Met de komst van het nieuwe 350-blok blies Royal Enfield de Classic nieuw leven in. Hoe verhoudt de Enfield zich tot een directe concurrent van Benelli in de vorm van de Imperiale 400? Wij mochten op pad met misschien wel de leukste – en betaalbare – A2-motorfietsen op de markt!

Die laatste regel is natuurlijk wel pas van toepassing als je van klassiek gelijnde motorfietsen houdt. Scherpe randjes zijn achterwege gebleven en het is een stukje heritage wat de klok slaat. Dat geldt zeker voor de Royal Enfield die we in ons midden hebben. Reden we een paar jaar terug nog de allerlaatste ronde met de Classic 500, inmiddels is de Classic voorzien van hetzelfde blok als dat haar intrede deed op de Meteor 350 en later ook op de HNTR 350. Het betreft een 1-cilinder met een inhoud van 349,3cc. Het vermogen ligt op – houd je vast – een slordige 20,2pk, gekoppeld aan 27Nm koppel. Het rijklaargewicht is 195 kilo. Kortom, het zal je niet verbazen dat de Classic de straatstenen keurig op zijn plek laat liggen, maar je vergeeft het hem direct. Sterker nog: je gaat het rijden op deze 350 geweldig vinden!

Beleving

Het begint namelijk al met de beleving op deze motorfiets. Je neemt plaats op een heerlijk zittend zadel (al is er ook een comfort-zadel leverbaar) en het verchroomde stuur staat prettig dicht bij je. Maar het is vooral het geluid dat, nadat je – de erg fraaie – startknop hebt bediend, direct een grijns op het gezicht weet te toveren. Het blok loopt zeker voor een 1-cilinder keurig rond, hangt goed aan het gas en laat af en toe fijne ‘plofjes’ uit de uitlaat ontsnappen. Zowel de koppeling als de vijfversnellingsbak werken erg soepel, licht en trefzeker. Haast heb je op deze motorfiets feitelijk nooit en voor je het weet rijd je dan ook al in zijn vierde of vijfde versnelling rond.

Dat gaat moeiteloos, want het blok is laagtoerig en soepel genoeg om, ook wanneer je de snelheid naar een kilometer of 50 laat terugzakken, weer moeiteloos zonder horten of stoten op te pakken. Tuurlijk, gaat het dan niet vlot, maar over het algemeen kom je moeiteloos mee met het verkeer. Ook op de snelweg is het goed te doen met een kruissnelheid van 100km/u. Op dat moment draait het motorblok nog altijd rustig rond, zijn de trillingen nihil en voelt het geheel nog altijd heel comfortabel. Het 19” voorwiel en de inch-maat kleiner aan de achterzijde zijn voorzien van CEAT-rubber uit India. Zeker onder droge omstandigheden geven die meer dan voldoende grip, maar ook onder koudere en vochtigere omstandigheden noteren we nog altijd een dikke voldoende.

De topsnelheid van de Classic 350 ligt rond de 120km/u op de teller. Dat lijkt niet veel en is het ook niet, maar in de meeste gevallen is het simpelweg voldoende. De teller lijkt ook niet heel veel af te wijken van de fabrieksopgave van 114km/u die Royal Enfield zelf als topsnelheid opgeeft. Maar zoals we al eerder vertelden: haast op deze Classic heb je eigenlijk nooit en ondanks dat ik razend enthousiast was over de Classic 500, kan ik moeilijk ontkennen dat deze 350 het misschien wel beter doet, zonder dat nostalgische gevoel te laten varen. Dat is écht heel knap, want deze 350 voldoet ‘gewoon’ aan de meest verse milieueisen en springt met een gemiddelde van 1 op 30 spaarzaam om met een litertje euroloodvrij. Het geheel voelt ‘af’, het rijwielgedeelte is uiterst comfortabel, maar met de Benelli Imperiale 400 staat er wel een geduchte concurrent in de startblokken… 

Nog zo’n bekende naam

De Imperiale 400 was een aantal jaar geleden één van de eerste modellen van het herrezen Benelli. Het verhaal is inmiddels bekend, en dankzij de Chinese fabrikant Qianjiang (onderdeel van Geely) kwam het roemruchte Italiaanse merk weer met nieuw elan op de markt. Dat doet het met inmiddels een breed scala aan modellen, waaronder heel veel allroads, maar dus ook met deze klassiek gestileerde Imperiale 400.

