Het eerste Chief model met een cilinderinhoud van 1.000cc werd iets meer dan 100 jaar geleden door Indian Motorcycle gepresenteerd, maar het model heeft nog altijd zijn karakter niet verloren. Ruim een eeuw later rijden wij op de Sport Chief en kijken wij hoe moderne technologie en klassieke styling samenkomen.

Cruisers zoals de Indian Chief zijn bezig aan een flinke opmars, maar lang niet zo populair als allroads die in Europa het segment volledig beheersen. Dat was weleens anders in een tijd dat ze, vooral in de VS, als warme broodjes over de toonbank gingen.

Die modellen waren vooral rond het begin van de jaren 80 populair, toen krachtige hoogtoerige V4-motoren werden gemonteerd. Dat gebeurde niet in frames van hitsige supersports, maar in frames met een cruiser-geometrie. De anabolenkoning van de jaren 80, de Yamaha VMax, was wellicht het perfecte voorbeeld hiervan.

Polaris verwierf Indian in 2011 van een investeringsbedrijf dat gespecialiseerd is in het herstellen van noodlijdende merken. Na het faillissement van het oorspronkelijke Indian-bedrijf in 1953, had het merk veel last van een reeks weinig succesvolle overnames. Polaris bracht stabiliteit en zette zijn enorme ‘know how’ aan het werk. De eerste Indian Chief-modellen werden in 2013 geïntroduceerd en waren vanaf het begin een succes.

Verschillende varianten

Vandaag de dag biedt Indian verschillende varianten van een uiterst moderne interpretatie van het historische model, waaronder de Chief Dark Horse, Chief Bobber Dark Horse, Super Chief Limited en de door ons gereden Indian Sport Chief. Ondanks dat het een product is van ultramoderne materialen, productietechnologieën en onderdelen behoudt de Sport Chief enkele elementen die Indian belangrijk vindt. Een uiterst stoere uitstraling, een riemaandrijving en vooral de grote traditionele boomomwortelende 49-graden 1.890cc luchtgekoelde V-twin.

Indian Sport Chief

Onze Indian Sport Chief deelt een basisplatform met de andere Chief-varianten, en dat omvat de Thunderstroke (116) 1.890 cc motor. We zien dat deze motor interessante specificaties heeft: 76pk, 162Nm aan koppel bij 2.900 tpm en een 6-versnellingsbak. De brandstoftoevoer wordt afgeregeld door een modern brandstofinjectiesysteem waarmee hij voldoet aan de zo strenge en onverbiddelijke Euro 5 norm.

Design

Het cockpitontwerp is helder en overzichtelijk, ondanks de brede selectie functionele opties die beschikbaar zijn. Het 4-inch TFT touchscreen dashboard, zoals we dit ook zien op andere Indian modellen, is voorzien van Ride Command. Het systeem blijkt in de praktijk gebruiksvriendelijk, met een overzichtelijk en makkelijk te bedienen touchscreen dat ook goed afleesbaar is in fel zonlicht. Indian levert het Ride Command+ een jaar lang gratis, daarna geldt een abonnementsprijs (check website voor actuele prijs).

De Indian Sport Chief kan optioneel worden uitgerust met de Pathfinder Adaptive led-koplamp die continue de hellingshoek van de motorfiets en de verlichting daarop optimaliseert. De koplamp werkt met afzonderlijke lichtbundels die worden geactiveerd op basis van de stand van de motorfiets. De koplamp biedt zowel in de lage als hoge stand de best mogelijke verlichtingsbundel.

Dikke tweeloops-uitlaat

Het laaggeplaatste zwarte stuur dat gemonteerd is op de standaard 15 cm risers ziet er, achter de kwart-kuip met het scherm op middelhoogte, gewoon heel goed uit. Overigens zijn hogere en lagere schermen binnen de enorme accessoireslijn beschikbaar.

