Met de C Evolution bracht BMW in 2015 als eerste premium motorfietsfabrikant een elektrische motorscooter uit die innovators moest bewegen om te kiezen voor een geruisloze woon-werkrit. Dat dit tijd en energie kost hebben we reeds gezien bij de markt voor brom- en snorscooters, waarin sinds twee jaar de transitie pas echt heeft plaatsgevonden. De tijd lijkt er nu rijp voor om zo’n omslag ook bij de motoren te gaan maken. BMW staat met de CE04 vooraan in de rij als het om elektrificering gaat en wil een aantal van onze lezers kennis laten maken met de voordelen van elektrische mobiliteit op twee wielen!
Gemakshalve vergeten we Vectrix die al in 2010 met een elektrische motorscooter op de markt kwam, maar soms geldt dat je gewoon te vroeg bent. Hoe het met Vectrix is afgelopen laat zich raden. Wij verheugen ons op een mooie lezerstest die wij samen met BMW Motorrad en MR motoren in Barendrecht hebben georganiseerd. Van een petrolhead tot een fervente BMW-rijder, de diversiteit aan lezers is groot en dat maakt het des te leuker.
Met de ochtendmist nog in de lucht arriveren we bij MR motoren, waar eigenaar Rob de Ruiter ons vriendelijk ontvangt met koffie en uitlegt dat rijden met de CE04 een geheel andere ervaring is dan met een motor waar benzine in gaat. Vooral het regenereren blijkt in de briefing centraal te staan. Zoals Rob zelf zegt, ‘hiermee win je extra kilometers’. De eerste vraag als je met iemand praat is de vraag ‘hoe ver ‘ie kan’. Dat blijkt met de CE04 nogal te verschillen: van 110 km met rustig stadsverkeer tot 80 km als je flink doorstouwt op de snelweg.
Onze uitgestippelde rit telt 96 kilometer en gaat vanaf Barendrecht naar het centrum van Rotterdam om via Schiedam richting Vlaardingen naar Maassluis te rijden. Tussendoor is er tijd om te overleggen, te discussiëren en te fotograferen. En alles komt natuurlijk voorbij, zoals de indrukwekkende acceleratie, het imposante TFT-scherm, maar ook het vrij vlakke zadel en de enorme wielbasis.
Piet
Piet stond bij ons op de reservelijst maar blijkt een enthousiaste BMW-rijder die met een K1200 rondrijdt die hij scoorde bij domeinen. Echter, die motor staat vaak stil vanwege het hoge verbruik. De CE04 komt dus als geroepen, want de verbruikskosten daarvan zijn fors lager in vergelijking met de K1200. De ‘strijkplank’, zoals hij de CE04 noemt, overtreft zijn verwachtingen, maar de zitting is toch wel wat vlak. Hij geeft aan dat sommigen hier eigenhandig een dikkere zitting van hebben gemaakt. De spiegels zijn wat klein en op de snelweg is een lange voorruit wel iets wat op de wensenlijst zou moeten staan. Wat betreft de doseerbaarheid enkel lovende woorden, want dit is volgens Piet werkelijk perfect.
Echter, de lange wielbasis in de stad vindt hij niet fijn. ‘Je kunt hem op lage snelheden sommige bochten wat lastiger insturen.’ Ook vraagt hij zich af hoe je de CE04 op slot moet zetten, omdat er geen kettingslot door het voor- of achtwiel past. Over de basisprijs is Piet het wel eens maar als hij dan nog de snellader aanvinkt en nog wat optiepakketten loopt de prijs toch wel op, waardoor hij helaas buiten het bereik komt. Een geweldige ervaring, maar de K1200 zal voorlopig nog wel even blijven.
Pim
Als we het over petrolheads hebben, dan zijn we bij Pim aan het juiste adres want met een klassieke Vespa P200 klinkt het tweetakt gepruttel als muziek in zijn oren. Een elektrische motorscooter is dan weer het tegenovergestelde. Pim is enthousiast over de vormgeving en het grote scherm en ook op de snelweg is de CE04 uitermate comfortabel. Tijdens de rit hoeft er maar weinig geremd te worden, in plaats daarvan regenereer je optimaal wat extra kilometers oplevert. Met 1.90m zit je nog heel comfortabel al is het zadel wel vrij vlak, aldus Pim. “Die acceleratie is verslavend en vooral in de Dynamic mode is de CE04 razendsnel.
