Zestien jaar na de lancering van de Piaggio MP3 is het succes van de driewielige motorscooter nog altijd ongeëvenaard. Piaggio verkocht al meer dan 230.000 MP3’s en wil dit succes de komende jaren continueren. Om dit te bewerkstelligen komen de Italianen met een compleet nieuwe Piaggio MP3 400 & 530. Wij reden als een van de allereerste met de nieuwe MP3 in Parijs.

Het is niet zomaar dat we in Parijs zijn om de nieuwe MP3 aan een eerste test te onderwerpen. In geen enkele andere stad rijden er zoveel MP3’s rond als hier. Ook tijdens deze officiële persintroductie kwamen we ze op elke straathoek weer tegen. Zowel oudere als vrij recente MP3’s kom je hiertegen en dan zal het je opvallen dat de MP3 in al die jaren niet heel veel is veranderd. In 2014 was er nog een flinke upgrade, onderhuids werden er door de jaren heen met nieuwe motoriseringen natuurlijk ook veranderingen doorgevoerd, maar zeker de voorzijde bleef altijd heel kenmerkend MP3. Wie dan de nieuwe Piaggio MP3 400 en 530 voor zich ziet zal dan ook in positieve zin verrast worden. Het nieuwe model is namelijk een stuk agressiever en strakker dan voorheen. Zeker vanaf de voorzijde oogt hij ook wat minder ‘bulky’ dan zijn voorganger, maar ook de achterzijde heeft een behoorlijke opfrisbeurt gekregen. De achterzijde doet me denken aan de Beverly 400, met het spatbord wat vlak achter het achterwiel is geplaatst.

Concurrentie

Noem de nieuwe MP3 gerust dynamisch voor zo’n driewielig voertuig als deze. Maar Piaggio moest ook wel, want ondanks dat we tijdens de presentatie plat werden gegooid met kreten als: the one and only of: the original, weten de Italianen ook wel dat de concurrentie niet stil heeft gezeten. Zo werd nog niet zo lang geleden de Peugeot Metropolis voorzien van een compleet nieuwe styling en features en kwam Yamaha met de op de sportieve leest geschoeide Tricity. Maar wie vorige maand de Scooter&Bikexpress heeft gelezen weet ook dat Kymco inmiddels met de CV3 actief is, met zijn sterke tweecilinder is dit dan ook direct een concurrent voor de MP3 530 HPE.

Technologie

Terug naar de nieuwe MP3, dan zien we naast de scherpere contouren ook als primeur voor de MP3: rondom led-verlichting, keyless-go en een 7” groot TFT-display. Daar blijft het echter niet bij want naast een nieuw design en onderhuidse verbeteringen, brengt Piaggio ook meer technologische features naar de MP3. Vooral de 530 Exclusive is erg compleet uitgerust met onder andere een achteruitversnelling inclusief camera en cruise control. Daar blijft het niet bij, want diezelfde 530 heeft ook het nieuwe ARAS aan boord. ARAS staat voor Advanced Rider Assistance System en houdt dankzij het gebruik van een radar zaken in de gaten, waardoor het je waarschuwt als er iets binnen 25-30 meter in je dode hoek verschijnt. Hetzelfde overkoepelende ARAS zorgt er ook voor dat je gebruik kan maken van ‘lane change assist’, dat je waarschuwt als er een naderende gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan als je een baantje op wil schuiven. Het zijn systemen die we nog niet eerder waren tegengekomen op drie (of twee) wielen en waarmee Piaggio voorlopig de concurrentie weer een stapje voor is.

