Het Chinese CFMoto heeft de laatste jaren indrukwekkende stappen gezet. Van het produceren van betaalbare instapmodellen naar het bouwen van serieuze motoren die niet alleen op het gebied van prijs concurreren, maar ook qua prestaties en uitstraling weten te overtuigen. Met de 450MT zet CFMoto een ambitieuze stap in het steeds populairder wordende segment van de lichte adventure bikes. Maar hoe presteert deze nieuwe speler in de praktijk? We namen de proef op de som.
Het toeval wilde dat we niet voor het eerst oog in oog stonden met CFMoto’s 450MT. Tijdens een ATV-evenement eerder dit jaar in Brno werd de nieuwe motorfiets al opgemerkt, en konden we het niet laten om als een van de eersten een rondje te rijden op het afgesloten terrein rond het racecircuit van Brno. Dit gaf natuurlijk nog niet direct een goed beeld, maar de eerste indruk was positief! De fabrikant heeft oog voor detail, wat terug te zien is in zowel het design als de functionaliteiten. Het design is stoer, en de led-koplamp geeft de motor zelfs een tikkeltje agressief karakter.

Een slim detail vinden we direct op het stuur, waar je eenvoudig door een forse knop aan te draaien het windscherm in hoogte kunt verstellen. Leuk is ook het gebruik van kunststoffen met textuur, waardoor het eruitziet als duurder materiaal. Ook de knoppen op het stuur zijn netjes afgewerkt. Het 5-inch TFT-display ziet er hoogwaardig uit en biedt meer dan voldoende informatie. Leuk is de mogelijkheid om te kiezen tussen twee stijlvarianten in het menu. Bovendien kun je je smartphone via Bluetooth koppelen, zodat je oproepen en meldingen kunt zien tijdens het rijden.



449cc Paralleltwin
Voor de eerste rijtest in Nederland beschikten we over, naar mijn mening, de mooiste kleurstelling voor de 450MT. Niet dat de grijze verkeerd is, maar de wit-blauwe kleurstelling met paarse details maakt de 450MT echt aantrekkelijk. De oplettende kijker heeft misschien al opgemerkt dat onze demo helaas niet meer voorzien was van de bijbehorende witte handkappen, en de KYB-stickers op de voorvork beginnen ook los te hangen. Dit klinkt misschien niet al te hoogwaardig, maar we kunnen het niet echt als een probleem beschouwen. Tijd om op te stappen, en dat doe je op een prettig zittend zadel op 820 mm hoogte. Het zadel is stevig, maar er is ook een hoger +50 mm ‘Rally’-zadel beschikbaar, dat iets comfortabeler is.
De krachtbron van de CFMoto 450MT is een paralleltwin van 449cc, goed voor 47 pk en 38 Nm koppel. Dit plaatst de motor precies in de A2-categorie, waarmee hij vooral jongere motorrijd(st)ers moet aanspreken die op zoek zijn naar een veelzijdige en krachtige allrounder. Tijdens onze testritten viel het direct op dat het motorblok niet alleen behoorlijk pittig aanvoelt, maar ook zo klinkt. Er komt namelijk een veel zwaardere, diepe grom uit de standaarddemper dan je zou verwachten. Dat vinden we helemaal niet erg, want de motor klinkt daarmee serieuzer dan de cilinderinhoud doet vermoeden. Hij is dus pittig en nodigt uit om wat sportiever te rijden. Trek de twin wat langer door in de versnellingen en je krijgt er prestaties voor terug, wat te danken is aan de korte overbrengingen van de redelijk soepele zesversnellingsbak.

Met een topsnelheid van rond de 150-160 km/u hoef je de snelweg ook niet te schuwen, al merk je wel dat hij op snelheid redelijk wat toeren maakt. Ondanks dat we over het algemeen het motorblok weten te prijzen, hebben we wel een klein puntje van kritiek. Bij lage toeren reageert het blok namelijk wat abrupt op gasbewegingen, iets wat zeker in de kou en bij vochtig wegdek niet altijd gewenst is. Gelukkig is TCS standaard aanwezig om een oogje in het zeil te houden. Dit systeem kun je naar wens met een druk op de knop uitschakelen, samen met het ABS op het achterwiel.
Rijwielgedeelte
De vering van de 450MT is afkomstig van KYB en biedt een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Dankzij het rijklaargewicht van net onder de 200 kilo voelt de motor ook prettig lichtvoetig aan. De voorzijde is voorzien van een instelbare upside-down voorvork met een veerweg van 200 mm, terwijl de achterzijde is uitgerust met een verstelbare monoshock. Het rijwielgedeelte is behoorlijk soepel, zonder dat het begint aan te voelen als te zacht.


Stuurbewegingen worden verrassend makkelijk opgevolgd, ondanks het gebruik van een groot 21-inch voorwiel. De gemonteerde CST-banden doen qua profiel denken aan een model uit de Pirelli-lijn, maar op echte misstappen kunnen we de CST’s niet betrappen. Zo zie je maar, ook op het gebied van rubber worden er in China stappen gezet. De gemonteerde J.Juan-schijfremmen doen het ook heel behoorlijk, met de enige opmerking dat de voorrem wat extra handkracht vraagt als je echt om flinke remvertraging vraagt.
Conclusie
CFMoto bewijst met de 450MT dat het een serieuze allroad A2-motorfiets neerzet voor een concurrerende prijs. Met een vanafprijs van €7.799,- (BE €6.899,-) zien we de Royal Enfield Himalayan 450 als de meest geduchte concurrent. Die is weliswaar nog scherper geprijsd, maar heeft een cilinder minder dan de CFMoto. Ook de KTM 390 Adventure mogen we niet uitsluiten, maar die is op zijn beurt dan weer een stuk duurder dan de 450MT.
Voor beginnende motorrijders of rijders die op zoek zijn naar een betaalbare, veelzijdige en goed uitgeruste adventure bike, is de 450MT absoluut het overwegen waard. CFMoto heeft met dit model een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan hun succesverhaal – en wij kijken uit naar wat de toekomst brengt. Misschien wel een naderende vergelijkingstest?
Technische specificaties
CFMoto 450MT | |
---|---|
Motor | 449cc Paralleltwin, DOHC 4-takt |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie |
Boring x slag | 72,0 × 55,2 mm |
Vermogen | 42,2 pk (31 kW) bij 8.500 tpm |
Koppel | 44 Nm bij 6.250 tpm |
Remmen voor | 320mm schijfrem met 4-zuiger remklauw, ABS |
Remmen achter | 240mm schijfrem met enkelzuiger remklauw, ABS |
Vering voor | 41mm Upside down KYB, regelbaar |
Vering achter | Multi-link, KYB monoshock, regelbaar |
Banden voor | 90/90-21 |
Banden achter | 140/70-18 |
Tankinhoud | 17,5 L |
Drooggewicht | 175 kg |
Afmetingen (lxbxh) | 2.210mm x 870mm x 1.390mm |
Wielbasis | 1.550 mm |
Zithoogte | 820 mm |
Kleuren | Grijs/geel, Wit/blauw |
Prijs NL/BE | €7.799,- / €6.999,- |
Importeur NL/BE | BW Import |
Website NL/BE | cfmotobenelux.com |
