Een voor velen bekende naam maakt een comeback in de middenklasse. We hebben het over de nieuwe Kawasaki Eliminator 500. Een motorfiets die het midden houdt tussen een cruiser en een naked, maar ook is voorzien van de nieuwe 451cc parallel twin. Wij mochten ermee op pad in Zuid-Spanje in de omgeving van Marbella, olé!

Slechts een paar uur voor vertrek naar Spanje plofte het persbericht van Kawasaki in de mailbox, dat de fabrikant de prijzen voor de nieuwe 500-reeks heeft verlaagd. Instappen op een ‘nieuwe’ Z500 SE doe je dus al vanaf €7.049,- in Nederland en in België zelfs al vanaf €6.549,-. Maar het draait op deze pagina’s om de nieuwe Eliminator 500, en deze rijd je al vanaf €7.499,- (BE €6.699,-). Kortom, prijzen waarmee een nieuwe motorfiets wel steeds bereikbaarder wordt en het verschil met een jong gebruikt exemplaar steeds kleiner wordt. Tel daarbij op dat je bij Kawasaki 4 jaar garantie krijgt plus Road Assistance en het verhaal wordt alleen maar interessanter…

Groeiend middensegment

Tijdens de voorafgaande presentatie wordt er benadrukt dat het cruisersegment in het middensegment (350 tot 750cc) sinds 2020 een sterke groei doormaakt. Modellen als de Honda Rebel 500, maar ook een Royal Enfield Meteor 350 doen het goed. Een goede reden dus voor Kawasaki om een oude modelnaam van stal te halen en opnieuw in de markt te zetten. De originele Eliminator (de ZL-900) stamt alweer uit 1985 en was voorzien van het sportieve motorblok van de Ninja 900R uit ‘84. De Eliminator moest stijl combineren met sportieve prestaties.

De modelnaam Eliminator stamt dan ook uit het dragracen, waar je de tegenstander moest ‘elimineren’. Ook in 2024 heeft Kawasaki er alles aan gedaan om twee werelden met elkaar te combineren. Zo is de nieuwe motorfiets voorzien van een lichtgewicht trellis-frame zoals we dat op meerdere (sportieve) Kawasaki’s al tegenkwamen, maar is dus ook het nieuwe motorblok geïmplementeerd. Het motorblok en alle bijbehorende componenten zijn erg compact met elkaar verweven, waardoor grote gaten in het zijaanzicht achterwege zijn gebleven.

De Eliminator komt er in twee uitvoeringen. De ‘standaard’ Eliminator 500, met daarnaast een SE-uitvoering. Die eerste laat het vrij om de motorfiets nog naar eigen smaak te customizen, bij de SE-uitvoering lijkt Kawasaki dit al voor je te hebben gedaan. De SE onderscheidt zich door de aanwezigheid van een koplamphuis rond de led-koplamp, rubber hoezen over de binnenpoten van de voorvork, een USB-C aansluiting op het stuur en andere bekleding op het zadel.

Opvallend is verder dat de SE is voorzien van een tank met twee kleuren en dat het trellis-frame is voorzien van een glanzende laklaag in plaats van het matzwarte van de standaard Eliminator 500. Qua kleurstelling lopen beide versies niet sterk uiteen. De Eliminator 500 komt er in het Metallic Flat Spark Black, de SE is er in het Metallic Matte Carbon in combinatie met Flat Ebony. Meer kleurstellingen komen er (vooralsnog) niet, al was ik zelf stiekem best gecharmeerd van de witte kleurstelling die we tijdens de presentatie ook even voorbij zagen komen.

Met beide voeten op de grond

Na de uitgebreide presentatie was de volgende ochtend een schitterende route van zo’n 224 kilometer voor ons uitgestippeld. Zo komen we natuurlijk wel aan onze eerste testnotities van de Eliminator 500. Neem plaats op de Kawasaki en wat direct zal opvallen is de lage zitpositie. Het comfortabele zadel staat slechts 735mm van de grond. Hiermee kom ik dus met mijn 1.75m met gemak met beide voeten plat op de grond. Zelfs een collega-journalist die nog zo’n 5cm korter is kan dit bevestigen, waarmee we ook direct kunnen vaststellen dat de motorfiets ideaal is voor de kortere (vrouwelijke) medemens. Ben je net wat langer (of korter), dan is het fijn om te weten dat er zelfs nog een lager of hoger zadel beschikbaar is.