De rijeigenschappen

Voor vandaag hebben we de beschikking over zowel de 400- als de 530-uitvoeringen. Nu is het wat betreft die laatste vrij makkelijk want die komt er alleen als Exclusive. Om de dag maar goed af te trappen, pak ik al eerste de 530 mee. Nu is die 530 in de basis gebaseerd op de 500, maar is zowel het vermogen (44,1pk) als het koppel (50Nm) gestegen. Ook de vibraties die bij de 500 nog duidelijk aanwezig waren, zouden minder moeten zijn, tevens zijn er voor alle versies (en dus ook voor de 400) nu 3 rijmodi beschikbaar (sport, comfort, eco). En toch, alles mag er allemaal anders uitzien, vanaf de eerste meters voelt het rijden met de MP3 erg vertrouwd. Nu hebben we de vorige generaties ook nooit kunnen betrappen op een misstap, op deze nieuwe is dat niet anders. Na een aantal bochten heb je al bijna niet meer door dat je een extra voorwiel hebt en rijd je de MP3 als elke andere motorscooter. Stationair lijken de trillingen inderdaad verminderd, al mag je zo’n dikke 1-cilinder niet kwalijk nemen dat er nog redelijk wat trillingen bij lage toeren worden doorgegeven. Eenmaal op snelheid heb je er al sowieso geen last van en word je vooral getrakteerd op een felle snerp uit de dubbele uitlaatdemper. Vermogen is er ruim voldoende, maar ook de nieuwe systemen aan boord werken vlekkeloos. Verschijnt er een auto linksachter je, dan zal er links op het TFT-display een waarschuwing oplichten. Bij auto’s met een vergelijkbaar systeem zie je dan een lampje in de buitenspiegel oplichten, maar volgens Piaggio was een seintje op het dashboard op het geval van een MP3 doeltreffender. Hoe het ook zij, de melding komt duidelijk over en dat kan ik ook zeggen over de rest van de informatie die op het nieuwe dashboard wordt doorgegeven. Je bedient het geheel met de nieuwe bedieningsknoppen op de linker stuurhelft en de informatie die opgeroepen kan worden is allesbehalve karig. Vanaf de 400 Sport kan je het dashboard tevens koppelen aan Piaggio’s MIA-systeem waarmee je onder andere de beschikking krijgt over navigatie, je muziek kunt afspelen en (indien je beschikt over een headset) telefoongesprekken kan voeren door middel van een druk op de knop. Het dashboard is ook naar eigen wens aan te passen. Zo kan je de snelheid analoog aflezen of digitaal, laat je hem automatisch of handmatig overschakelen naar een lichte of donkere achtergrond en kan je zelfs per rijmodi het een en ander van elkaar laten verschillen.

Kwieke 400

Van de 530 stap ik over naar de 400, maar twijfel ik even of ik per ongeluk niet weer een 530 heb meegekregen. Het is toch echt een 400, hij vibreert iets minder, klinkt iets minder fel, maar zeker tot de 100km/u komen we er toch al snel achter dat hij de 530 kan bijhouden. Ook na een aantal tussenacceleraties komen mijn Belgische collega en ik er al snel achter dat het gelijk opgaat tussen de twee. Op zijn minst opmerkelijk, al wist ik hetzelfde blok onder de Beverly 400 ook al te prijzen. Met 260 kilo is hij ook 20kg lichter dan de 530, al hadden we stiekem toch niet verwacht dat de 400 het zo goed zou doen. Een echt lang stuk snelweg hebben we niet gereden, maar de 530 beschikt wel over een 10km/u hogere officiële topsnelheid van 145km/u, waarmee je jezelf dus tegelijkertijd kan afvragen of die 135km/u van de 400 in Nederland niet meer dan voldoende is. Op het stukje snelweg wat we wél reden profiteerden we wel van het nieuwe hoge windscherm. Er is optioneel zelfs nog een hoger of laag exemplaar leverbaar, maar het standaard windscherm hield mij met mijn 1.75m keurig uit de wind. In de accessoirelijst vinden we tevens nog een scala aan topkoffers, maar met de standaard aanwezige ruimte onder het zadel is ook weinig mis. Mijn Shoei J-Cruise II kreeg ik er makkelijk onder kwijt, maar ook de grotere systeemhelm van mijn collega was geen enkel probleem. Dan nog heb je voldoende ruimte over voor een regenpak, slot en een set handschoenen. Gewoon goed dus en gelukkig heeft Piaggio het handige opbergvakje net achter het windscherm weten te behouden. Makkelijk om even wat kleins in op te bergen, maar ook een USB-poort is in dit vak aanwezig. Van de laatste test met een Piaggio MP3 weet ik nog dat ik niet erg onder de indruk was van de remmen. Ze voelden wat ‘soft’ aan en pas bij flink inknijpen kwam er voldoende remkracht vrij. Op de nieuwe MP3 is het gevoel van de remmen compleet anders. De hendels op het stuur voelen ‘harder’ aan, maar ook de remkracht vanuit de 258mm remmen aan de voorzijde en de 240mm aan de achterzijde is duidelijk verbeterd. Je moet ze nog steeds redelijk diep inknijpen, maar doe je dat, dan krijg je er dit keer wel adequate stoppers voor terug. ABS en ASR is op elke MP3 aanwezig, het ABS treedt pas laat in werking, de ASR is naar gelang uit te schakelen of zelfs in een sport-modi te zetten.

