De brandstofscooter ligt onterecht onder vuur en een (Europees) verbod vanaf 2025 lijkt er dan ook niet te gaan komen. In Nederland sloten de gezamenlijke importeurs onder leiding van de RAI vereniging een zogenaamd klimaatakkoord wat kortweg betekent dat er vanaf 2025 geen brandstof SNORscooters meer geleverd zouden worden, er is echter een heel grote maar…
Wij vroegen Martijn Eikenhorst, manager sectie scooters van de RAI vereniging hoe het nu echt zit betreffende een verbod op brandstofscooters?
Martijn Eikenhorst: “In het klimaatakkoord is er geprobeerd om afspraken te maken om per 2025 over te gaan naar een volledige nieuwverkoop van de elektrische snorfiets, maar dan wel dat dit voor álle importeurs geldt. Dat laatste blijkt politiek moeilijk en niet haalbaar te zijn. De politiek spreekt over een verbod van de verbrandingsmotor en daar wordt eigenlijk het volledig overgaan naar zero emissie van de nieuwe voertuigen mee bedoeld en dan niet op het bestaande park. Oftewel: geen verbod!
Om verbrandingsmotoren te kunnen verbieden, moet je wel heel goed weten wat de bijdrage aan uitstoot is van deze voertuigen, en daar wringt de schoen. Bij de landelijke en plaatselijke politiek merken we dat de kennis en perceptie gedateerd is. Het laatste emissieonderzoek dateert alweer uit 2017 waar alleen nog maar Euro 1, 2 en 3 scooters rondreden. Inmiddels hebben we Euro4 en zelfs al Euro5 motoren en deze snorfietsen stoten aanmerkelijk lagere emissiewaardes uit. De vraag is eigenlijk hoe vervuilend het gehele park in Nederland is en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de meest vervuilende en oudste voertuigen (vaak voorzien van 2-takt verbrandingsmotoren) vervangen kunnen worden voor een elektrische variant?
De staatssecretaris heeft aangegeven via een kamerbrief om via Europa te proberen tot een verbod te komen. Die weg wordt lang, lastig en naar alle waarschijnlijkheid doodlopend. Zeker omdat Europa uit meer landen bestaat dan alleen Nederland.
“Als we eerlijk zijn kunnen ze beter naar Europa gaan om te vertellen hoe goed Nederland bezig is, want Nederland verduurzaamt het allersnelst van alle Europese lidstaten en is al 1 op de 2 nieuw verkochte snor-en bromscooters een elektrische variant. Deze lijn is de afgelopen jaar zo sterk gestegen dat ik de kans reëel acht dat de snorfiets als eerste in Nederland volledig elektrisch is zonder dat men over een verbod hoeft te praten. Mijn advies blijft ‘kies voor een elektrische variant’, want Elektrisch is voor de snorfiets en bromfiets de standaard voor de toekomst.” aldus Martijn.
Martijn voegt er als laatste nog aan toe: “Om het gezamenlijk doel ’zero emissie’ te halen helpt het als de politieke partijen en overheid meer positieve aandacht zouden hebben voor de kansen van het voertuig. Denk dan aan de toegankelijkheid van de steeds druk wordende steden, maar ook toegang tot mobiliteit en de betaalbaarheid van mobiliteit. Helaas constateren we steeds vaker dat mobiliteitsarmoede echt bestaat. Een snorfiets is een betaalbare oplossing en moet toegankelijk blijven voor een groep mensen die een minder grote portemonnee hebben. Dit punt stond ook in de kamerbrief en geeft tenminste perspectief aan mensen.”