De Triumph Speed 400 en Scrambler 400 X: twee geheel nieuwe modellen voegen zich bij het Triumph-assortiment in 2024.

De Triumph Speed 400 roadster stamt af van een ongeëvenaarde bloedlijn en sluit zich aan bij de meest succesvolle Modern Classic-line-up: de Speed Twin 900 en 1200. De Scrambler 400 X ontleent zijn robuuste ontwerp aan de Scrambler 900 en 1200, wier stamboom teruggaat tot de eerste fabrieks-scramblers uit de jaren 50 van vorige eeuw.

Deze nieuwe modellen werden vanaf de basis opgebouwd op een geheel nieuw motorplatform. Het eindresultaat zijn twee plezierige en wendbare motoren die een vertrouwenwekkende rijervaring bieden voor rijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus.

Triumph Speed 400 and Scrambler 400 X

Samen bieden deze nieuwe modellen toonaangevende mogelijkheden met op de rijder gerichte technologie, premium kwaliteit en oog voor detail. Dankzij hun hoogwaardige standaarduitrusting, lange onderhoudsintervallen en omvangrijke garantie, geven deze toegankelijke nieuwe modellen ongelooflijk veel waar voor hun geld. Ze brengen de iconische stijl, kwaliteit en prestaties van Triumph naar een hele nieuwe generatie Triumph-rijders.

TRIUMPHS ICONISCHE SPEED EN SCRAMBLER ONTWERP-DNA

Deze twee nieuwe toevoegingen aan het Modern Classic-assortiment zijn bedacht en ontworpen in Hinckley in het VK. Daar werden ze ontwikkeld met dezelfde nauwgezette aandacht voor detail als Triumphs meest gevierde modellen. Hun tijdloze Triumph-silhouetten met de kenmerkend gevormde brandstoftanks en klassieke motorblokprofielen, maken hen onmiddellijk herkenbaar. Zo evenaren ze probleemloos de kwaliteit, het gevoel en de uitstraling van hun grotere capaciteitsgenoten.

Triumph Speed 400 and Scrambler 400 X

Speed 400

De Triumph Speed 400 verschijnt in drie tweekleurige lakschema’s: Carnival Red, Caspian Blue en Phantom Black. Elk van deze beschikt over een prominente Triumph-tankafbeelding, welke de dynamische roadsterstijl weerspiegelt.

Scrambler 400 X

De Scrambler 400 X accentueert zijn veelzijdige offroadkarakter met tal van doelgerichte en praktische functies. Zo is er extra bescherming voor de koplamp, radiator en carter, evenals handbeschermers, een crossbar aan het stuur en een langer voorspatbord.

De Scrambler 400 X is verkrijgbaar in drie stijlvolle en eigentijdse kleurenschema’s, elk met het kenmerkende ‘Scrambler’-tankembleem en het driehoekige Triumph-logo. De kleuropties zijn Matt Khaki Green/Fusion White, Carnival Red/ Phantom Black, en Phantom Black/Silver Ice.

Nieuw TR-Motorplatform
De naam van dit nieuwe platform is een eerbetoon aan de historische Triumph ‘Trophy’-bloedlijn. Deze katapulteert ons terug naar de eencilinder racemotoren uit het begin van de twintigste eeuw, en dan in het bijzonder die uit de Six Day Trial offroadcompetitie. De geheel nieuwe brandstofgeïnjecteerde en vloeistofgekoelde 398 cc eencilindermotor combineert de kenmerkende Modern Classic-stijl van Triumph met geavanceerde technologie om een prestatie te leveren die zijn klasse overstijgt. De motor zorgt voor een responsieve, leuke en karaktervolle vermogensafgifte en een suggestieve, rijke en onderscheidende uitlaatklank.

Technische hoogtepunten omvatten een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC), vier kleppen en een perfect uitgebalanceerde krukas die het evenwicht bij lage snelheid optimaliseert. De klepaandrijving met nokvolger kent een lage massa en heeft een DLC-coating die de wrijving vermindert. Dat zorgt voor een bijzonder krachtig voelende en toch erg handelbare motor die nog meer in zijn mars heeft dan hij doet uitschijnen.

Triumph Speed 400 and Scrambler 400 X

De zesversnellingsbak biedt een lichte, nauwkeurige versnellingskeuze met perfect gespreide overbrengingsverhoudingen om het maximale uit deze karaktervolle en koppelrijke motor te halen.

De belangrijkste features van dit gloednieuwe motorblok:

  • Toonaangevend piekvermogen 40 pk en koppel van 37,5 Nm
  • Vloeistofgekoelde eencilinder die EURO5-norm overtreft
  • Verborgen vloeistofkoeling machinaal bewerkte koelvinnen
  • Kenmerkende zwarte gepoedercoate motorblokbehuizing
  • Karakteristieke, meeslepende en responsieve vermogensafgifte
  • Aanstekelijk, rijk en kenmerkend uitlaatgeluid
  • Zesversnellingsbak

Slank postuur

Met een ergonomie ontworpen voor optimaal comfort en controle, profiteren de Speed 400 en Scrambler 400 X van een slank postuur. Hun lage zithoogte van respectievelijk 790 mm en 835 mm en beperkt gewicht van 170 kg/179 kg zorgen verder voor een vertrouwenwekkend handelbaar gevoel aan lage snelheden en vereenvoudigen manoeuvres waarbij de voeten op de grond moeten.