Zet hem naast de Royal Enfield en je ziet dat de motorfiets op dezelfde leest is geschoeid. Laat een kind een tekening van een motorfiets maken en de kans is groot dat je in grote lijnen beide motorfietsen terug op het papier ziet komen. Dat bedoel ik allesbehalve negatief, want ook deze Benelli ziet er weer goed uit. Het geheel zit netjes in elkaar en echte missers kan ik dan ook niet ontdekken. Oké, de schakelaars op het stuur zijn duidelijk niet specifiek voor deze Imperiale ontwikkeld en doen een beetje afbreuk aan de klassieke uitstraling, maar dat is het dan ook wel. Er staat dan wel weer tegenover dat we op het stuur een wat uitgebreider instrumentarium tegenkomen in vergelijking met de Royal Enfield. Zo is een toerenteller, maar ook een versnellingsindicator present.

Qua zitpositie komt het grotendeels overeen met dat van zijn tegenstrever in deze test. Ook hier zit je weer uitermate comfortabel en is de geometrie dik in orde. Kijken we naar het motorblok, dan zien we een vergelijkbare opstelling als bij de Classic. Hij heeft met 374cc wel iets meer longinhoud, maar het vermogen van 21pk en het koppel van 29Nm zijn erg gelijkwaardig. Wel zien we dat het piekvermogen 500 toeren eerder wordt behaald (@5.500tpm) en het koppel 500 toeren lager (@4.500tpm). Het rijklaargewicht ligt met 205kg weer 10kg hoger dan bij de Classic. Hoe houden de verschillen zich dan in de praktijk? Om maar met de deur in huis te vallen: de prestaties onderling zijn erg gelijkwaardig. Het blok van de Classic voelt een fractie soepeler aan in de lagere toerenregionen, maar bij de Benelli lijkt het wel iets levendiger te worden als je wat hoger in de toeren doortrekt.

Op de teller loopt de Imperiale dan ook makkelijker over de 120km/u heen, maar ik maak wel direct de opmerking dat ik het gevoel krijg dat de teller het net even wat positiever naar boven afrondt dan op de Royal Enfield. Maar nogmaals: de verschillen zijn klein en deze motorfietsen koop je op voorhand niet op basis van het vermogen of de prestaties in een rechte lijn. We gaan het in de conclusie uitgebreider over de prijzen hebben, maar we ontkomen er alvast niet aan om te zeggen dat Benelli je voor die €4.999,- (BE €4.699,-) wel een heel fijn rijdende motorfiets aanbiedt.

Hij is net iets steviger gedempt dan zijn tegenstrever, maar ook hier hebben we weer te maken met een comfortabel zittende en rijdende motorfiets die ook best de bocht om wil! Op de Benelli vinden we banden van Maxxis en die voldoen net als de CEAT-banden op de Enfield, prima. Nu hebben we de Benelli niet onder heel natte of extreem koude omstandigheden gereden, maar op droog wegdek doen ze het dus meer dan prima.

Qua remmen zien we eenzelfde moderne opstelling als bij de Royal Enfield. Aan de voor- en achterzijde vinden we een enkele schijfrem. Deze zijn op beide motorfietsen goed te doseren, niet extreem krachtig, maar het ABS blijft dan wel weer lekker lang op de achtergrond. De remhendels op de Classic 350 vinden we een fractie mooier qua design, maar bij de Benelli heb je dan weer de beschikking over een meervoudig instelbare remhendel. Zo blijven de verschillen opnieuw weer heel klein. Ook qua verbruik is dit het geval want waar we met de Royal Enfield 1 op 30 reden, haalden we op de Imperiale een eveneens keurige 1 op 29.

