Met meer vermogen, koppel, betere prestaties en meer comfort legt de nieuwe Tiger 900-serie van Triumph Motorcycles de lat voor middelzware adventuremotoren in 2024 hoger.  De nieuwe serie bestaat uit de Tiger 900 GT, GT Pro en Rally Pro, die elk een aanzienlijke stap vooruitzetten in prestaties en specificaties.

De kenmerkende driecilindermotor van de Tiger 900 heeft een grote update gekregen, inclusief herziene motorcomponenten, die 13% meer vermogen leveren dan de vorige generatie, wat 108 pk piekvermogen en een hoger piekkoppel van 90 Nm oplevert. De nieuwe motor biedt ook meer trekkracht onderin het toerenbereik. Met zijn T-plane krukas en offset ontstekingsintervallen behoudt de Tiger 900 zijn karakteristieke en onderscheidende prestaties en geluid, terwijl hij over het hele toerenbereik betere prestaties levert en tot 9% zuiniger omspringt met brandstof.

Volledig nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen bieden meer mogelijkheden in het hele assortiment, waaronder een betere remwerking voor een grotere controle en een kortere remweg. Er is ook een nieuw waarschuwingssysteem voor noodstops, dat de alarmlichten activeert als je bruusk remt en automatisch deactiveert als je wegrijdt.

Triumph Tiger 900

Nieuwe lichten zorgen voor een opvallend silhouet, vooral ’s nachts en bij slecht zicht. De nieuwe serie heeft ook een nieuw 7″ TFT-dashboard, met een nieuwe layout, een nieuw menusysteem en een nieuwe USB-C cockpitlader, evenals My Triumph Bluetooth-connectiviteit als standaard op alle modellen.

Het nieuwe zadel is platter en ruimer, met verwarmde zadels op beide Pro-modellen, speciaal ontworpen voor meer comfort op lange afstanden. Op alle modellen is het zadel 20 mm in hoogte verstelbaar, en als accessoire is een verwarmd laag zadel verkrijgbaar waarmee de zadelhoogte nog eens 20 mm kan worden verlaagd. Dat betekent dat GT-modellen een potentiële zithoogte van 800 mm hebben, wat in combinatie met de smalle zadelbreedte de toegankelijkheid verbetert.

Een nieuw gedempt bevestigingssysteem voor het stuur zorgt voor een comfortabelere rit, plus de verbeterde stuurpositie op de Rally Pro, met het stuur 15 mm dichter bij de rijder, zorgt voor meer wendbaarheid, zowel zittend als staand.

Met nog meer Tiger-attitude heeft de 2024-serie nieuw kuipwerk voor de snuit, cockpit en zijpanelen in een geïntegreerd ontwerp dat elke motorfiets een agressieve, avontuurlijke uitstraling geeft. Nieuwe, eigentijdse en dynamische lakkleuren en graphics maken de look compleet.

Een nieuwe Akrapovič-demper voert de uitgebreide lijst van meer dan 50 accessoires aan. Daarenboven kunnen klanten kiezen uit vier op maat gemaakte accessoirepakketten, de Performance-, Protection-, Trekker- en Expedition-kits.

Triumph Tiger 900

De nieuwe serie behoudt alle toonaangevende specificaties van de Tiger 900

  • Geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole met IMU

    • Tot zes rijmodi, waaronder Road, Rain, Sport en Off-Road, plus de instelbare rijmodus Rider voor de GT Pro en Rally Pro, en Off-Road Pro voor de Rally Pro alleen.Volledige ledverlichting, inclusief kenmerkende DRL-koplamp en compact achterlicht (positielicht in plaats van DRL in de VS, CN en JP)Triumph Shift Assist (GT Pro & Rally Pro)Handvat- en zadelverwarming (GT Pro en Rally Pro)Verlichte schakelaarsBandenspannings-controlesysteem (GT Pro & Rally Pro)Brembo Stylema® Monobloc-remmen
    • Modelspecifieke ophanging met premium specificaties, getuned voor maximale weg- en offroad-capaciteiten: 
  • De GT heeft een volledig instelbare 45 mm Marzocchi-USD cartridge voorvork, achtervering met handmatig instelbare veervoorspanning en uitgaande demping en een veerweg van 180 mm voor de vork en 170 mm voor het achterwiel.
  • De GT Pro heeft een volledig instelbare USD Showa cartridge-vork, en een achterophanging met elektronisch instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Veerweg van 180 mm vooraan en 170 mm achteraan
  • De Rally Pro heeft een volledig instelbare USD Showa cartridge-vork met manueel regelbare veervoorspanning en in- en uitgaande demping. En een achterophanging met manueel regelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Er is een veerweg van 240 mm vooraan en 230 mm achteraan
  • Licht en moduleerbaar frame
  • Instelbaar windscherm en een over 20 mm verstelbaar zadel
  • 20 liter benzinetank