Beide modellen profiteren van hun eigen specifieke chassis bestaande uit een nieuw frame en subframe met boutbevestiging, een swingarm van gegoten aluminium en een op maat gemaakte ophanging. Die combinatie geeft beide modellen dat eenvoudige, behendige en dynamische rijgedrag dat Triumph kenmerkt.

Triumph Speed 400 and Scrambler 400 X

De Speed 400 heeft stevige 43 mm upside-down Big Piston voorvorkpoten, een monoshock achtervering met extern reservoir, lichtgewicht 17-inch wielen en een roadster-specifieke geometrie en wielbasis. Dat zorgt voor een meeslepend en intuïtief rijgedrag en een comfortabele, neutrale zithouding die rijders van alle lengtes en niveaus vertrouwen inboezemt. Krachtige radiale vierzuigerremklauwen met een 300 mm remschijf vooraan en gevlochten leidingen geven een responsief remgevoel voor meer vertrouwen bij de rijder.

De Scrambler 400 X heeft een langere wielbasis, een vering met langere veerweg, en een groter 19 inch voorwiel. Verder beschikt dit model over een breed stuur voor meer stabiliteit en controle op losse ondergrond, en voor een meer rechtop, krachtigere Scrambler-rijpositie. De grote gietstalen rempedaal en laaggeplaatste, brede voetsteunen met hoge grip zorgen ook voor een natuurlijker aanvoelende staande houding tijdens het rijden offroad. Een grotere 320 mm remschijf aan de voorzijde en een geoptimaliseerde rembloksamenstelling zorgen dan weer voor standvastige, progressieve remprestaties onder alle omstandigheden.

Leuk, vertrouwenwekkend en intuïtief gevoel

  • Geheel nieuw frame met subframe met boutbevestiging en swingarm uit gegoten aluminium
  • Modelspecifieke Speed 400 en Scrambler 400 X set-up en geometrie
  • Slank postuur dat zorgt voor een beter toegankelijke zithoogte
  • Comfortabele, meeslepende rijpositie voor de Speed 400 en een meer rechtop, beheerste rijpositie voor de Scrambler 400 X
  • 43 mm upside-down Big-Piston voorvorkpoten
  • Monoshock achtervering met extern reservoir.
  • Geoptimaliseerd voor soloritten of rijden met passagier dankzij instelbare veervoorspanning achteraan
  • Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen met gevlochten remleiding vooraan
  • Langere wielbasis en een meer rechtop zithouding voor de Scrambler 400 X

SPECIFICATIES

Speed 400Scrambler 400 X
MOTORBLOK EN VERSNELLINGEN
TypeVloestofgekoelde DOHC eencilinder, vier kleppen
Inhoud398,15 cc
Boring89,0 mm
Slag64,0 mm
Compressie12:1
Max. vermogen39,5 pk (29,4 kW) @ 8000 rpm
Max. koppel37,5 Nm @ 6500 rpm
BenzinesysteemBosch elektronische brandstofinjectie met elektronische gashendelbediening
UitlaatsysteemRoestvrijstalen twin-skin systeem met roestvrijstalen einddemper
EindaandrijvingX-ring-ketting
KoppelingNatte multiplaats, slip & assist
VersnellingsbakZes versnellingen

Speed 400Scrambler 400 X
CHASSIS
FrameHybdride ruggengraat-/perimeterframe, stalen buis, aangeschroefd subframe achteraan
SwingarmDubbele swingarm, legering uit gegoten aluminium
VoorwielGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 17 x 3 inGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 19 x 2,5 in
AchterwielGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 17 x 4 inGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 17 x 3,5 in
BandenMetzeler Sportec M9RRMetzeler Karoo Street
Bandenmaat voor110/70 R17100/90 R19
Bandenmaat achter150/60 R17140/80 R17
Ophanging voor43 mm upside down Big Piston voorvorkpoten.
140 mm veerweg
43 mm upside down Big Piston voorvorkpoten.
150 mm veerweg
Ophanging achterGas monoshock RSU met extern reservoir en instelbare veervoorspanning 130 mm veerwegGas monoshock RSU met extern reservoir en instelbare veervoorspanning.
150 mm veerweg
Voorrem300 mm vaste remschijf
vierzuigerremklauw, ABS
320mm vaste remschijf
vierzuigerremklauw, ABS
Achterrem230 mm vaste remschijf, zwevende remklauw, ABS230 mm vaste remschijf, zwevende remklauw, ABS
InstrumentenAnaloge snelheidsmeter met geïntegreerd multifunctioneel LCD-scherm

Speed 400Scrambler 400 X
AFMETINGEN EN GEWICHT
Lengte2056 mm2117 mm
Breedte (stuur)795 mm825 mm
Hoogte (zonder spiegels)1075 mm1190 mm
Zadelhoogte790 mm835 mm
Wielbasis1377 mm1418 mm
Balhoofdhoek24,6°23,2°
Naloop102 mm108 mm
Rijklaar gewicht*170 kg179 kg
Inhoud benzinetank13 liter

*(90% benzine – massa in rijklare status)