De Hypermotard 698 Mono is gemaakt met als enig doel om door de bochten te razen, tussen de curbs van de circuits maar ook in de stad, waarbij elke beweging wordt omgetoverd tot het leukste moment van de dag. Een doelstelling die werd bereikt door technische oplossingen uit de sportieve wereld van de Panigale voor de motor, elektronica en chassis toe te passen in een nieuw segment voor Ducati. Hierdoor werd een motorfiets gecreëerd die in staat is om onvergetelijke emoties te bezorgen zodra je in het zadel zit.
De Hypermotard 698 Mono is ontworpen en gebouwd om maximale prestaties op asfalt te behalen. Hij is uitgerust met de nieuwe Superquadro Mono, de meest geavanceerde en krachtige eencilinder-wegmotor ooit gemaakt. Een recordmotor dankzij het maximale vermogen van 77,5 pk en het maximale toerental van 10.250 tpm, die nieuwe maatstaven vormen voor deze categorie. Deze motor is afgeleid van de tweecilinder van de Panigale 1299, waarvan hij de zuiger met een boring van 116 mm, de verbrandingskamer, de titanium inlaat- en stalen uitlaatkleppen en de desmodromische distributie erft, dezelfde oplossing die Ducati gebruikt in de MotoGP.
Het elektronische pakket, ongeëvenaard in deze categorie, stelt minder deskundige rijders in staat om te leren rijden als een Supermotard-rijder, ondersteund door ABS Cornering, dat voor deze motorfiets instellingen biedt die speciaal zijn ontwikkeld om “zijwaarts rijden” op het circuit te beheren.
Met hetzelfde pakket kunnen meer ervaren rijders het hoge vermogen van de Superquadro Mono-motor en het stabiele en robuuste chassis volledig benutten. De Hypermotard 698 Mono combineert de precisie van de voorkant van Ducati-sportmotoren met de typische wendbaarheid van Supermotards, voor eenvoudig, intuïtief en vooral leuk rijden zoals een funbike zou moeten hebben. Dit evenwicht werd bereikt dankzij de chassisafmetingen die een neutraler en meer responsieve voorzijde mogelijk maken in vergelijking met motorfietsen uit de offroad-wereld, die doorgaans meer onderstuur hebben.
Aan dit alles wordt een ontwerp toegevoegd dat de aanwezigheid van de nieuwe Superquadro Mono-motor versterkt en dat de onderscheidende eigenschappen van race-Supermotards, zoals eenvoud, agressiviteit en visuele lichtheid, combineren met de zuiverheid en verfijning van de oppervlakken waaraan Ducatisti nu gewend zijn.
Onmiskenbare Ducati-stijl
De nieuwe Hypermotard 698 Mono combineert een typische Supermotard-race-esthetiek, essentieel, compact en agressief, met de strakke lijnen en aandacht voor oppervlakken die typisch zijn voor het Ducati-ontwerp.
Het resultaat is een slanke en strakke motorfiets. De tot een minimum teruggebrachte bovenbouw straalt Ducati-sportiviteit onmiddellijk uit en versterkt de verticale ontwikkeling van de nieuwe Superquadro Mono. Het hoge en vlakke zadel, het hoge voorspatbord, de scherpe achterkant en de kentekenplaten achter zijn allemaal elementen die zijn attitude bevestigen.
In lijn met de Ducati-stijl combineren de vijfspaaks lichtmetalen velgen met een “Y”-ontwerp een sportieve look met het voordeel van lichtheid. Een ander uniek element zijn de dubbele uitlaatdempers die bovenaan, aan de zijkanten van de achterzijde zijn gemonteerd, een onderscheidend element van zowel de Hypermotard-familie als de race-Supermotards. De supercompacte LED-koplamp integreert de DRL-functie met een dubbel “C” lichtprofiel en maakt van de Hypermotard 698 Mono een motorfiets die niet onopgemerkt blijft. Dezelfde lichtsignatuur is terug te vinden in het achterlicht.
De funbike-persoonlijkheid van de Hypermotard 698 Mono komt duidelijk naar voren in de RVE-versie, gekenmerkt door de speciale ‘Graffiti’-kleurstelling. Deze kleuring is gemaakt met behulp van waterstickers met als doel verfijnde en complexe graphics te verkrijgen, geïnspireerd op straatkunstwerken.
Superquadro Mono Motorblok
De Ducati Hypermotard 698 Mono introduceert de nieuwe Superquadro Mono, de nieuwste toevoeging aan de Borgo Panigale motoren die zichzelf presenteert als een nieuwe benchmark onder de eencilinders. Alle informatie over de nieuwe Ducati motor vindt u hier.
Krachtig, licht en compact: hij is gebaseerd op de krachtigste en meest verfijnde tweecilinder die Ducati ooit produceerde: de 1.285 cc Superquadro van de 1299 Panigale. Hij behoudt de boring van 116 mm van die motor, een recordwaarde voor een eencilinder voor de weg, gecombineerd met een slag van 62,4 mm voor een cilinderinhoud van 659 cc.
