rond de 900cc. Binnen de landen waar importeur Sima actief is (en waarvan MotoMondo de partner in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, zal het dealernetwerk behoorlijk worden uitgebreid, van 135 dealers nu naar 180 dit jaar en 220 in 2024, met als doel om in 3 jaar tijd een marktaandeel van 1% te vergaren.

Morini zegt zich met de Seiemmezzo op alle motorrijders te hebben gericht, waarbij de STR (Street) vooral liefhebbers van pure Nakeds zal aanspreken en de SCR (Scrambler) diegenen die op zoek zijn naar een origineel en elegant design. “De Seiemmezzo modellen zijn ontworpen om een pure rijervaring te geven, fun en karakter met Italiaanse stijl en tegen een zeer competitieve prijs”, aldus de persinformatie van Morini. Om met dat laatste te beginnen, met een prijskaartje van €8.699,- (BE €7.799,-) voor de STR en €8.999,- (BE €7.999,-) voor de SCR is de Seiemmezzo behoorlijk scherp geprijsd.

Styling

Ook wat styling betreft heeft Morini de spijker op de kop geslagen. Morini spreekt bij de SCR over een meer klassieke look, maar als je ’t mij vraagt geldt dat net zo voor de STR. De SCR straalt meer elegantie uit, maar daar kan ook z’n matte kleurstelling in combinatie met het neo-retro ogende bruinleren zadel debet aan zijn. De STR is overduidelijk het kleinere broertje van de eveneens oogstrelende (maar helaas vanwege Euro5 uit productie genomen) Milano, maar persoonlijk spreken de looks van de SCR mij net wat meer aan. In technisch opzicht zijn de verschillen tussen de twee uitvoeringen erg klein. Het rijwielgedeelte is identiek en bestaat uit een stalen backbone buisframe waar aan de voorkant een volledig instelbare 43mm Kayaba upside-down voorvork en aan de achterkant een dubbelzijdige aluminium achterbrug met aan de rechterzijde een schuin geplaatste eveneens volledig instelbare Kayaba monoshock is gemonteerd.

De wielen hebben bij beide uitvoeringen dezelfde maten: 18 inch voor en 17 inch achter, maar daar houden de overeenkomsten meteen bij op. De STR is van fraaie aluminium gietwielen met Pirelli Angel GT banden voorzien in de maten 120/70-18” voor en 160/60-17” achter, waar de SCR met spaakwielen en Pirelli MT60RS banden is uitgerust in dezelfde maten 120/70-18” voor en 160/60-17” achter. Ook wat remmen betreft hebben de Italianen in eigen land geshopt, met twee zwevende 298 mm remschijven en een Brembo 2-zuiger remklauw voor en een enkele 255 mm remschijf achter met eveneens een Brembo 2-zuiger remklauw, voorzien van Bosch 9.1 MB ABS.

Kloppend hart van de Seiemmezzo is de 180° paralleltwin die bij CFMoto is ingekocht en bij Moto Morini z’n debuut heeft gemaakt in de X-Cape. Morini claimt een topvermogen van 61pk bij 8.250tpm en een maximumkoppel van 54Nm dat bij 7.000 tpm wordt afgegeven. Bij normaal gebruik heb je aan die 61 paardenkrachten meer dan genoeg, helemaal wanneer het fris en nat is zoals tijdens onze rit in Frankrijk, maar bij een sportieve rijstijl zou wat meer pit wenselijk zijn geweest, maar daarover straks meer…

Eerst nog even de nadere studie van de Seiemmezzo afwerken. Qua rijwielgedeelte en motorblok zit het enige verschil dus in de wielen en bandenkeuze, maar toch voelen de twee motoren totaal anders aan wanneer je van de ene (STR) op de andere (SCR) overstapt. Of andersom, zoals in mijn geval. De SCR voelt hoger aan, maar het zadel zit op exact dezelfde hoogte van 810mm, wel is er verschil in de vorm van beide zadels. Het verschil komt dan ook puur en alleen voor rekening van het stuur, dat bij de SCR hoger en 70mm breder is, wat inderdaad die hogere zit verklaart.

5” TFT-display

Vanuit het zadel heb je zicht op het 5” TFT-kleurendisplay dat twee verschillende lay-outs kent: SCR en STR, en via Bluetooth aan je smartphone kan worden gekoppeld. Hierdoor krijg je onder andere meldingen van inkomende gesprekken. Het display is super overzichtelijk en zeer goed afleesbaar, maar de informatievoorziening is verder niet heel uitgebreid. Zo zien we twee tripmeters en een reservetripmeter buiten de gebruikelijke snelheidsmeter, toerenteller, versnellingsindicator, benzinetank indicator en een klokje uiteraard. Een gemiste kans, want juist TFT biedt de mogelijkheid om op een overzichtelijke manier een waslijst aan informatie door te geven. Maar goed, overzichtelijk en goed afleesbaar is het wel, ook wanneer de zon verkeerd in het display valt, en dat is natuurlijk ook wel wat waard.

Ervaren voorrijder

Als we aan de route beginnen op de Seiemmezzo SCR is het weliswaar droog, maar daar is ook meteen alles mee gezegd. Het is fris – helemaal niet vreemd gezien de tijd van het jaar – maar erger is de dreigende lucht die aangeeft dat we ’t echt niet droog gaan houden vandaag. Het wegdek is nog kletsnat van de hevige nachtelijke regenbui en amper op pad ontwaar ik de eerste regendruppels op mijn donkere vizier. Het blok pakt vanaf lage toeren mooi op en heeft een zijdenzachte gasrespons, wat gezien de omstandigheden wel zo lekker is, maar als eenmaal buiten Beaune onze voorrijder z’n naverbrander heeft aangezet en daarmee laat zien de weg al wel vaker te hebben gereden én niet onder de indruk te zijn van nat – en op plekken behoorlijk glad – wegdek, voelt de 649cc paralleltwin wel ietwat timide aan.

