Allebei staan ze garant voor fun op het onverhard, en doordat ze beide elektrisch zijn kan je er ongestoord mee de natuur in. Maar in welk hokje kan je de Talaria Sting MX en Sur-Ron LB X nu eigenlijk plaatsen? Kunnen ze een lichte enduro- of trialmotor vervangen, of komt het eerder in de buurt van een elektrische mountainbike? En in hoeverre verschillen de Sur-Ron en Talaria van elkaar? Wij zochten het voor je uit!

Je zag ze al eerder voorbij komen in Scooter&bikexpress magazine, de Sur-Ron alweer een paar jaar geleden terwijl de Talaria recent de revue passeerde. Het Chinese Talaria lanceerde vorig jaar de Sting in zowel een straatlegale als offroad versie in de Benelux. We vroegen ons toen al af in welk hokje deze tweewielers te plaatsen zijn: is het een soort van opgevoerde elektrische mountainbike, offroad bromfiets, of een lichte enduro- of trialmotor?

Dat meer mensen zich dat afvroegen en een buitengewone interesse in deze funbikes hadden bleek al snel. Bij de fotografie van de straatlegale Talaria in het centrum van Rotterdam werden we onderworpen aan een vragenvuur: wat is dit? Hoe rijdt het? Wat kost hij? En ook bij de test van de offroad versie op een mountainbikepark en in het bos werden we regelmatig aangesproken. Opvallend daarbij was dat vooral vogelspotters en hondenbezitters duimpjes omhoog gaven.

En dat geeft misschien nog geen antwoord op de vraag wat deze Talaria is, maar wel waar hij voor gebruikt kan worden. Want probeer maar eens met je offroad- of enduromotorfiets met verbrandingsmotor een natuurgebied te betreden… al zijn het onverharde paden waar je legaal met je motor mag rijden, je krijgt in deze tijden steeds meer blikken die kunnen doden.

Niet met de Talaria dus! Honden komen aan je snuffelen en die ene vogelspotter richt voor de verandering zijn lens op de Talaria. Hij komt zelfs vragen of er nog een extra wheelie voor de camera gemaakt kan worden. Goed nieuws dus voor de endurorijder die ook in de toekomst van het onverhard wil blijven genieten. Maar komt hij of zij ook aan zijn trekken met deze Talaria of Sur-Ron? We lopen eerst de technische specificaties van beide tweewielers op papier nog even na, voordat we daar antwoord op geven.

Talaria Sting X

Kenmerkend voor de Talaria is zijn ranke voorkomen, dat hem eerder aan een mountainbike doet denken. Het slanke frame is opgebouwd uit aluminium met een volledig instelbare, luchtdruk ondersteunde voorvork met een veerweg van 204mm. De multilink achterbrug is centraal geplaatst en heeft een gasgevulde demper die eveneens volledig instelbaar is. Het remsysteem is voorzien van wave schijven voor en achter met kleine 4-zuiger remklauwen.

De noppenbanden komen van CST in de maat 70/100-19 en 80/100-19. Onder donkere omstandigheden in het bos heb je prima zicht dankzij de kleine maar zeer felle led-koplamp, en ook aan de achterzijde ben je goed zichtbaar dankzij led. In het kleine display dat links op het stuur is gemonteerd lees je onder andere de snelheid, rijmodus, accupercentage en de regeneratiestand af.

Talaria

De 3.000W elektromotor is centraal onder het frame geplaatst, heeft een piekvermogen van 6kW, en kent een secundaire aandrijving middels een snaar en ketting naar het achterwiel. De motor is op het laagste punt geplaatst met de controller daar net boven. De LG 60V 38Ah accu weegt net iets meer dan 12kg, waardoor het totaalgewicht uitkomt op 63kg. Met recht een lichtgewicht! Er is keuze uit een eco- of sportmodus, en op het onverhard gaan wij uiteraard voor die laatste.

In de eco-modus accelereert de Talaria trager en is afgeregeld op de straatlegale 45km/u, terwijl in de sportstand 70km/u haalbaar is. Het accuverbruik is lastig te testen op het onverhard; van de straatversie weten we dat 60 km range op 1 lading haalbaar is en gebruik je de Talaria op een mountainbikebaan of trialpark, dan ben je geheid eerder zelf aan pauze toe dan dat je een lading leeg rijdt. Terug opladen gaat vlot en is zowel met de accu in de motor als los ervan mogelijk. Binnen twee uur laad je al zo’n 70% bij.