Zo gaat iedereen wel zijn weg vinden op deze semi-cruiser, waarvan de zithouding veel gelijkenissen toont met die van de Z500. Dat is positief als je het ons vraagt en nét even wat actiever dan dat je op een meer conventionele cruiser zal ervaren. Ook het stuur staat net even wat prettiger dichtbij en je kijkt hierbij uit op een modern digitaal rond display. Hierin alle informatie die je nodig hebt. Naast de snelheidsaanduiding en een toerenteller vind je ook nog eens een versnellingsindicator, een resterende actieradius en verbruiksgegevens. Compleet en overzichtelijk, bovendien is het display bluetooth-compatible waardoor je het kan koppelen aan je smartphone.

Meer koppel voor handen

Zoals eerder gezegd is de Eliminator voorzien van de nieuwe 451cc parallel twin. Het blok stamt af van het 400-blok dat we al langer kenden, maar heeft net even wat meer longinhoud gekregen. Het topvermogen bleef met 45pk gelijk, maar is bij 9.000 tpm – al duizend toeren eerder – beschikbaar. Het koppel steeg van 37 naar 42,6Nm en is in vergelijking met een Z400 al tweeduizend toeren eerder aanwezig (6.000tpm).

En zeker dat laatste is duidelijk als we nog maar net met de Eliminator op pad zijn. Vond ik het blok onder de 400’s al erg prettig, maar moest je als je écht wou opschieten toch de hogere toerenregionen opzoeken, op deze nieuwe ‘500’ voel je dat het blok al vanaf laag in toeren er behoorlijk aan sleurt. Alles relatief, maar je kan deze Eliminator ‘schakellui’ rijden. Ook bij lage snelheden in een hoge versnellingen geeft de Kawasaki geen krimp als je aan de gashendel draait. Veel schakelen is dus zeker niet noodzakelijk, maar allesbehalve een straf. Zowel de koppeling (een assist/slipperclutch) als de zes versnellingen laten zich licht, soepel en trefzeker bedienen.

Met een horde journalisten door de bergen gaat het tempo al snel omhoog, maar ook op dit gebied lijkt de Kawasaki niet teleur te stellen. Het 18-inch grote voorwiel laat zich makkelijk een bocht in dirigeren, ook als bochten zich links en rechts snel opvolgen. Het lage rijklaargewicht van 176kg komt hier dan ook uitstekend van pas, iets waarmee hij zich ook onderscheidt: een Rebel of een Meteor zijn al gauw 20kg zwaarder… Tel daar de net even iets actievere zithouding bij op en we durven wel te zeggen dat hij net iets sportiever stuurt dan die bovengenoemde concurrenten. Een echt scherp stuurijzer wordt het natuurlijk niet, daarvoor ben je met een Z of Ninja beter af, maar leuk sturen kan met deze Eliminator zeker! Ook het voor ons onbekende bandenmerk IRC, waarvan het type Grand High Speed GS om de wielen van de motorfiets zijn gedraaid, stellen in dit geval niet teleur.

Tijdens de lunch schroefden de meegereisde technici van Kawasaki TOMTOM’s op onze Eliminators, waardoor we na de lunch ieder voor zich richting het hotel terug konden rijden. In mijn geval betekende dit dat het tempo lichtjes werd teruggeschroefd en ik deze motorfiets kon rijden zoals hij ‘eigenlijk’ is bedoeld: als een cruiser. Net even wat minder gehaast dan voor de lunch en ook net even wat meer tijd om van de omgeving te genieten. We rijden namelijk niet alleen door de bergen, met veel hoogteverschillen, maar de route begeleidt ons ook door veel verschillende kleine plaatsjes. Wat tijdens deze route opviel is dat de nieuwe Eliminator erg comfortabel is. Het motorblok loopt nagenoeg trillingsvrij, maar Kawasaki heeft ook extra rubbers toegepast in de bevestiging van het stuur en in het zadel. Nu voelt het rijwielgedeelte sowieso niet straf aan, maar het is anderzijds allesbehalve week.

