Kawasaki heeft extreem veel modellen in de A2-categorie. Twee van die modellen zijn de Z400 en Ninja 400. Twee motorfietsen die ongeknepen al hun vermogen binnen de lijntjes van de maximale 35kW weten te houden. Beide modellen werden voor modeljaar 2023 van de nodige updates voorzien. Weten ze de A2-rijd(st)ers ook in 2023 voor zich te winnen?

Kawasaki is een merk dat talloze modellen als A2-motorfiets kan aanbieden. Vaak zijn dit modellen die ‘geknepen’ zijn en – wanneer het A-rijbewijs op zak is – kan er worden besloten om de restricties eraf te halen en de motorfiets om te laten keuren. Veelal gaat het vermogen van 35- naar 70kW, een toename van 100 procent! Toch is het niet dé keuze die je moet maken als je een A2-rijbewijs op zakt hebt. Ook bij Kawasaki niet, want die leveren met de Ninja en Z400 twee volbloed A2-motorfietsen die zonder restricties ‘vrijuit’ de 33,4kW, oftewel 45pk aantikken. Voor modeljaar 2023 werden beide vierhonderds vernieuwd, waardoor we opnieuw kennismaken. Weten ze ons nog steeds in positieve zin te verrassen?

Sugomi

Hebben we het over het design, dan zien we het voor de Z400 zo kenmerkende Kawasaki-gezicht dat we op verscheidene nakeds van de fabrikant zien terugkomen. Zo lijkt de Z400, zeker schuin van voren, sprekend op de zwaardere Z’s in het programma. De koplamp is lekker agressief, maar we zien de zogeheten ‘Sugomi-styling’ ook terug in de scherpe lijnen op de flanken en de hoge spitse kont. Het is dat de relatief smalle banden en het zicht op het motorblok verraden dat we hier slechts met een vierhonderdje te maken hebben, anders had het net zo goed een 650 (of zwaarder) kunnen zijn.

Dat is positief, net als het lage eigengewicht van deze motorfiets. 167 kilo rijklaar is namelijk niet veel en is allemaal voordelig voor het rijgedrag. Kawasaki zorgde verder voor een korte wielbasis, een steile balhoofdhoek plus een flinke remschijf op het voorwiel, met een diameter van 310mm.

Bewezen sportieveling

Naast de Z400 hebben we, zoals we hierboven al schreven, ook de sleutels meegekregen van de Ninja 400. Beide modellen zijn onderhuids sterk aan elkaar verwant, of laten we het gewoon zeggen: identiek. De styling is dat natuurlijk niet, want de Ninja is uitgerust met een complete kuipset die zijn racy aspiraties nog een beetje kracht weet bij te zetten. Met de nadruk op racy, want Kawasaki is met deze 400 ook uiterst succesvol in het WorldSSP300 kampioenschap. Zo werd er maar liefst vier jaar op rij het kampioenschap met de Ninja 400 gewonnen. Welke van de twee 400’s je ook boven de ander prefereert, je hebt altijd te maken met een LCD-display, gecombineerd met een analoog weergegeven toerenteller.

Hier dus nog geen TFT-display, maar als we eerlijk zijn: er zijn ook genoeg TFT’s in omloop die goedkoop aanvoelen en ogen, dan hebben we liever deze LCD-displays. Op de Z zien we middenin de toerenteller een LCD-display, op de Ninja zien we het scherm rechts van de toerenteller. Qua weergave en informatie zijn ze verder identiek, met naast de info over de verreden afstanden ook een versnellingsindicator, brandstofniveau, koelvloeistoftemperatuur, ECO-indicator en een klokje. Aardig compleet dus, maar bovenal is het geheel zowel overdag als in de avond goed afleesbaar.

