In de wereld van lichte retro-motoren is het aanbod recentelijk uitgebreid met de Triumph Speed 400. Een motorfiets die in onze eerdere test al positief in het licht kwam te staan. Een jaar eerder reden we met een andere motorfiets in deze ‘sportieve’ retroklasse: de Royal Enfield HNTR 350. Nog zo’n model waar we enthousiast van raakten. Beide motorfietsen hebben een aantrekkelijk ontwerp en zijn gericht op verschillende doelgroepen, variërend van jonge rijders tot liefhebbers van klassieke stijlen. Met de komst van deze nieuwe modellen rijst de vraag: welke van de twee biedt de beste rijervaring? In deze vergelijkingstest zetten we de HNTR 350 en de Speed 400 tegenover elkaar om te zien welke motorfiets de meeste waar voor zijn geld biedt.
Royal Enfield HNTR 350
De Royal Enfield HNTR 350 bouwt voort op het succes van de Meteor en de Classic 350. Met zijn klassieke looks, die doen denken aan zowel de Interceptor als de Triumph Speed Twin, weet de HNTR een breed publiek aan te spreken. De kleurstelling Rebel Black, gecombineerd met zilvergrijze en gele accenten, maakt het ook nog eens een opvallende verschijning. De analoge snelheidsmeter met een centraal digitaal display biedt duidelijke informatie, zoals de tankinhoud, een klokje, versnellingsindicator en de verreden afstand met twee tripmeters. De bedieningsknoppen zijn eenvoudig te gebruiken en zorgen ervoor dat je tijdens het rijden je handen op het stuur kunt houden. Het speciaal ontworpen zadel biedt veel comfort tijdens langere ritten, met een bijna ideale balans tussen hard en zacht.
349cc eencilinder
De HNTR 350 is voorzien van een 349cc eencilinder motor met 20,2 pk bij 6.100 tpm. Hoewel dit vermogen bescheiden is, blijkt het voldoende voor vlotte prestaties, vooral in de eerste drie versnellingen. Op kruissnelheid in zijn hoogste versnelling is de fut er bij zo’n 100km/u nog zeker niet helemaal uit en reageert de motorfiets nog adequaat op een draai aan de gashendel. Alles relatief, maar je hebt niet het gevoel dat je hem bij 100km/u al aan het uitwringen bent. Je versnelt namelijk nog vlot door naar de 110km/u en met de wind in de rug ga je hier nog wel redelijk makkelijk overheen.
Maar of je nu op een 20- of 120pk sterke motorfiets zit, wat mij betreft zijn de stukken snelweg vooral heel nuttig om snel van A naar B te komen en beleef je pas echt veel plezier als je een bochtige route mee kan pakken. Het vernieuwde frame, ontwikkeld door Harris Performance, en de aangepaste vering zorgen voor verbeterde stuureigenschappen. De motorfiets voelt solide aan en is goed bestand tegen oneffenheden in het wegdek, waardoor hij zeer geschikt is voor zowel stadsverkeer als bochtige landelijke wegen.
De HNTR is uitgerust met een enkele 300mm schijfrem voor en een 270mm schijfrem achter, beide gekoppeld aan een goed werkend ABS-systeem. Dit zorgt voor betrouwbare remprestaties onder verschillende omstandigheden. De remmen zijn goed te doseren en bieden voldoende stopkracht voor de lichte motorfiets. De HNTR 350 is keurig afgewerkt en heeft aandacht voor details zoals de ‘since 1901’ inleg op de startknop en verlichtingsschakelaar.
Hoewel de motor standaard geen tripper-navigatiesysteem heeft, is deze wel als accessoire verkrijgbaar, wat de gebruiksvriendelijkheid verder kan verhogen. De HNTR 350 is bovendien zeer zuinig, met een brandstofverbruik van 1 op 35, wat resulteert in een indrukwekkende actieradius van 455 kilometer.
Triumph Speed 400
De Triumph Speed 400 is een nieuwe toevoeging aan het assortiment van Triumph, gericht op rijders met een A2-rijbewijs. Deze motorfiets combineert een klassiek retro-design met moderne prestaties. De Speed 400 werd samen met de Scrambler 400 X geïntroduceerd en zijn technisch nagenoeg aan elkaar verwant. De Scrambler is meer de offroad-gerichte urban motorfiets, terwijl de Speed meer moet worden gezien als de straatversie en daarmee misschien ook wel de sportievere van de twee.
Meer vermogen
De Speed 400 wordt net als de Scrambler 400 X aangedreven door een 398cc eencilinder motor met 40 pk en 37,5 Nm koppel. Dit maakt hem aanzienlijk krachtiger dan de HNTR 350. Het schakelen door de zes versnellingen gaat soepel en trefzeker, en de bekrachtigde koppeling is licht te bedienen. De motor loopt zeer soepel, zonder veel trillingen, wat bijdraagt aan een comfortabele rijervaring, zelfs op langere ritten. Hoewel je met de HNTR in principe net zoveel kan als op deze Speed 400, kunnen we er niet omheen dat het wel lekker is dat je beduidend wat meer kracht achter de hand hebt.
De Triumph Speed 400 blinkt uit in afwerking en oog voor detail. Van het klassieke motorblokprofiel en de chromen Engelse balhoofdmoer tot de retro-spiegels en ledverlichting, alles is met zorg ontworpen. De analoge kilometerteller met geïntegreerd lcd-display biedt alle noodzakelijke informatie en is goed afleesbaar. Het display toont trip en odo, toerental, brandstofniveau en versnellingsindicatie. Met de knoppen op het stuur scroll je eenvoudig door het menu, en de tractiecontrole is naar wens uitschakelbaar.
