In navolging op de Meteor 350 en Classic 350 stelde Royal Enfield vorig jaar in de vorm van de HNTR 350 een nieuw lid van de 350-familie aan ons voor. Tijdens de introductie in Frankrijk mochten we al even proeven aan de nieuwe urban-350, maar inmiddels hebben we hem in eigen land uitgebreid aan de tand kunnen voelen.

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat we met de Meteor 350 reden. De lichte cruiser werd in Rotterdam gepresenteerd aan de aanwezige journalisten. Wat me hiervan nog bijstaat is dat over het uiterlijk viel te twisten, maar dat er op de rijeigenschappen weinig viel aan te merken. Positief dus, maar ik werd nog enthousiaster toen ik vorig jaar een dagje met de Classic 350 op pad mocht. Met een identiek blok, maar met een uiterlijk dat sterk op de reeds bekende Classic was gebaseerd, sprak je hiermee direct een heel ander publiek aan.

Publiek zoals mijn vader van 67, maar met 30 lentes verschil was ik ook zelf laaiend enthousiast. Over de looks, het geluid van die lichte 1-cilinder, maar net als bij de Meteor kon je er ook echt een bochtje mee sturen. Met de toevoeging van de HNTR aan deze drie-eiige drieling –want zo mogen we het drietal toch wel noemen- wordt opnieuw een nieuw publiek aangesproken. Jonger met name, en als we alleen al uitgaan van het uiterlijk kunnen we dat beamen, want laten we eerlijk zijn: wat ziet deze HNTR 350 er ontzettend goed uit!

Analoog

De nieuwe Royal Enfield heeft wel wat weg van de Interceptor, maar kijken we een deurtje verder dan zien we er ook wel een Triumph Speed Twin in. Geen schande overigens, en ook zeker in de kleurstelling waarin wij hem reden is de HNTR 350 een lust voor het oog. Royal Enfield noemt deze kleurstelling zelf Rebel Black. Zeker in combinatie met de zilvergrijze kleurstelling aan de voorzijde van de tank en de gele details vinden we het misschien wel 1 van de leukste kleurstellingen waarin je deze HNTR kunt bestellen. Welke kleurstelling je ook kiest, het blok en de uitlaat is altijd matzwart, net als de koplamp en het rijwielgedeelte. Dat geeft hem niet alleen een stoere uitstraling, het zorgt er natuurlijk ook voor dat je die poetsdoek niet na elke rit erbij hoeft te pakken. Ook het zadel is speciaal voor deze HNTR ontworpen en is lekker ruim van opzet. Niet te hard, niet te zacht en in dit geval ook lekker breed. Zittend op het zadel kijk je uit op een stuur met fraaie bedieningsknoppen. Deze maakten hun intrede op de Meteor en zien we dus nu ook op de HNTR terug.

Ze ogen wat meer retro en een mooi detail is de ‘since 1901’ inleg op zowel de startknop rechts als die van de verlichting aan de linkerzijde. Ze zijn niet alleen fraai, maar ook makkelijk te bedienen. Ook voor de snelheidsmeter hoef je geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd want deze bestaat simpelweg uit een duidelijke -maar knappe- analoge snelheidsmeter, met centraal een digitaal display met onder andere de weergave van de tankinhoud, een klokje, versnellingsindicator en de verreden afstand inclusief 2 tripmeters. Je bladert makkelijk door de info door middel van de enkele knop links op het stuur, waardoor je geen hand van het stuur af hoeft te halen. Op de HNTR beschikken we niet standaard over een tripper-navigatiesysteem, maar deze is wel als accessoire verkrijgbaar; als wij in de running voor een HNTR zouden zijn, een accessoire die direct aangevinkt zou worden. Verder valt op dat deze Royal Enfield weer keurig is afgewerkt, sterker nog: op een misstap op dit vlak kunnen we hem niet betrappen…

Soundengineering

Eerder zei ik al nadrukkelijk dat de 350-familie misschien een drieling omvat, maar dat het dan wel een drie-eiige betreft. Iets wat ook duidelijk te zien is aan het rijwielgedeelte, waarin toch het een en ander afwijkt. Het door Harris ontwikkelde frame werd namelijk compleet herzien, net als de vering. Hier ook een andere geometrie dan bij de andere twee 350’s binnen het gezin, wat de stuureigenschappen ten goede moet komen, maar ook toegankelijker moet maken.  Het blok is verder hetzelfde, wat betekent dat we nu ook weer te maken hebben met een 349cc-tellende 1-cilinder met 20,2pk bij 6.100 toeren. Daar schrikken we natuurlijk niet van, maar Royal Enfield belooft wel dat de gasrespons wat levendiger zou moeten aanvoelen.

Ook aan het geluid is aandacht besteed, maar we vonden de Meteor en Classic eigenlijk ook niet verkeerd klinken… De HNTR is in ieder geval voorzien van de bekende 1-cilinder roffel, die zeker bij lage toeren heerlijk in het gehoor ligt. De koppeling is voorzien van een stevige veer, wat je terugvoelt in de koppelingshendel, maar echt zwaar kunnen we de bediening niet noemen. Het gevoel in de hendel is goed, waardoor je ook als beginnend motorrijd(st)er al snel vertrouwd zal raken. Ook de vijfversnellingsbak is er 1 van het soort waar maar weinig mis mee is. Ja, er zijn merken die lichter werkende bakken leveren, maar het is nog altijd heel goed en trefzeker.