De box-in-box zuiger, de titanium inlaatkleppen, de aluminium cilindervoering, de zuigerpen uitgerust met DLC-coating en de natuurlijke desmodromische distributie zorgen ervoor dat de Superquadro Mono kan draaien op toerentallen die normaal gesproken alleen voorbehouden zijn aan race monocilinders (de begrenzer is ingesteld bij 10.250 tpm) en levert een maximaal vermogen van 77,5 pk bij 9.750 tpm.
Het koppel, waarvan de maximale waarde 6,4 kgm bedraagt bij 8.000 tpm, wordt bijzonder gunstig verdeeld, wat resulteert in een lineaire levering die ideaal is voor sportief rijden. Bovendien neemt het vermogen dankzij de Termignoni-race-uitlaat in circuitconfiguratie met 7 pk toe, waardoor de ongelooflijke waarde van 84,5 pk wordt bereikt, opnieuw een record voor een eencilinder.
Elektronica
De standaard elektronische uitrusting van de Hypermotard 698 Mono is de meest complete in zijn categorie en omvat veel van de bedieningselementen die aanwezig zijn op de Panigale V4 en die speciaal voor deze motor zijn ontwikkeld. Er is ABS Cornering, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control, Ducati Power Launch en Ducati Quick Shift (DQS) Up/Down, die als accessoire voor de standaardversie kunnen worden aangeschaft en standaard zijn op de RVE versie.
Het doel blijft hetzelfde: Maximaal rijplezier. En met de Hypermotard 698 Mono kunnen minder ervaren piloten het rijden in Motard-stijl benaderen met de zekerheid van geavanceerde elektronica.
De Hypermotard 698 Mono heeft vier rijmodi (Sport, Road, Urban en Wet) waaraan standaard de Engine Mode (beschikbaar op 3 niveaus), DTC, EBC en ABS-niveaus zijn toegewezen, die door de rijder kunnen worden aangepast. Alles wordt beheerd in het 3,8″ LCD-dashboard met witte karakters op een zwarte achtergrond om de leesbaarheid van de informatie te garanderen. Net als bij de Panigale V4 beschikt de Hypermotard 698 Mono ook over een schakellampje wanneer de begrenzer is bereikt.
De Hypermotard 698 Mono is de eerste Ducati die vier ABS-niveaus biedt. Twee daarvan integreren de Slide-by-Brake-functionaliteit, die door het gebruik van de achterrem veilig en herhaalbaar bochtenwerk mogelijk maakt tijdens het powersliden bij sportief rijden op het circuit.
Als het ABS is ingesteld op niveau 3, wordt bij gebruik van de achterrem tijdens agressief remmen op de baan de Slide-by-Brake geactiveerd, waardoor de motor een beperkte stuurhoek krijgt die gemakkelijker te beheren is. Gewoon remmen, de bocht ingaan en de elektronica doet de rest. Dit niveau is ontwikkeld voor minder ervaren rijders op het circuit die zijwaarts willen gaan rijden bij het ingaan van bochten. Met dit niveau van Slide-by-Brake worden de powerslides aan de achterkant gemakkelijker controleerbaar, waardoor er ruimte overblijft voor plezier.
Wanneer ABS op niveau 2 is ingesteld, zorgt Slide-by-Brake voor een bredere zijwaartse hoek en meer uitgesproken powerslides in de hoek. Dit niveau is ontwikkeld voor sportief gebruik op het circuit voor wie al ervaring heeft met powerslides maar wil kunnen rekenen op de veiligheid die het ABS-systeem biedt.
Voor meer ervaren rijders die zelfstandig powerslides willen beheren bij het ingaan van bochten op de baan, is niveau 1 beschikbaar waarbij het ABS, en niet Cornering, alleen aan de voorkant actief is.
Tenslotte beschikt het ABS van de Hypermotard 698 Mono ook over niveau 4, ontwikkeld voor situaties met weinig grip om maximale stabiliteit en veiligheid te garanderen. Het is standaard gekoppeld aan de natte rijmodus.
De motor biedt 4 niveaus van Wheelie Control. Niveaus 4, 3 en 2 zorgen voor maximale acceleratie uit bochten terwijl de lift van het voorwiel wordt geminimaliseerd. Niveau 1 is echter ontwikkeld voor gebruik op het circuit en maakt het gecontroleerd en veilig optillen van de voorkant mogelijk, waardoor zowel de prestaties als het plezier worden gemaximaliseerd.
Bovendien is exclusief voor gebruik op het circuit de Ducati Performance-software voor Ducati Wheelie Control als accessoire verkrijgbaar. Deze functionaliteit kan alleen worden geactiveerd in combinatie met de Termignoni Ducati Performance-uitlaat, is niet straatlegaal, en biedt een aanvullende rijhulp genaamd Wheelie Assist. In dit geval helpt de elektronica de rijder bij het uitvoeren en onderhouden van een langdurige wheelie, waarbij de hoek wordt geregeld met behulp van het geleverde motorkoppel.
