‘Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’, een uitspraak die we vaker tegenkomen en die ik nog goed kon herinneren van mijn oom en tante. Elke 3 jaar kochten zij een nieuwe Opel Kadett in de kleur rood, waarvan de laatste emotionele uitspatting een open dak was. Reken maar dat de brochure van een FTR Sport nooit en te nimmer op de hoek van de bank had gelegen, mocht oom Jan een motorrijbewijs hebben gehad...

Nee, de Indian FTR is er zo eentje die afwijkt van de gebaande paden en die je nu eens niet op elke straathoek ziet staan. Toen Indian Motorcycle de FTR-lijn vernieuwde, kregen we al een voorproefje van wat er zou komen. De motorfietsen van 2022 ondergingen enkele verfijningen waarmee een flinke stap verder van de flat-track-geïnspireerde oorsprong werd gecreëerd en meer richting een ontwerp voor op de weg. De drie op de weg gerichte modellen, namelijk de FTR, FTR Sport en FTR R Carbon, kregen 17-inch gegoten aluminium wielen in plaats van de oude 19/18 combinatie, een verminderde de veerweg met 2,7mm en een sterk verbeterde afstelling van de 1.203 cc V-twin om vooral een wendbare ‘streetbike’ te creëren. Het zal je niet verbazen dat deze evolutie door het publiek met open armen werd ontvangen.

Indian FTR Sport

Met de huidige FTR-motorfietsen, zien we dat het hele platform (met uitzondering van de Rally-variant) simpelweg voortbouwt op de updates van voorgaande jaren, met slechts enkele kleine verschillen. De huidige FTR modellen hebben een compleet aangepast Brembo remsysteem aan de voorkant, een nieuwe koppeling en een sportievere uitlaat, samen met enkele cosmetische veranderingen in de hele line-up. Maar het hoogtepunt is ongetwijfeld de FTR Sport, die binnen de huidige modellenrange valt en waarmee wij een weekje mogen sturen.

De FTR Sport is een middenklasse motorfiets. Hoewel het technisch gezien geen geheel nieuw model is, vervangt het in wezen de ‘oude’ FTR S. Dat betekent dat de Sport zich tussen de topversie van de FTR R Carbon en het basismodel van de FTR bevindt. De meer off-road gerichte FTR Rally behoudt zijn 19-inch voorwiel en 18-inch achterwiel.

Design

Als we het hebben over een motorfietsontwerp dat de harten van rijders over de hele wereld verovert, dan is de Indian FTR Sport zeker een naam die staat. Dit model is geproduceerd door Indian Motorcycle, en geïnspireerd op de iconische flat-track racemachines uit het verleden, Het is duidelijk dat dit erfgoed duidelijk zichtbaar is in het ontwerp van de motorfiets. Laten we eens dieper ingaan op de verschillende aspecten van het ontwerp van deze stoere motorfiets. Of je nu een fan bent van flat-track racen of gewoon houdt van indrukwekkende motorfietsen, de FTR Sport scoort op beide vlakken en weet een grote groep enthousiastelingen aan zich te binden.

Indian FTR Sport

Een van de meest opvallende kenmerken van de FTR is het vermogen om een perfecte balans te vinden tussen retrostijl en moderne technologie. Het ontwerp omarmt de klassieke flat-track racemachines met zijn laaghangende brandstoftank, zichtbare frame en krachtige lijnen, maar het voegt ook moderne elementen toe zoals LED-verlichting, een digitaal 4 inch TFT dashboard en vele rijhulpsystemen.

De upside down voorvork, de 17 inch gegoten wielen en de brede spatborden geven de motorfiets een dominante uitstraling, “hallo hier ben ik!” Het is een motorfiets die de aandacht trekt, zelfs als hij stilstaat. Oftewel, anonimiteit komt niet in het woordenboek van deze FTR voor.

Indian Motorcycle staat bekend om zijn aandacht voor detail en vakmanschap en dit komt tot uiting in het ontwerp van dit model. De hoogwaardige afwerking, de kwaliteit van de gebruikte materialen en de precisie waarmee elk onderdeel is vervaardigd, zorgen ervoor dat elke zuurverdiende euro uitermate goed besteed is. Het ontwerp van de FTR Sport  wordt verder versterkt door de keuze uit opvallende kleurenopties waaronder black metallic of white lightning / Indy red.

Een blok met karakter

Wie de eerste versies in 2019 nog kan herinneren weet nog dat we te maken hadden met een ruwe bolster met een flink ochtendhumeur, maar daar is bij de FTR die wij vandaag rijden geen sprake meer van. De V-Twin draait vooral bij koude starts (al was het niet echt heel koud tijdens de testweek) heel soepel rond. In tijden dat de halve wereld 2-cilinder lijnmotoren in hun motoren steekt is zo’n brullende V-Twin toch wel weer heel lekker.