Waar de Z en Ninja ook in verschillen is – natuurlijk – de zitpositie. Zo is de Z400 een volbloed naked, met een bijbehorend stuur en zitpositie. Een prettige zit als je het mij vraagt, want als ik terugdenk aan mijn eigen ZXR 400 krijg ik spontaan weer last van mijn onderrug. Daar is dus vandaag zeker op de Z geen sprake van. Met een druk op de knop ontwaakt er een sportief roffeltje uit de uitlaatdemper van de Z400. Dat is dan ook niet de standaarddemper, maar 1 van Akrapovic. Op de Ninja zien we dezelfde demper, die op beide modellen onderdeel is van de zogeheten Performance Edition kit. Die bestaat verder uit een buddyseat cover, tankpad en in het geval van de Z een donker ‘smoke’ windschermpje.

Onderweg met de Z400 ontpopt de naked zich als een heerlijke gooi en smijt motorfiets die je bovenal direct veel vertrouwen geeft. De motorfiets voelt kwiek, licht en ook de Bridgestone banden zijn een dikke plus die we graag even benoemen. Denk ook niet dat de 45pk het een onderbemeten stakker maakt. Integendeel, want jaag hem een beetje op toeren en je krijgt zondermeer de nodige prestaties ervoor terug. Je hoeft ook zeker niet bang te zijn dat je niet meekomt met het verkeer, of niet voor ‘serieus’ wordt aangezien. Nee, daarvoor is de compacte Z400 simpelweg te volwassen en weet het blok – ondanks dat het alweer even meeloopt – toch weer te verrassen. Op deze motorfietsen vinden we buiten het ABS verder ook geen elektronische hulpsystemen, maar het zijn zaken die je niet zal gaan missen. Zeker op toeren hebben beide motorfietsen nog een scherp eindschot, maar over het algemeen voelt het geheel heel gemoedelijk aan en hoef je niet bang te zijn voor een achterwiel dat een uitstapje wil maken als je toch een keer abrupt die gaskraan opendraait.

Stap je vervolgens over van de Z op de Ninja, dan zal je merken dat de zithouding lang niet zo extreem is als dat het sportieve uiterlijk in eerste instantie doet vermoeden. De zit is weliswaar sportiever dan op de Z, maar je zit nog altijd redelijk rechtop. Bovendien profiteer je van de extra windbescherming van de volle kuip en de hogere ruit. Die extra bescherming zorgt er dan ook voor dat ik in de praktijk de Ninja net even wat comfortabeler vind, zeker op snelheid. Op de snelweg merk je simpelweg dat er wat minder druk op het bovenlichaam staat. Aan de andere kant is een naked net even wat puurder en valt er voor beide wel wat te zeggen. Kijken we puur naar de stuureigenschappen dan komen we snel tot de conclusie dat we hier buiten de andere zitpositie geen verschillen waarnemen. Beide modellen voelen licht, sturen als het spreekwoordelijke scheermes, maar ook zaken als koppeling en versnellingsbak zijn zo goed in orde dat ik het bijna vergeet te benoemen. Die koppeling is zelfs voor dit modeljaar helemaal nieuw, werkt lichter dan voorheen en heeft een ‘breder’ aangrijpingspunt.

Remkracht  van Nissin

Ook goed zijn de remmen. Ze zijn afkomstig van Nissin en bestaan uit een enkele semi-zwevende 310mm wave-schijfrem op het voorwiel en een 220mm wave-schijfrem op het achterwiel. Het ABS blijft lang achterwege, maar zeker de voorrem maakt in positieve zin indruk. De enkele schijf is krachtig genoeg om het lage eigengewicht van beide Kawasaki’s veilig en snel tot stilstand te brengen, bovendien is zowel de voor- als achterrem prettig te doseren. Een instelbare koppelings- of remhendel mag dan weliswaar ontbreken, ik heb het dit keer niet als een gemis ervaren.

Conclusie

Zowel de Ninja 400 als de Z400 waren geen onbekenden op de redactie, al moeten we eerlijk bekennen dat het alweer even geleden was. De Z400 hebben we een aantal jaar geleden nog als duurtester gehad en wist toen al te overtuigen. Toch was de verrassing van beide 400’s wat ons betreft toch de Ninja. De zitpositie is namelijk comfortabeler dan je zou verwachten en voelde meer aan als een tourpositie, dan dat je echt gedrongen in een extreme zithouding wordt gedwongen. De verschillen tussen beide modellen zijn echter zo klein, dat we het vermoeden hebben dat de keuze toch gemaakt zal worden op het gebied van het uiterlijk vertoon.