Dat moet je dan niet bij elk stoplicht benutten, want dan neemt de range wel snel af. Op snelheid stuurt deze scooter echt wel goed, maar door de lange wielbasis vind ik het rijden op lage snelheid erg wennen. Je moet het geheel duidelijker insturen, en dan heb je last van die wielbasis. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom BMW gekozen heeft voor zo’n extreem lange wielbasis.” Als we dan bij de allesbeslissende vraag aankomen, of Pim een CE04 zou kopen is het antwoord duidelijk en helder. “Ik vind een automaat eerlijk gezegd heel saai. Ik ben liever druk bezig met een oude Vespa, die je in elke bocht smijt, en ik zoek meer beleving tijdens het rijden. Ik vind het wel een te gekke ervaring, want het ontbreken van geluid geeft je ook weer een soort van rust. Dagelijks rijd ik voor mijn werk van Rotterdam Noord naar Zuid, en daarvoor zou de CE04 wel een prima oplossing zijn!”
Wouter
Een echte Kymco fan mogen we Wouter gerust noemen, want met zijn full options Xciting 400S is hij een enthousiaste aanhanger van het Taiwanese merk. Dat hij zich op heeft gegeven voor deze lezersrit is ook niet gek, want scooterrijden is een hobby en de interesse voor elektrisch rijden is er eentje die toch elke keer weer naar boven komt. Met veel interesse neemt hij kennis van het grote TFT-scherm dat in geen enkel opzicht te vergelijken is met dat van zijn Kymco. Toch moet hij onder de kappen een dikke eencilinder missen, bij de CE04 zien we slechts een elektromotor zonder stromende benzine door de carburateurs.
Ook hier positieve geluiden over de imposante acceleratie. “Vooral de tussenacceleratie is indrukwekkend. Als je de gashendel opentrekt en versnelt van 50 km/u naar 80 km/u is dat echt volop genieten. Ik moet wel wennen aan het hard afremmen van de motor, maar het positieve is wel dat je daardoor weer energie aan de accu teruggeeft. Op de snelweg zag ik de range wel wat afnemen, maar zodra je het stadsverkeer weer induikt zakt de range nog maar weinig.” Als echte toerder rijdt Wouter vaak langere afstanden en dat wordt met een CE04 ietwat lastig. “Voor woon-werkverkeer zou ik ‘m zeker overwegen!”
Ron
Als eigenaar van een nieuwe Honda Forza 350 is Ron tevens liefhebber van Japanse tweewielers en is dan ook dagelijks op zijn Honda te vinden. Een rit op de elektrische CE04 is dan ook duidelijk anders dan wat hij gewend is. Op de vraag hoe hij de BMW vindt rijden is hij lovend. “Hij rijdt geweldig en ook stabiel, toch is ‘ie in de stad minder ‘beweeglijk’ dan mijn Honda Motorscooter. Op de snelweg mis ik wel een hogere ruit want met deze lage ruit vang je heel veel wind. Verder moet ik erg wennen aan de gashendel, want als je een verkeerslicht nadert moet je niet zomaar je gashendel terugnemen. De kans bestaat dat je ruim 50 meter voor het verkeerslicht al stilstaat. Hij remt erg hard af op de motor, maar het voordeel is dat je energie teruggeeft aan de accu.” Voor Ron, die wekelijks zijn moeder bezoekt en dan 200 km op een dag rijdt, heeft de BMW een te kleine range. Echter, toen wist hij nog niet dat je hem in 2,5 uur van leeg naar vol kan laden en het wel degelijk een optie is. De Honda Forza 350 staat nog niet te koop op Marktplaats maar we vragen ons af hoelang dit nog duurt…
Graag willen we BMW Motorrad en MR Motoren in Barendrecht bedanken voor het mogelijk maken van deze lezerstest.
(foto’s Andrew Walkinshaw)