Het is en blijft een heerlijk karakterblok met een koppel dat zorgt voor trekkracht vanuit de diep gegraven kelder. Keer op keer word je getrakteerd op een krachtexplosie die gepaard gaat met een zaligmakend en verslavend geluid. Daarvoor hoef je overigens niet eens de Akrapovic uit de optielijst aan te kruisen.

Indian FTR Sport

Scheelt je toch weer even een bom duiten. Binnen het ride command kan je verschillende modi aanvinken waarbij standaard een optie is waarmee je 90% van de tijd goed uit de voeten kan. In welke stand je hem ook zet, wel even opletten want de koppeling grijpt behoorlijk agressief aan. Ga je er even goed voor zitten dan zet je hem in sport en trek je hem door totdat de begrenzer het feestje bederft.

Wie rappe Japanners gewend is zal schrikken dat het rode gebied al bij 6.000 tpm begint, maar 2 keer schakelen en ondertussen ligt je rijbewijs dan al lang bij justitie. Wel een opvallende verandering is de overgang naar 17-inch wielen die zijn voorzien van Metzeler Sportec M9 banden.

Vriendelijke streetbike

Het vorige model had een groter 19-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel, dat oorspronkelijk was uitgerust met Dunlop-banden met een flat-track-achtig profiel. Deze verandering duidt op een verschuiving naar een meer vriendelijke streetbike. In de praktijk merk je daar overigens niet zo veel van want de Sport is en blijft een zalig stuurkanon die je in elke bocht stuurt zonder dat hij afwijkt van z’n lijn. De gemonteerde Metzeler Sportec banden, die tijdens onze testweek plakken aan het asfalt, zijn daar ook debet aan.

Indian FTR Sport

Aanpassingen aan het uitlaatsysteem

Uiteraard voldoet onze FTR aan de huidige Euro5-norm maar dat ging niet zomaar.  Indian heeft daarvoor enkele aanpassingen doorgevoerd waaronder het uitlaatsysteem. Ook zijn er wijzigingen aangebracht om de warmte die wordt gegenereerd door het motorblok beter af te voeren van de rijder. Er zijn bijvoorbeeld spoilers geplaatst bij de radiateur en onder bepaalde omstandigheden kan de achterste cilinder zichzelf uitschakelen.

Al deze veranderingen hebben merkbare verbeteringen gebracht ten opzichte van het vorige model. Wie weleens met de eerste versie heeft gereden kan wellicht nog wel herinneren dat de billen behoorlijk warm werden. Dat is dus nu voorgoed verleden tijd. De wijzigingen aan de FTR laten zien dat Indian Motorcycle niet alleen aandacht heeft besteed aan prestatieverbeteringen, maar ook aan het comfort en de gebruiksvriendelijkheid van de motorfiets, wat bijdraagt aan een betere rijervaring voor een breder scala aan rijders.

Indian monteert een high end remsysteem van Brembo met dikke 4-zuiger klauwen en dubbele 320mm schijven voor. Achter zien we 2-zuigers en een enkele 260mm schijf. Wie deze specs leest zal niet echt twijfelen aan de remkracht, en we kunnen niets anders zeggen dat het systeem perfect voldoet. Ook het gevoel krijgt een dikke plus en keer op keer zetten we de dik 230 kg (zonder mij erop) stil zonder dat het enige moeite lijkt te kosten.

Conclusie

Ja ik wil! Dat is wat we na een week kunnen antwoorden op de vraag of deze FTR Sport een plaatsje in je garage mag bemachtigen. Een motorfiets met een ongelooflijke fun factor die er ook nog eens gelikt uitziet. De brullende krachtige V-Twin is de kers op de taart die in de basis al lekker smaakt. Prima rijeigenschappen en een hoogwaardige afwerking krijg je er allemaal bij. De FTR Sport is verkrijgbaar in Black Metallic met Indy Red accenten en White Lightning met Indy Red en Black Metallic accenten, met een vanafprijs van €20.290,- in Nederland en €17.390,- in België.

Indian FTR Sport
MotorV-Twin 4-takt, vloeistofgekoeld, 1203cc, Euro5
Boring x slag102 x 73.6 mm
Vermogen123 pk (90,4 kW) bij 7.750 tpm
Koppel118 Nm bij 6.000 tpm
Remmen voordubbele 320mm schijf, 4-zuiger remklauw
Remmen achterenkele 260mm schijf,  2-zuiger remklauw
Vering voorUpside down ZF Sachs 120 mm
uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Vering achterZF Sachs, uitgaande demping / veervoorspanning instelbaar 120
Banden voor120/70-17” Metzeler Sportec
Banden achter180/55-17” Metzeler Sportec
Tankinhoud13L
Verbruik4,5L / 100km
Afmetingen1.995 x 834 x 835 mm
Zithoogte820 mm
Wielbasis1.418 mm
Gewicht233 kg (rijklaar)
KleurenBlack Metallic, White/Red
Prijs NL / BE€20.290,- / €17.390,-
Importeur Indian Motorcycles Benelux
WebsiteIndianmotorcyclesbenelux.com

(foto’s: Andrew Walkinshaw)