Eenenzestig paardenkrachten zijn aan de magere kant om de Franse oud-coureur in het vizier te houden. Zolang ik in het achterwiel zit is het nog goed te doen, maar als meer dan eens over de donkere asfaltstroken, waar de grip echt nul komma nul is, voor- en achterwiel een flinke stap opzij hebben gezet, kies ik eieren voor m’n geld en ga voor een meer defensieve strategie. Wat mij ook niet helpt om in het achterwiel van de Fransoos te blijven is dat het voelt alsof de Seiemmezzo over het voorwiel moet worden gestuurd, bij het omgooien van het ene op het andere oor voelt het alsof het gewicht heel hoog zit, wat het vertrouwen ook niet ten goede komt. Wat op zich weer wel bij de zithouding past, het voelt alsof je torenhoog boven de Seiemmezzo uitsteekt. Jammer, want de zithouding is verder wel lekker relaxt. Ook de remmen scoren niet direct een 10, maar ik ben ervan overtuigd dat de maagdelijke kilometerstand van nog geen twee kilometer hiervan de reden is. Die maagdelijke kilometerstand heeft absoluut ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het gebrek aan grip, iets zegt mij dat onze voorrijder op voorhand al wat meer kilometers met de Seiemmezzo had afgelegd

Flitsend sturende STR

Wanneer ik van de Seiemmezzo SCR naar de Seiemmezzo STR overstap is het alsof ik op een compleet andere motor stap. De motor voelt compacter aan en geeft me nu wel het gevoel onderdeel van het geheel te zijn, wat zich naar een veel fijner sturende motor vertaalt. Zo zwaar als de SCR aanvoelde, zo flitsend kan de STR van het ene op het andere oor worden gelegd. En niet alleen dat, de motor stuurt scherper en preciezer, waardoor ik nu wél het vertrouwen krijg waar het mij bij de SCR duidelijk aan ontbrak. Ook de remmen voelen veel fijner aan. Het donkere asfalt blijft nog steeds verraderlijk glad, maar nu deert me dat veel minder omdat ik het gevoel heb te allen tijde de controle te behouden. Ondanks dat het de hele tijd nat blijft merk ik echt aan het genieten te zijn.

Conclusie

Vier jaar na de overname door de Chinese Zhongneng Vehicle Group is Moto Morini weer helemaal terug van weggeweest. Na met de X-Cape vanuit het niets al een serieuze speler in het middenklasse ‘Allroad’ segment te hebben neergezet heeft Morini nu ook twee ijzersterke troeven voor het naked segment in huis, die dankzij hun unieke design een eigen publiek zullen aanspreken in plaats van een directe concurrent van een ander model te zijn.  De Seiemmezzo SCR en Seiemmezzo STR hebben een oogstrelend (Italiaans) design en zijn met premium onderdelen uitgerust, waarmee Moto Morini zich duidelijk van die andere China-Italia connectie QJMotor-Benelli onderscheidt, die gewoon Chinese onderdelen hebben gebruikt. Wat sturen betreft had de SCR niet onze voorkeur, hoewel het slechte weer in combinatie met de maagdelijke kilometerstand van invloed kan zijn geweest. Zodra het weer het toelaat zouden we ’t in eigen land graag nog eens willen overdoen, maar vooralsnog krijgt ‘ie van ons het voordeel van de twijfel.

Het enige echte puntje van kritiek is dat het blok net even wat pittiger had mogen zijn, maar zolang je niet voor een nieuw ronderecord op je lokale rondje wilt gaan valt daar heel goed mee te leven. Voor wie design en premium spul nog niet voldoende is heeft Moto Morini nog een ijzersterke troef achter de hand en dat is de prijs: met €8.699,- (BE €7.799,-) voor de STR en €8.999,- (BE €7.999,-) voor de SCR is de Seiemmezzo absoluut goed geprijsd!

Technische gegevens 

Moto Morini Seiemmezzo STR (SCR)

  • Motor                         Paralleltwin 4-takt, watergekoeld, 649cc
  • Boring x slag             83 x 60 mm
  • Vermogen                  61pk (44,8kW) bij 8.250tpm
  • Koppel                       54Nm bij 7.000tpm
  • Remmen voor           Dubbele schijf 298 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, ABS
  • Remmen achter        Enkele schijf 255 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, ABS
  • Vering voor               Kayaba 43 mm upside-down, volledig instelbaar
  • Vering achter            Kayaba cantilever monoshock, volledig instelbaar
  • Banden voor              120/70-18
  • Banden achter           160/60-17
  • Tankinhoud               16L
  • Afmetingen               2.150 × 820 (890) × 1.120 (1.155) mm
  • Zithoogte                   810 mm
  • Wielbasis                   1.425 mm
  • Gewicht                     200kg (droog)
  • Kleuren                      Smoky Antracite, Fire Red, Starlight White (Black, Green)
  • Prijs NL/BE               €8.699,- (€8.999,-) / €7.799,- (€7.999,-)
  • Importeur NL/BE     MotoMondo
  • Website NL/BE         www.motomorini.eu