Conclusie

Met de nieuwe Piaggio MP3 400 en 530 heeft Piaggio alles in huis om de sterke positie die ze al jarenlang in deze klasse hebben, voort te zetten. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de nieuwe sportieve styling, maar ook beide motorblokken weten uit te blinken. Stiekem heb ik zelfs een lichte voorkeur voor de iets soepelere 400, maar ik kan me voorstellen dat de echte doorrijders toch weer voor de zwaarste uitvoering zullen kiezen. Doe je dit, dan profiteer je bovendien van cruise control en de nieuwste veiligheidsfeatures die we nog niet eerder op een voertuig als deze waren tegengekomen en waar Piaggio dus fier mee vooroploopt. De nieuwe MP3 is er als 400 vanaf €12.499,- (BE €10.499,-), de 400 Sport met onder andere sportieve rode details en het Piaggio MIA-systeem vanaf €13.099,- (BE €10.999,-). Het absolute topmodel, de 530 Exclusive met de achteruitversnelling incl. camera en ARAS kost €15.299,- (BE €12.999,-). Lang wachten is ook niet nodig want de nieuwe MP3’s verschijnen eerdaags al bij je dealers in Nederland én België. Is de MP3 nog altijd de absolute maatstaf in zijn klasse? Hiervoor zal binnenkort een test tussen de Piaggio MP3 530 Exclusive en de Kymco CV3 antwoord op moeten geven, maar wat we voor nu weten is dat je van goeden huize zal moeten komen om een stokje voor het succes van de MP3 te kunnen steken…


Technische specificaties

Piaggio MP3 400 HPE (530 HPE)

  • Motor – 399cc, 1-cilinder 4-takt (530cc, 1 cilinder 4-takt)
  • Brandstof – Brandstofinjectie
  • Vermogen – 35,3pk (26kW) bij 7.500 tpm (44,1pk (32,5kW) bij 7.250 tpm)
  • Koppel – 37,7Nm bij 5.750 tpm (50Nm bij 5.250 tpm)
  • Koeling – vloeistof
  • Gewicht – 260kg (280kg)
  • Remmen voor – Dubbel 258mm schijf ABS – CBS & ASR
  • Remmen achter – 240mm schijf ABS – CBS & ASR
  • Banden voor – 110/70-13
  • Band achter – 140/70-14
  • Kleuren:
  • MP3 400: Metallic Black, Metallic Warm Grey
  • MP3 400 Sport: Metallic Matt Black, Pastel White, Matt Orange, Metallic Matt Grey
  • MP3 5350 Exclusive: Matt Blue, Metallic Matt Grey, Metallic Matt Black, Metallic Matt Warm Grey
  • Afmetingen – 2.160 x 815 x 1.580 (1.550) mm
  • Tankinhoud – 13,7l
  • Verbruik – 1 op 26,3 (3,8L/100km) (1 op 25 (4L/100km))
  • Prijzen:
  • MP3 400 NL/BE: €12.499,- / €10.499,-
  • MP3 400 Sport NL/BE: €13.099,- / €10.999,-
  • MP3 530 Exclusive NL/BE: €15.299,- / €12.999,-
  • Importeur NL/BE – Piaggio Vespa B.V.
  • Website NL/BE – www.piaggio.nl / www.piaggio.be

(tekst: Raymon de Kruijff, Foto’s: Piaggio)