Chassis en ergonomie
De Hypermotard 698 Mono is compact en licht, met een leeggewicht van 151 kg zonder brandstof. Een resultaat verkregen dankzij oplossingen zoals het trellisframe met gedifferentieerde secties en een gewicht van slechts 7,2 kg, dat kracht kan combineren met stijfheid en lichtheid, de gegoten velgen (-0,5 kg vergeleken met soortgelijke spaakwielen), de remschijven met aluminium flens (-17% t.o.v. een stalen unit) en de lichtgewicht Marzocchi vork, volledig verstelbaar en voorzien van externe verstellers, met upside-down voorvork en 45 mm aluminium sliders, met een gewicht van slechts 8,1 kg.
De vederlichte dubbelzijdige achterbrug werkt via een progressief lintsysteem met een volledig verstelbare achterschokdemper. De velgen zijn voorzien van Pirelli Diablo Rosso IV-banden, met de maat 120/70 ZR 17 vooraan en 160/60 ZR 17 achteraan.
Het voorremsysteem bestaat uit een enkele schijf van 330 mm, speciaal ontwikkeld door Brembo voor de Hypermotard 698 Mono, met een Brembo M4.32 radiale remklauw. Aan de achterzijde bevindt zich een enkele schijf van 240 mm, eveneens met een speciaal ontwerp.
De rijpositie is ontworpen om maximale controle bij sportief rijden te garanderen, waarbij zowel traditioneel rijden met het been gestrekt als dat met de knie op de grond wordt ondersteund. Het verstelbare stuur bepaalt een dominante positie en bevordert lichaamsbewegingen. De positie is verstelbaar door middel van excentrische U-bouten.
Het ontwerp van de voetsteunen werd bestudeerd om de hellingshoek te maximaliseren. Bovendien is het door het verwijderen van de rubberen inzetstukken mogelijk om maximale grip te verkrijgen met racelaarzen bij gebruik op het circuit dankzij een specifieke bewerking van de rand. De extreem slanke bovenconstructie van de fiets en het platte zadel bedekt met een uiterst goed grippende stof vergemakkelijken lichaams- en beenbewegingen.
Kleuren en beschikbaarheid
De nieuwe Hypermotard 698 Mono zal vanaf januari verkrijgbaar zijn bij dealers in het Ducati-netwerk in het klassieke Ducati Red met gepoedercoat frame, of in de RVE-versie met speciale graphics, zwart frame en standaard DQS quickshifter.
Ook verkrijgbaar in A2-uitvoering
Voor jongere rijders, in het bezit van een A2-rijbewijs, biedt Ducati de versie aan met een vermogen beperkt tot 35 kW. In deze uitvoering levert de Superquadro Mono 43,5 pk bij 6.250 tpm en 5 kgm bij 5.750 tpm.
Hypermotard 698 Mono
Belangrijkste standaarduitrusting
- Ducati Superquadro Mono-motor met boring en slag van 116 en 62,4 mm, 659 cc, maximaal vermogen van 77,5 pk bij 9.750 tpm, maximaal koppel van 6,4 kgm bij 8.000 tpm (A2-versie 43,5 pk bij 6.250 tpm en 5 kgm bij 5.750 tpm), box-in-box-zuiger, desmodromische distributie met titanium inlaatkleppen
- Stalen trellisframe met buizen van verschillende secties en diktes, subframe van stalen buizen en dubbelzijdige aluminium swingarm
- 45 mm Marzocchi upside-down vork, volledig verstelbaar, met bovenste afstellers voor hydraulische kalibraties, veerweg 215 mm. Volledig verstelbare Sachs-monoshock met tussenpositie van progressief linksysteem, externe afstellers voor hydraulische kalibraties, veerweg 240 mm.
- 5-spaaks lichtmetalen velgen 120/70-17” en 160/60-17” met Pirelli DIABLO™ Rosso IV-banden
- Bosch-Brembo ABS 10.3ME Remsysteem in bochten
- Voorrem met een van 330 mm remschijf, aluminium flens en Brembo M4.32 radiale remklauw met 4 zuigers
- Voetsteunen voor de rijder geoptimaliseerd voor sportief rijden met verwijderbare rubberen bekleding voor maximale grip met racelaarzen
- Full LED-koplamp met dubbele C DRL, Full LED-achterlicht
- Dashboard met 3,8” IBN (Improved Black Nematic) LCD-scherm met schakel-LED
- Lithium ion batterij
- Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)
- 3 Power Modes (Low, Mid, High)
- 4 rijmodi (Sport, Road, Urban, Wet)
- Ducati WheelieControl (DWC)
- Ducati tractiecontrole (DTC)
- Motorrembediening (EBC)
- Ducati Powerlancering (DPL)
- Ducati Link Ready met infotainment-apps
- Ducati Quick Shift (DQS) omhoog en omlaag
Uitvoeringen
- RVE, met standaard grafische afbeeldingen en DQS
- Standaard, met Ducati rode graphics