Je wil namelijk óf een racer, of gaat toch voor die naked-look. Misschien dat de prijs nog van invloed is, want met een vanafprijs van €6.849,- (BE €6.399,-) is de naked wel scherper geprijsd dan de Ninja die je vanaf €7.449,- (BE €6.999,-) rijdt. Kies je voor de Performance uitvoering zoals wij die reden dan komt er nog respectievelijk €749,- of €799,- bij, maar ben je wel in het bezit van die begeerlijke Akrapovic uitlaat. Overigens vraagt Kawasaki voor de KRT-kleurstelling waarin onze Ninja was gehuld ook een meerprijs van €200,-. Concurrentie vinden we in de vorm van een Yamaha MT-03 en R3 of een KTM Duke 390 of RC 390. De Yamaha’s zijn iets scherper geprijsd, de KTM’s zitten er qua prijsstelling weer boven. Je kan je ook afvragen of de belangrijkste concurrentie niet uit eigen huis komt, waar modellen als de Ninja 650 of Z650 erg aantrekkelijk zijn geprijsd. Met maar liefst 13 modellen die de ‘groenen’ kunnen leveren als A2-motorfiets lijkt kans van slagen voor de A2-rijd(st)er bij Kawasaki in ieder geval verzekerd…

Technische gegevens

Kawasaki Z400

Motor 399cc, Vloeistofgekoelde, parallel 2-cilinder 4-takt motor
Boring x slag70 x 51,8 mm
Vermogen45pk (33,4kW) bij 10.000 tpm
Koppel37Nm bij 8.000 tpm
Remmen voor  Enkele semi zwevende 310 mm wave remschijf. Remklauw: dubbele zuigers (ABS)
Remmen achterEnkele 220 mm wave remschijf. Remklauw: dubbele zuiger (ABS)
Vering voor41mm telescopische voorvork
Vering achterBottom-Link Uni-Trak met gasgevulde schokdemper en instelbare voorspanning
Banden voor110/70-17
Banden achter150/60-17
Tankinhoud14L
Afmetingen1.990 x 800 x 1.055 mm
Zithoogte785 mm
Wielbasis1.370 mm
Gewicht167kg (rijklaar)
KleurenCandy Lime Green/Metallic Spark Black, Pearl Robotic White/Metallic Matte Graphenesteel Gray
Vanafprijs NL/BE€6.849,- / €6.399,-
Meerprijs€749,-

Kawasaki Ninja 400

Motor 399cc, Vloeistofgekoelde, parallel 2-cilinder 4-takt motor
Boring x slag70 x 51,8 mm
Vermogen45pk (33,4kW) bij 10.000 tpm
Koppel37Nm bij 8.000 tpm
Remmen voor  Enkele semi zwevende 310 mm wave remschijf. Remklauw: dubbele zuigers (ABS)
Remmen achterEnkele 220 mm wave remschijf. Remklauw: dubbele zuiger (ABS)
Vering voor41mm telescopische voorvork
Vering achterBottom-Link Uni-Trak met gasgevulde schokdemper en instelbare voorspanning
Banden voor110/70-17
Banden achter150/60-17
Tankinhoud14L
Afmetingen1.990 x 710 x 1.055 mm
Zithoogte785 mm
Wielbasis1.370 mm
Gewicht168kg (rijklaar)
KleurenLime Green/Ebony (KRT) (+€200,-), Metallic Carbon Gray/Metallic Matte Carbon Gray
Vanafprijs NL/BE€7.449,- / €6.999,-
Meerprijs€799,-

Importeur NL/BE   
Kawasaki Motors Europe N.V.
Website NL/BEwww.kawasaki.nl / www.kawasaki.be