Onze kuip met het scherm op middelhoogte biedt niet al te veel bescherming tegen weersinvloeden maar het beschermt wel het digitale 4-inch display. De spiegels bieden uitstekend zicht naar achteren en hebben gelukkig weinig last van vibraties. De V-Twin werpt zijn uitlaatgassen naar buiten middels een dikke tweeloops-uitlaat, die ook nog een heel heerlijke brul voortbrengt. Aan de rechterkant wordt de (hete) uitlaat afgeschermd door enkel zwarte schildjes (maar daarover straks meer).

Indian Sport Chief

De zitpositie, en dan met name de afstand tot het stuur, is wellicht wel iets dat aandacht vraagt, want de voorwaartse reikwijdte die nodig is om vanaf het zadel de gashendel te bedienen vraagt wel lange ‘gogo gadget’ armen. Met mijn lengte van 1.85m had ik daar zelf geen last van, maar mijn collega die kleiner is kon nog maar nauwelijks bij het stuur komen. De accessoiresbrochure biedt wellicht uitkomst, of een uitgebreide proefrit leert of dit jou past.

De Sport Chief die wij tijdens de testweek tot onze beschikking hadden was uitgerust met het standaard zadel dat veel (zijdelingse) steun geeft en vooral ook comfortabel is. Met een zithoogte van 686mm, in combinatie met voetsteunen die in het midden zijn gemonteerd, is het comfortabel rijden en manoeuvreren vanuit je relaxte zit. Wie vaker met z’n tweetjes op pad gaat kan een duozit aankruisen in de catalogus.

Indian Sport Chief

No key

Moesten we bij de FTR nog heel ‘old school’ een sleutel omdraaien, bij deze Sport Chief is het volledig keyless en houd je de afstandsbediening gewoon in je broekzak. Toch hebben we nog altijd een kleine haat/liefde-verhouding met keyless op onze redactie. Het zal niet de eerste keer zijn dat een collega wegrijdt na een fotoshoot, met de sleutel nog in z’n zak.

Starten gaat overigens heel eenvoudig door op de aan/uit-knop aan de rechterkant van het stuur te drukken om de blubberdikke V-Twin te ontwaken.

Orgasmerend geluid

En dan is het eindelijk zover. Het is vroeg in de ochtend, 06.30u en de grote zuigers komen in beweging en zorgen voor een orgasmerend (weet niet eens of dat woord wel bestaat, maar bij deze dan) uitlaatgeluid, dat niet ineens ontaardt in een heftige burenruzie. Het geluid is fraai, maar voldoet wel aan alle wettelijke eisen. Daarbij zorgt de V-Twin voor een beheerste loopcultuur zonder overdreven trillingen die doorwerken op alle onderdelen.

Het blok is voorzien van een enkele balansas die is ontworpen om trillingen fors te verminderen, maar niet volledig te elimineren. Indian vindt het belangrijk om die specifieke loopcultuur, die rijders verwachten van een V-twin, te behouden.

Eenmaal onderweg verdwijnen trillingen vrijwel volledig bij de meeste rijsnelheden en rijd je de V-Twin heerlijk op koppel. Moesten we bij de FTR nog wat wennen aan de vrij agressieve koppeling, bij de Sport Chief is daar duidelijk geen sprake van. De 6-versnellingsbak schakelt soepel en direct en laat zich ook bedienen zonder gebruik van de koppeling. Die koppeling moet overigens wel bestand zijn tegen het immense koppel dat deze Twin blootlegt.

Indian Sport Chief

Als je vanuit stilstand de koppeling op laat komen schiet de Sport Chief uit de startblokken en kan je al rap genieten van het maximale koppel dat bij slechts 2.900 tpm wordt afgegeven. Je hoeft de Thunderstroke motor ook niet op z’n lazer te geven om van maximale prestaties te genieten, dat maakt het rijden tot een uiterst plezierige bezigheid op de Sport Chief. Wij rijden in de standaard modus, maar ben je echt ondeugend dan tikt jouw vinger de Sport modus aan op het TFT scherm en schiet de V-Twin je terug naar de horizon.

