Yamaha maakt 27 jaar na haar laatste seizoen in de Formule 1, een comeback in een officieel wereldkampioenschap met Formule auto’s. Yamaha doet dit in de Formula E, waarin geracet wordt met volledig elektrische auto’s. Vanaf seizoen 2024/2025 maakt Yamaha samen met Lola Cars haar comeback, hieronder het volledige persbericht:

Lola Cars heeft aangekondigd dat het terugkeert naar de wereldwijde autosport in een meerjarig technisch partnerschap met Yamaha Motor Company en dat het vanaf seizoen 11 zal deelnemen aan het ABB FIA Formula E World Championship.

Het iconische, wereldwijd bekende motorsportmerk, dat meer dan 500 kampioenschappen heeft gewonnen, werkt samen met Yamaha aan de ontwikkeling en levering van een aandrijflijn voor deelname aan ’s werelds eerste volledig elektrische raceserie met éénzitter. Met racen op het circuit diep in het DNA van zowel Lola Cars als Yamaha, biedt dit nieuwe technologische partnerschap niet alleen de mogelijkheid om deel te nemen aan het ABB FIA Formula E World Championship wanneer het overstapt naar het GEN3 Evo platform voor het seizoen 2024/25, maar creëert het ook mogelijkheden in de wereldwijde motorsport en in de bredere zero emissie transportruimte.

Mark Preston, Motorsport Director, Lola Cars Ltd “We zijn verheugd om onze deelname aan de Formule E te bevestigen. Voor ons is dit meer dan alleen een kans om Lola terug te brengen op het circuit, het is ook een fantastisch platform voor technologische ontwikkeling.

“Lola Cars heeft een succesvolle geschiedenis op het gebied van chassis en aerodynamisch ontwerp. Dit project stelt ons in staat om een uniek geëlektrificeerd platform te creëren met een softwarefocus als basis voor Lola’s bredere plannen om de toekomst van de motorsporttechnologie te definiëren.”

De samenwerking is de eerste van een aantal grote projecten die gepland zijn om het Britse bedrijf opnieuw op de kaart te zetten als marktleider op het gebied van duurzame techniek en motorsport, met een strategische focus op drie gebieden: elektrificatie, waterstof en duurzame brandstoffen en materialen.

Till Bechtolsheimer, voorzitter, Lola Cars Ltd “We zijn ongelooflijk enthousiast over de samenwerking met Yamaha Motor Company in het ABB FIA Formula E World Championship. Om geselecteerd te worden door een van de meest innovatieve OEM’s ter wereld om samen te werken aan een project van deze betekenis is een bewijs van het kaliber van het team dat we bij Lola hebben opgebouwd.

“De focus van dit project ligt volledig op technologische ontwikkeling waarin Lola volledig geïnvesteerd heeft. We zien de zeer efficiënte elektrische aandrijflijn van 350 kW, die de basis vormt voor de aanwezigheid van de fabrikant in de Formule E, als een hoeksteentechnologie met spannende toepassingen in vele vormen van internationale topsport in de komende jaren.”

Heiji Maruyama, Managing Executive Officer en directeur, Yamaha Motor co., ltd.”Yamaha Motor Company versnelt het onderzoek naar en de ontwikkeling van verschillende technologieën die bijdragen aan duurzaamheid. Als technische partner hopen we meer geavanceerde energiebeheertechnologieën te verwerven door middel van het hoogste niveau van elektrisch racen in de Formule E. We delen ook Lola’s nieuwe filosofie van duurzame autosport en we zijn erg blij en vereerd om dit partnerschap met hen aan te gaan.”

Sinds de overname van Lola Cars in 2022 hebben Bechtolsheimer en zijn team hun programma ontwikkeld vanuit een nieuw wereldwijd hoofdkantoor in Silverstone, Verenigd Koninkrijk, voortbouwend op de nalatenschap van de meest succesvolle fabrikant van raceauto’s voor klanten aller tijden.

Lola Cars, opgericht door Eric Broadley in 1958, heeft bijna 5000 raceauto’s ontworpen en geproduceerd, verdeeld over 400 verschillende modeltypes, en heeft ongeëvenaarde successen behaald in motorsportkampioenschappen over de hele wereld, waaronder IndyCar, Le Mans, Formule 1, Can-Am, Formule 3000, Formule 5000, A1GP, Formule Ford en Touring Cars.

Dit partnerschap zet Lola Cars’ langdurige prominente aanwezigheid in Japan voort. Lola Cars heeft een lange geschiedenis van betrokkenheid bij de Japanse autosport, voornamelijk in wat nu bekend staat als het Japanse Super Formula kampioenschap, waar het 13 kampioenschappen won in twee decennia vanaf 1987 toen het nog bekend stond als het All Japan F3000. Lola heeft ook in het bijzonder samengewerkt met Japanse fabrikanten om iconische auto’s te creëren in verschillende racedisciplines, waaronder Formule 1, IndyCar en Le Mans.