Kawasaki Eliminator 500

Voor de remmen kiest Kawasaki voor schijfremmen van Nissin. Aan de voorzijde zien we een enkel exemplaar met een diameter van 310mm, gekoppeld aan een remklauw met dubbele zuigers. Aan de achterzijde vinden we een 240mm schijfrem, met eveneens een remklauw met dubbele zuigers. Over de prestaties van de remmen kunnen we kort en bondig zijn: deze zijn namelijk uitstekend! Zowel de doseerbaarheid als de algemene remkracht is goed voor elkaar. Een instelbare rem- of koppelingshendel ontbreekt, maar een gemis? Nee, dat zeker niet. Ook fijn: het verbruik! Al met al hebben we toch een dag lang behoorlijk doorgereden en de verbruiksmeter gaf aan dat hij gemiddeld per litertje euroloodvrij 24,5 kilometer verder kwam. Dat ga je onder normale omstandigheden makkelijk verbeteren en dan kom je met een tankinhoud van 13 liter een heel end…

Conclusie

Het middensegment is groeiende en daarmee is het aanbod groter dan ooit. Zo zien we bij Triumph nieuwe 400-modellen, heeft Honda een nieuwe 500 line-up, maar pakken ook merken als CFMOTO en Royal Enfield door in een categorie die veelal ook bereikbaar is voor de A2-rijbewijshoud(st)ers. De Eliminator 500 is dat ook, maar ontpopte zich al snel tot een motorfiets die voor een veel breder publiek aantrekkelijk is. Zo is het nieuwe motorblok een schot in de roos. Soepel en krachtig genoeg om je zelfs bij hoogtepercentages van 12% aan de Spaanse kustwegen te vermaken, maar ook lekker zuinig! De Eliminator 500 bleek een motorfiets die van alle markten thuis is en op geen enkel gebied kon teleurstellen. Met een vanafprijs van €7.499,- (BE €6.699,-) is de motorfiets concurrerend geprijsd, en dat maakt het een motorfiets die het in een stijgende markt zomaar eens goed kan gaan doen. Hoe je een geslaagde ‘comeback’ maakt? De Eliminator 500 lijkt alles in huis te hebben om hier antwoord op te geven…

Technische specificaties
Motor 451cc, Vloeistofgekoelde, parallel 2-cilinder
Boring x slag70.0 x 58.6 mm
Vermogen45pk (33,4kW) bij 9.000 tpm
Koppel42,6Nm bij 6.000 tpm
Remmen voor  Enkele 310mm schijfrem, remklauw met dubbele zuigers (ABS)
Remmen achterEnkele 240mm schijfrem, remklauw met dubbele zuigers (ABS)
Vering voor41mm telescopische voorvork
Vering achterDubbele schokdempers (veervoorspanning instelbaar)
Banden voor130/70-18, IRC Grand High Speed
Banden achter150/80-16, IRC Grand High Speed
Tankinhoud13L
Verbruik tijdens test1 op 24,5
Afmetingen2.250 x 785 x 1.100 (SE 1.140) mm
Zithoogte735mm (optioneel lager en hoger zadel beschikbaar)
Wielbasis1.520mm
Gewicht (rijklaar)176kg (SE 177kg)
KleurenMetallic Flat Spark Black (SE Metallic Matte Carbon Gray / Flat Ebony)
Vanafprijs Nederland€7.499,-
Vanafprijs België€6.699,-
Meerprijs SE-uitvoering€400,-
Onze outfit
HelmBell Bullit
JasAlpinestars Newman
HandschoenenDetlev Louis DL-GM-10
BroekPanda Moto BOSS DYN 01
SchoenenStylmartin IRON WP