Geen vreemde fratsen

Het leukste komt echter nog en dat is toch die 1-cilinder. Je zou het misschien niet denken, maar die 20pk blijken ruim voldoende voor vlotte prestaties en je kan hem zelfs heel schakellui rijden. Wie had dat gedacht? Zeker in de eerste drie versnellingen voelt het geheel ook lekker vlot aan, al is er ook op de snelweg nog prima met het verkeer mee te komen. Op kruissnelheid in zijn hoogste versnelling is de fut er bij zo’n 100km/u nog zeker niet helemaal uit en reageert de motorfiets nog adequaat op een draai aan de gashendel. Alles relatief, maar je hebt niet het gevoel dat je hem bij 100km/u al aan het uitwringen bent.

Je versnelt namelijk nog vlot door naar de 110km/u en met de wind in de rug ga je hier nog wel redelijk makkelijk overheen. Maar of je nu op een 20- of 120pk sterke motorfiets zit, wat mij betreft zijn de stukken snelweg vooral heel nuttig om snel van A naar B te komen en beleef je pas echt veel plezier als je een bochtige route mee kan pakken. Ondanks dat hij op de snelweg geen gek figuur slaat, is het natuurlijk een motor die zich perfect leent om parallel over de landweggetjes richting de plek van bestemming te rijden. Zonder aarzelen laat de HNTR zich namelijk een bocht in dirigeren. Ook vreemde fratsen tijdens een wat sportiever (lees: sneller) genomen bocht blijven uit, ook als het wegdek koud en vochtig is. Een klein pluimpje dus richting de vaak bekritiseerde CEAT-banden, die het eigenlijk heel behoorlijk doen. Ook over het comfort ben ik te spreken. Grote oneffenheden worden namelijk moeiteloos gladgestreken, zonder dat dat het geheel week of slap begint aan te voelen. Het voelt allemaal heel solide aan en dat is best knap als je beseft dat we met een motorfiets onderweg zijn die in Nederland om en nabij de vijfenhalfduizend euro kost.

Extreem zuinig

Kwam tijdens de introductie van de Royal Enfield Scram 411 de ietwat tegenvallende voorrem aan het licht, op deze HNTR 350 is hiervan geen sprake. Oké, het zijn geen dubbele schijven met astronomische remklauwen, maar de remklauw met 2 zuigers op de enkele 300mm schijf doet het prima en is goed te doseren. Ook over de kleinere (270mm) schijfrem op het achterwiel geen op- of aanmerkingen. Beiden staan gekoppeld aan een prettig werkend ABS, wat niet al driftig bij het minste of geringste in actie treedt, fijn! Ook fijn: het brandstofverbruik. Nu de adviesverkoopprijs daarvan alweer naar de twee euro is gestegen, is het de opmerking meer dan waard om te melden dat je zonder veel moeite 1 op 35 rijdt. Ook heb je de beschikking over een tank met een inhoud van 13 liter. Het betekent een actieradius van maar liefst 455 kilometer en ja, dat lees je goed!

Conclusie

Met een voorliefde voor wat licht en wendbaar is, was ik met de nieuwe Royal Enfield HNTR 350 een week lang goed bedeeld. Het nieuwe lid van Royal Enfield’s 350-familie wist niet alleen te imponeren met zijn uiterlijk, ook de rijeigenschappen wisten indruk te maken. In de eerste plaats weet de heerlijk klinkende 1-cilinder je al snel in te pakken, maar ook de rest van het rijwielgedeelte viel allesbehalve tegen. De zitpositie is goed, comfortabel ook, maar ook tegen het stuurgedrag was weinig in te brengen. Als je dan ook nog eens bedenkt dat je deze HNTR 350 al rijdt vanaf €5.499,- (BE €4.699,-), dan is er op dit moment weinig leukers te vinden met je A2-rijbewijs op zak.

Persoonlijk schat ik hem nog iets hoger in dan de Meteor 350 en is hij logischerwijs wat ‘vlotter’ van stijl dan de Classic 350, al blijft die laatste ook maar aan me trekken… Kortom, de HNTR 350 is een motorfiets die lekker op het netvlies ligt, concurrerend is geprijsd en eigenlijk precies doet wat je van hem verwacht, maar dan nog nét iets meer… Onze tip: spaar nog even €200,- (in België slechts €100,-) door en kies voor de Rebel Black kleurstelling zoals wij hem reden, of reserveer dit geld voor de optionele tripper-navigatie.

Technische gegevens

Royal Enfield HNTR 350

  • Motor 349cc, 1-cilinder, 4-takt
  • Koeling Lucht/Olie
  • Boring x slag 75 x 85.5 mm
  • Vermogen 20,2pk (14,87kW) bij 6.100tpm
  • Koppel 27Nm bij 4.00tpm
  • Remmen voor 300 mm remschijf met tweezuiger remklauw, ABS
  • Remmen achter 270 mm remschijf met 1-zuiger remklauw, ABS
  • Vering Hydraulische voorvork, 41mm
  • Vering achter Dubbele schokdempers, met instelbare veervoorspanning
  • Banden voor 110/70-17
  • Banden achter 140/70-17
  • Tankinhoud 13L
  • Verbruik 1 op 35
  • Afmetingen 2.055 × 763 × 1.055 mm
  • Zithoogte 790 mm
  • Wielbasis 1.370 mm
  • Gewicht 195kg (rijklaar)
  • Kleuren Dapper White, Dapper Ash, Dapper Grey, Rebel Black, Rebel Blue, Rebel Red
  • Vanafprijs NL/BE €5.499,- / €4.699,-
  • Importeur NL/BE MotoMondo
  • Website www.royalenfield.com