Wie Triumph zegt denkt waarschijnlijk vooral aan driecilinders. Misschien niet zo snel aan een 400cc eencilinder, maar met de komst van de Speed 400 zou daar wel eens verandering in kunnen komen. De kritieken na de introductie waren lovend. Wij mochten een week met Triumphs kleinste op pad om erachter te komen of wij net zo lovend zijn.

Heb je net je A2-rijbewijs op zak en zoek je een betaalbare retro-naked, dan had Triumph je tot voor kort weinig te bieden. Daar werd vorig jaar verandering in gebracht, toen Triumph de Speed 400 en Scrambler 400 X aankondigde. Beide modellen worden aangedreven door dezelfde, nieuwe 398cc TR-series eencilinder. De Scrambler is meer offroad georiënteerd met geblokte banden, een 19” voorwiel en langere veerweg. De Speed is de straatversie met een klassieke retro-look en de sportievere van de twee. Wij mochten op pad met de elegant Carnival Red/Storm Grey gekleurde uitvoering ervan. Soms heb je dat: je stapt op een motor en alles gaat vanzelf. De kans is groot dat je dat, net zoals ik, ervaart met de Triumph Speed 400. Het begint al letterlijk bij het opstappen. Met zijn lichte gewicht van 170 kilo rijklaar en zitpositie die iedereen zal passen zit je meteen goed. Met 790mm zithoogte zal vrijwel iedereen de voeten stevig aan de grond kunnen krijgen terwijl er tegelijk genoeg beenruimte is voor de langere rijders onder ons. En als je dan wegrijdt gaat de rest al net zo vanzelf. Te beginnen bij het motorblok. Dat het een eencilinder is dringt aanvankelijk niet eens tot me door. Het trilt niet, het koppel komt er niet te abrupt in en bij het terugdraaien van de gashendel ga je niet ineens in de (motor)remmen. Integendeel zelfs. De motor loopt soepel en met een vermogen van 40 pk en 37,5 Nm koppel is er genoeg in huis om in Nederland prima uit de voeten te kunnen. Ook als we na 19:00 uur langere stukken snelweg rijden doet de Speed 400 dat zonder problemen.

Het schakelen door de zes versnellingen gaat al minstens zo soepel en vooral erg trefzeker. De koppeling is zo bekrachtigd dat je hem met gemak bedient, en daarbij heb je een prima gevoel van het aangrijppunt. De versnellingen volgen kort op elkaar en dat houdt het rijden speels. En we blijven de loftrompet nog even steken, want ook het sturen gaat met deze lichtgewicht nagenoeg vanzelf. De 43mm upsidedown voorvork is weliswaar niet instelbaar en van de monoshock achter is alleen de veervoorspanning dat, maar er is door Triumph een prima basis setting gevonden. Precies daar waar comfortabel en sportief rijden elkaar ontmoeten. Niet te hard afgeveerd waardoor je rit comfortabel blijft maar stevig genoeg om tijdens het sportief aanremmen voor een bocht geen duikende voorzijde te hebben of bij het uitaccelereren een deinende achterkant. Dankzij de Pirelli Diablo Rosso III banden die om de 17” velgen van onze Speed 400 liggen kan je met alle vertrouwen een aardig partijtje doorsturen. De radiale By Brembo vierzuigerremklauw om de 300mm schijf in het voorwiel geeft je meer dan voldoende gevoel en remcapaciteit.

Stijlvol

Werp je nog eens een goede blik op de Triumph, dan gaat die loftrompet gewoon verder. Want over smaak valt niet te twisten, maar over afwerking wel. En die is prima op orde. Alle boutjes en kabeltjes netjes afgewerkt en weggewerkt, mooi in de lak met classy design dat je van Triumph mag verwachten, en leuke details die hinten naar de geschiedenis van het Engelse merk. Neem bijvoorbeeld het klassieke motorblokprofiel en de zeskantige chromen balhoofdsmoer. De retro-ogende spiegels zijn wellicht ook een mooi detail maar zo ongeveer het enige minpuntje op mijn lijstje. Mede door de plaatsing aan de zijkanten van het stuur worden trillingen bij hogere snelheden behoorlijk doorgegeven waardoor ik geen idee meer heb wat zich achter me bevindt. Iets waar de reacties over verdeeld zijn is de analoge kilometerteller met geïntegreerd lcd-display. Het is vrij summier en geeft enkel de meest nodige informatie zoals trip en odo, toerental, brandstofniveau en versnellingsindicatie. Met de knoppen op het stuur scroll je eenvoudig door het menu. Ook valt de tractiecontrole naar wens uit te schakelen. Het display is goed afleesbaar en jijzelf bent met de Triumph ook goed zichtbaar in het verkeer dankzij ledverlichting rondom. En ook hier zien we weer de fraaie details terug bij de koplamp. Die is fraai vormgegeven en voorzien van dagrijlicht en heeft het Triumph logo als middelpunt.

Conclusie

Triumph betreedt een nieuw segment en weet een 400 neer te zetten die betaalbaar is en klasse heeft. De Speed 400 geeft precies dat wat je van Triumph mag verwachten: een stijlvolle motor die zich onderscheid van de massa door zijn fraaie voorkomen en zorgvuldige afwerking. Een verfijnd eencilinder motorblok in een rijwielgedeelte dat comfortabel en sportief rijden garandeert. Soms heb je dat, dat je op een motor stapt die er goed uitziet en waarbij alles ook nog eens vanzelf gaat. Het klinkt bijna te makkelijk, maar stap vooral zelf eens op deze Speed 400 en ervaar hoe leuk dat kan zijn!

<h2>Technische specificaties</h2>

Triumph Speed 400
Motor
398cc 4-takt eencilinder, vloeistofgekoeld
Boring x slag 89 x 64 mm
Vermogen 40 pk (29,4 kW) @ 8.000 tpm
Koppel 37,5 Nm bij 6.500 tpm
Remmen voor 300 mm schijf met radiale 4-zuiger remklauw, ABS
Remmen achter 230 mm schijf met zwevende remklauw, ABS
Vering voor Upside down, ø43 mm, 140 mm veerweg
Vering achter Monoshock, 130 mm veerweg
Banden voor 110/70 – 17″ Pirelli Scorpion Rally STR
Banden achter 150/60 – 17″ Pirelli Scorpion Rally STR
Tankinhoud 13 liter
Verbruik 1:27,5
CO2 83,8 g/km EURO 5
Afmetingen 2.056 x 814 x 1.084 mm
Wielbasis 1.377 mm
Zithoogte 790 mm
Gewicht 170 kg rijklaar
Importeur NL/Be €6.795,- / €5.895,- (incl rijklaarkosten)
Website NL www.triumphmotorcycles.nl
Website BE www.triumphmotorcycles.be