Sur-Ron LB X

De naam Sur-Ron is al langer gevestigd in de Benelux. Het is alweer een paar jaar geleden dat we de Light Bee X aan een test onderworpen. Talaria heeft voor haar Sting goed gekeken naar de Sur-Ron LB X, want zowel de uiterlijke trekjes als het inwendige komen een aardig eind overeen. Dezelfde looks met het smalle frame, de felle led-koplamp aan de voorzijde en kleine led achter. Een sterk gelijkende – qua uiterlijk in ieder geval eenzelfde ogende – DNM upside-down voorvork met een veerweg van 203mm. Op het oog lijken de klauwen geen vier zuigers te herbergen, maar Sur-Ron rept de X-serie vanaf 2020 te hebben uitgerust met 4 titanium zuigers per remklauw met gesinterde pads, voor verbeterde warmteafvoer en remkracht.

Sur-Ron

We kunnen alvast verklappen dat we na de test dat wel wilden geloven. Verder zien we ook bij de Sur-Ron noppenbanden van CST om de velgen, 70/100-19 voor en achter. Voor de achtervering koos Sur-Ron voor een volledig instelbare DNM BURNER-RCP 2S-schokdemper. Ook hier is de krachtbron een 3.000W sterke elektromotor die een piekvermogen van 6kW voortbrengt. De 60V/32Ah accu is van Panasonic.

Via een korte riem en vervolgens een ketting wordt de aandrijving naar het achterwiel overgebracht, de controller is een Sin Wave. Zonder accu weegt hij 47 kg, met accu 70 kg. De Sur-Ron heeft een topsnelheid van net iets meer dan 70km/u in de sportmodus en beschikt daarnaast ook over een ecomodus. Daarin is de radius vergelijkbaar, met zo’n 69 kilometer op 1 lading. Volledig opladen neemt 3,5 uur in beslag en ook hierbij kan je de accu losnemen of op zijn plaats laten zitten.

Talaria vs Sur Ron

Ze ogen hetzelfde, maar rijden ze ook hetzelfde? Waar kunnen we dat beter testen dan op het terrein van een trialclub, met de Talaria en Sur-Ron in handen van ervaren triallisten, die ook nog eens fervent endurorijders én mountainbikers zijn. Wie in de Sting MX of LB X een 1 op 1 vervanging voor een lichte enduro- of trialmotor voor ogen had, zal bedrogen uitkomen. Vooral in mul zand en vanuit stilstand tegen een helling hoef je geen krachtexplosie te verwachten en kom je soms gewoonweg niet van je plaats. Teleurstellend? Nee, slechts een stukje gewenning.

Want het duurt niet lang of onze triallisten hebben het spelletje door. Als je de E-offroad bikes, zoals we ze voor het gemak zullen noemen, een beetje op tempo houdt kan je goed gebruik maken van hun lichte gewicht en behendigheid. De obstakels worden steeds makkelijker genomen en de sprongen gaan steeds hoger en verder. Dan blijkt bij de landing dat de vering en demping daar soms niet helemaal op is ingesteld. We stellen de demping nog wel bij, maar helemaal bolwerken lukt niet.

Talaria Sting MX en Sur-Ron LB X-1

Wat verder nog opvalt bij de lastigere balanceeracts, is dat er na een moment van regeneratie soms een kleine vertraging is voordat het ‘gas’ weer oppakt. Dat kleine moment van ‘niet thuis’ kan soms net het verschil maken tussen moeiteloos een obstakel nemen of nog daarvoor je waterloo vinden. Het zijn zaken die een trial- of endurorijder weliswaar op zal merken, maar er ook snel aan zal wennen. Vergelijk je het op z’n beurt weer met een mountainbike, dan heb je het sowieso al makkelijker dat je niet hoeft te trappen. Je kan je volledig concentreren op de obstakels of volop genieten van de omgeving. In een reactie laat de importeur weten dat het kleine moment van ‘niet thuis’ te zijn (veroorzaakt door het regeneren van de remmen), door de dealer makkelijk is uit te schakelen. Opgelost dus!

De Talaria en Sur-Ron kan je prima tussen een mountainbike en lichte enduromotor in positioneren. En als onze triallisten de fotograaf van voldoende actiebeelden hebben voorzien, rijden ze met plezier nog een tijdje verder over het trialterrein: je kan ze met recht fun bikes noemen! De Sur-Ron heeft de pech dat er een scherp steentje tussen de snaar van de aandrijving terecht komt, en moet met een gebroken snaar voortijdig de test staken. Dit brengt ons direct bij een groot voordeel van de Talaria, die is voorzien van een automatische versnellingsbak zonder snaar. Een groot pluspunt hiervan ten opzichte van de Sur-Ron is dat je hierbij de gear-ratio nog kan aanpassen, maar ook het gegeven dat tijdens het vervangen van de snaar op de Sur-Ron het complete achterwiel en achterbrug verwijdert dient te worden zal je op een Talaria ten allen tijden bespaart blijven…