Conclusie

A1- en A2-motoren passeren binnen Scooter&Bikexpress al jarenlang de revue. Met een Royal Enfield en Benelli hebben we dit keer dan ook direct twee merken te pakken die grossieren in de A2-motorfietsen. Met de klassiek gelijnde Classic 350 en de Imperiale 400 hebben we echter wel twee motorfietsen te pakken die aan elkaar gewaagd zijn. Ben je namelijk op zoek naar een betaalbare klassieke motorfiets, dan kom je al heel snel bij deze twee modellen uit. Laten we beginnen met de prijzen van de motoren. Bij Royal Enfield rijd je vanaf €6.449,- (BE €5.099,-) op een Classic 350, van een Benelli Imperiale 400 ben je al eigenaar vanaf €4.999,- (BE €4.699,-). Dat is natuurlijk direct een heel fors prijsverschil, al kan je jezelf afvragen of Benelli niet belachelijk weinig voor haar Imperiale vraagt.

We kunnen namelijk geen boe of bah over de Benelli verzinnen. Het is een verdraaid leuke motorfiets, die alles doet wat ‘ie moet doen en dat combineert met een prima rijwielgedeelte en dito looks. En toch vinden we de Royal Enfield in dit vergelijk net even charmanter dan zijn tegenstrever. Alles aan de Classic lijkt dan ook te kloppen, van het simpele, maar prachtige tellertje in het koplamphuis tot de gepolijste carterdeksels, maar ook het rijwielgedeelte voelt net iets verfijnder aan dan bij zijn opponent, dit ondanks dat de Benelli net een kleine fractie vlotter is. Kortom, de Classic 350 scoort net iets meer punten, maar of die punten opwegen tegen het enorme prijsverschil in Nederland dat vragen wij ons hardop af. Benelli plaatst de Imperiale wel zo scherp in de markt, zonder echte steken te laten vallen, dat we er niet omheen kunnen om de Imperiale 400 als winnaar aan te wijzen, knap gedaan!

Technische specificaties

Royal Enfield Classic 350
Motor374c, 1-cilinder, 4-takt, Lucht-Olie gekoeld
Brandstofvoorzieninginjectie
Vermogen20,2pk bij 6.100 tpm
Koppel27Nm bij 4.000tpm
Rijklaargewicht195kg
Remmen voorSchijf 300mm, 2 zuigerremklauw, ABS
Remmen achterSchijf 270mm, 1 zuigerremklauw, ABS
Banden voor100/90-19
Banden achter120/80-18
KleurenHalcyon Black, Halcyon Green, Halcyon Grey, Dark Stealth Black, Dark Gunmetal Grey, Chrome Red, Chrome Bronze, Signals Marsh Grey, Signals Desert Sand
Afmetingen2.145 x 785 x 1.090 mm
Wielbasis1.390 mm
Zithoogte805 mm
Tankinhoud13 l
Verbruik1 op 30 (3,33L/100km)
VanafprijsNL €6.449,- / BE €5.099,-
ImporteurMotoMondo
Websiteroyalenfield.com
Benelli Imperiale 400
Motor349,3c, 1-cilinder, 4-takt, Lucht-Olie gekoeld
Brandstofvoorzieninginjectie
Vermogen21pk bij 5.500 tpm
Koppel29Nm bij 4.500tpm
Rijklaargewicht205kg
Remmen voorSchijf 300mm, 2 zuigerremklauw, ABS
Remmen achter240mm, 1 zuigerremklauw, ABS
Banden voor110/90-19
Banden achter130/80-18
KleurSilver
Afmetingen2.170 x 820 x 1.120 mm
Wielbasis1.440 mm
Zithoogte780 mm
Tankinhoud12 l
Verbruik1 op 29 (3,45L/100km)
VanafprijsNL €4.999,- / BE €4.699,-
ImporteurNL/BE Moteo Nederland B.V. / Moteo Nv
Website NL/BEbenelli-motoren.nl / benelli-motos.be