Set-up

Het zal je niet verbazen dat onze Sport Chief is uitgerust met high end onderdelen uit het grote Indian magazijn. We zien Fox piggyback achterdempers en een 43 mm KYB Upside down voorvork. Op het asfalt kleven de Pirelli Night Dragon-banden in de maat 130/60-19 voor en 180/65-16 achter, gemonteerd op gegoten aluminium wielen.

Je kunt spreken van fijne Ingrediënten, maar resulteert het ook in een heerlijk gerecht? Wie deze motor de sporen geeft zal werkelijk verbaasd zijn over z’n rijkwaliteiten. Eerlijk, maar het rijden met deze motor heeft mijn verwachtingen volledig overtroffen. Je stuurt hem opvallend simpel een bocht in en je komt er steeds harder uit totdat je merkt dat de ruim 300 kg het genoeg vindt. Die grens is overigens veel verder weg dan je denkt. Snelheid is een, maar een fijn en effectief remsysteem is twee en hier stelt het Brembo remsysteem geenszins teleur. 4-zuigers bijten in de dubbele schijven waarmee je deze toch wel forse tweewieler met gemak tot stilstand dwingt. Ook na herhaaldelijk fors remmen hadden we geen last van verminderde remkracht.

Too hot

Luchtgekoelde motoren moeten het hebben van – inderdaad – luchtkoeling, en de Sport Chief weet de warmte van zijn grote luchtgekoelde motor efficiënt te reguleren. Tijdens het rijden heb je daar weinig tot geen last van, echter bij stapvoets rijden of bij een verkeerslicht kan het behoorlijk warm worden tussen de benen. Het wordt veel minder fijn met een stationair toerental en buitentemperaturen van boven de 20 graden. De motor wordt dan loeiheet en zelfs uitschakeling van de achterste cilinder kan hier maar weinig verschil in aanbrengen. De remedie is kort en simpel: worstel je niet met 30 graden door het drukke stadsverkeer van Amsterdam, maar blijf vooral rijden, daar is ‘ie ook voor gemaakt!

Conclusie

Wie gek is van hitsige 4-cilinder lijnmotoren heeft deze tekst niet gelezen of wie het wel heeft gedaan is wellicht overtuigd. Ik ben namelijk zo’n fervente aanhanger die is gestart met een hoogtoerige Japanse 4-cilinder motor, maar na een week sturen ben ik volledig enthousiast geraakt. Dit is gewoon een heerlijke motorfiets met karakter en gevoel waarmee je ook nog eens een portie heerlijk kan sturen. Tegelijkertijd is het ook een motor die je vol trots op een drukke boulevard parkeert. Een motor waar je als liefhebber naar kunt blijven kijken. Je zal verbaasd zijn over de bewonderende blikken van omstanders, die krijg je er gratis bij! Dat is ook het enige wat je gratis krijgt want Indian vraagt voor deze Sport Chief een bedrag van €25.790,- NL (€22.190,- BE) en daarmee ligt de prijs net iets lager dan die van zijn concurrenten.

Indian Sport Chief
MotorV-Twin 4-takt, luchtgekoeld, 1.890cc, Euro5 Thunderstroke 116
Boring x slag103.2 x 113.0 mm
Vermogen76 pk (55 kW) bij 4.200 tpm
Koppel162 Nm bij 2.900 tpm
Remmen voordubbele 320mm schijf, 4-zuiger remklauw
Remmen achterenkele 300mm schijf,  2-zuiger remklauw
Vering voorUpside down KYB 130 mm
Vering achterDual Fox, 100 mm
Banden voor130/60-19” Pirelli Night Dragon
Banden achter180/65-16” Pirelli Night Dragontzeler Sportec
Tankinhoud15,1L
Verbruik4,5L / 100km
Afmetingen2.301 x 842 x 1.270 mm
Zithoogte686 mm
Wielbasis1.640 mm
Gewicht311 kg (rijklaar)
Kleurenstealth grey, ruby smoke, black smoke
Prijs NL / BE€25.790,- / €22.190,-
Importeur Indian Motorcycles Benelux
WebsiteIndianmotorcyclesbenelux.com

Foto’s: Andrew Walkinshaw