Terug naar de test, waar de Sur-Ron dus langs de kant staat, maar de Talaria nog volop wordt benut. Na ongeveer een uur zijn de rijders toe aan koffie en wordt de motor van de Talaria uitgeschakeld met nog 66% actieradius. Geen slechte score, en als de Talaria ingezet wordt voor dit soort activiteiten lijkt een enkele acculading meer dan voldoende. Uiteraard geldt: hoe muller het zand of lastiger de omstandigheden, hoe sneller de radius slinkt.

Tijd om de balans op te maken: welke E-offroadbike heeft de voorkeur? De meningen zijn verdeeld, want beide scoren op verschillende punten. Ook al lijken ze bijna gelijk, de vering maakt toch een verschil. De Sur-Ron lijkt net even iets beter gedempt aan zowel voor- als achterzijde, maar is op zijn beurt ook wel weer iets kleiner. Overigens kan de vering bijgesteld worden bij de Talaria door middel van een pompje. De Sur-Ron was voorzien van after-market remblokjes die vooral veel zachter waren dan origineel. Hierdoor bleef hij qua remmen de Talaria logischerwijs nipt voor, al was die laatste ook vers uit het krat aan ons afgeleverd, inclusief remmen die nog ‘ingeremd’ dienden te worden…

Waar de Talaria dan weer bonuspunten scoort is de dosering van het ‘gashendel’.  Heeft de Sur-Ron nog een combinatie van gaskabel en ride-by-wire, de Talaria is volledig ride-by-wire. Dat merk je zowel met het oppakken vanuit stilstand als de dosering van de hendel tussendoor. De commando’s worden direct doorvertaald in reactie, en dat toch voldoende soepel en gedoseerd om te allen tijde volledige controle met de rechterpols te hebben. En zo komt er geen echte winnaar uit de bus maar blijken beide tweewielers behoorlijk aan elkaar gewaagd.

Conclusie

Waarvoor zou je deze E-offroadbikes kopen? Vooral voor de fun natuurlijk! Als je de lol van een mountainbike wil zonder ‘trapaandrijving’, of als je zonder verbrandingsmotor van lichte offroad-activiteiten zoals enduro of trial wil genieten, voor nu en vooral voor in de toekomst. Dat je meer vermogen dan een fiets hebt maar geen kenteken, beperkt wel de mogelijkheden. Maar kan je terecht op onverharde terreinen bij je in de buurt, dan zal je zeker veel plezier aan deze bikes beleven. Is de prijs die je daarvoor betaalt hoog? Het is maar hoe je het bekijkt… aan een beetje e-(mountain)bike hangt tegenwoordig al snel een hoger prijskaartje. En als je dan moet kiezen, zijn zowel de Sur-Ron als Talaria een prima keuze. Misschien wel het allersterkste punt van de Talaria is dat deze voor de Benelux wél een gedegen importeur hebben aangesteld, daar waar Sur-Ron dit momenteel niet heeft. Iets wat wanneer alles goed gaat geen probleem hoeft te zijn, maar bij een garantie-claim wellicht nog haken en ogen zou ‘kunnen’ hebben. Iets om in het achterhoofd te houden als je het ons vraagt…

Technische specificaties

Talaria Sting MXSur-Ron LB X
Motor3.000 Watt elektrisch3.000 Watt elektrisch
Piekvermogen6kW6kW
Piekkoppel34Nm39Nm
Accu60V/38,4Ah Lithium LG cel60V/32Ah Lithium Panasonic
Gewicht63kg (incl. accu)70kg (incl. accu)
Vering voorRST/DNMDNM
Vering achterFastace/DNMDNM/BURNER-RCP 2S
Remmen voor203mm schijf (4-zuiger)203mm schijf (4-zuiger)
Remmen achter203mm schijf (4-zuiger)203mm schijf (4-zuiger)
Banden voor70/100-19 CST70/100-19 CST
Banden achter80/100-19 CST70/100-19 CST
Actieradius70km bij 45km/u70km bij 45km/u
Oplaadtijd4 uur3,5 uur
Afmetingen1.850 x 770 x 1.075 mm1.870 x 780 x 1.040 mm
Wielbasis870mm840-880mm
Bodemvrijheid280mm270mm
Prijs€5.199,-€5.250,-
Websitetalaria-benelux.comsur-ron.com
Importeur JeeGee MotorsMomenteel geen officiële importeur bekend