Uitstekende balans
De zitpositie is net als op de Royal Enfield erg comfortabel en biedt voldoende beenruimte, zelfs voor langere rijders. De 43mm upside-down voorvork en de instelbare monoshock achter zorgen voor een uitstekende balans tussen comfort en sportieve rij-eigenschappen. De Pirelli Diablo Rosso III banden bieden uitstekende grip en vertrouwen in bochten, waardoor de motorfiets zich zeer wendbaar en responsief gedraagt. Al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat dit op de Royal Enfield niet heel anders is, ondanks de vaak bekritiseerde af-fabriek gemonteerde CEAT-banden.
De Speed 400 is uitgerust met een radiale By Brembo remklauw op schijfrem aan de voorzijde. De remprestaties zijn uitstekend, met voldoende gevoel en capaciteit voor veilige stops, zelfs bij sportiever rijgedrag. De afwerking van de Speed 400 is prima op orde. Alle boutjes en kabels zijn netjes afgewerkt en weggewerkt, wat bijdraagt aan een strakke en stijlvolle uitstraling. De retro-look van de motorfiets wordt verder versterkt door details zoals de klassieke spiegels en de fraai vormgegeven koplamp met dagrijlicht en het Triumph-logo als middelpunt. Het verbruik tijdens onze test lag op 1.27,5. Dat is beduidend minder zuinig dan de HNTR, maar de Triumph leent zich er dan ook misschien meer voor om iets sportiever mee te rijden. En dan nog, ook de score van de Speed 400 is natuurlijk keurig! De tankinhoud van de Triumph bedraagt 13 liter.
Conclusie
Hoewel beide motorfietsen indruk maken in hun eigen segment, is de Triumph Speed 400 op nagenoeg elk vlak de betere keuze. De krachtigere motor, soepelere rijervaring, en superieure remprestaties maken het een uitstekende keuze voor zowel beginnende als ervaren rijders. De hoogwaardige afwerking en het oog voor detail van Triumph dragen verder bij aan een premium rijervaring. Met een prijs van €6.795,- (BE €5.895,-) is de Speed 400 weliswaar beduidend duurder dan de HNTR 350 die €5.499,- (BE €4.699,-) kost. Helaas kan ook dit – toch redelijk forse – prijsverschil er niet voor zorgen dat we de Speed 400 unaniem als winnaar in deze test moeten aanwijzen, hoeveel sympathie we ook voor de HNTR 350 hebben gekregen…
Echter, Triumph moet op zijn hoede zijn voor de komst van de nieuwe Royal Enfield Guerrilla 450. Deze belooft binnenkort bij de dealers te staan en zou wel eens een geduchte concurrent kunnen worden in dit competitieve segment. Met de Guerrilla 450 heeft Royal Enfield de kans om de lat hoger te leggen en de concurrentie aan te gaan met Triumph, wat de strijd in deze klasse alleen maar spannender maakt.
Technische specificaties
Royal Enfield HNTR 350 | |
---|---|
Motor | 349cc, 1-cilinder, 4-takt, lucht/olie gekoeld |
Boring x slag | 75 x 85.5 mm |
Vermogen | 20,2pk (14,87kW) @ 6.100tpm |
Koppel | 27Nm bij 4.000tpm |
Remmen voor | 300 mm remschijf met tweezuiger remklauw, ABS |
Remmen achter | 270 mm remschijf met 1-zuiger remklauw, ABS |
Vering voor | Hydraulische voorvork, 41mm |
Vering achter | Dubbele schokdempers, met instelbare veervoorspanning |
Banden voor | 110/70-17″ CEAT |
Banden achter | 140/70-17″ CEAT |
Tankinhoud | 13 liter |
Verbruik | 1:35 |
Afmetingen | 2.055 × 763 × 1.055 mm |
Wielbasis | 1.370 mm |
Zithoogte | 790 mm |
Gewicht | 195 kg rijklaar |
Prijs NL/BE | €5.499,- / €4.699,- (incl rijklaarkosten) |
Website NL / BE | royalenfield.com |
Triumph Speed 400 | |
---|---|
Motor | 398cc 4-takt eencilinder, vloeistofgekoeld |
Boring x slag | 89 x 64 mm |
Vermogen | 40 pk (29,4 kW) @ 8.000 tpm |
Koppel | 37,5 Nm bij 6.500 tpm |
Remmen voor | 300 mm schijf met radiale 4-zuiger remklauw, ABS |
Remmen achter | 230 mm schijf met zwevende remklauw, ABS |
Vering voor | Upside down, ø43 mm, 140 mm veerweg |
Vering achter | Monoshock, 130 mm veerweg |
Banden voor | 110/70 – 17″ Pirelli Scorpion Rally STR |
Banden achter | 150/60 – 17″ Pirelli Scorpion Rally STR |
Tankinhoud | 13 liter |
Verbruik | 1:27,5 |
Afmetingen | 2.056 x 814 x 1.084 mm |
Wielbasis | 1.377 mm |
Zithoogte | 790 mm |
Gewicht | 170 kg rijklaar |
Prijs NL / BE | €6.795,- / €5.895,- (incl rijklaarkosten) |
Website NL | www.triumphmotorcycles.nl |
Website BE | www.triumphmotorcycles.be |