Met de onthulling van de Zero SR-X hebben twee bedrijven de toekomst van powersports ontworpen met deze verbluffende custom built van een SR/S premium elektrische motorfiets.

Zero Motorcycles, de wereldleider op het gebied van elektrische motorfietsen en aandrijfsystemen, heeft beelden vrijgegeven van de unieke SR-X motorfiets, een volledig op maat ontworpen heruitvinding van het SR/S-model van het bedrijf. De SR-X is de laatste aanvulling op het Zero Motorcycles Design the Future ontwikkelingsprogramma, dat één van de meest innovatieve en creatieve elektrische motorfietsen ter wereld heeft voortgebracht. Dit programma brengt de meest talentvolle ontwerpers en ingenieurs in de industrie samen om de grenzen te verleggen van wat mogelijk is met elektrische motorfietsen.

HUGE Design wordt geleid door Bill Webb, die opnieuw een sleutelrol heeft gespeeld in de visie van Zero voor de toekomst. Webb was verantwoordelijk voor het ontwerp van de populaire FXE motorfiets en het hieraan voorafgaande ontwerp, de Zero SM. De SR-X is het nieuwste voorbeeld van zowel zijn visionaire ontwerp als de toewijding van Zero aan innovatie. Deze conceptmotor met beperkte kuipdelen toont de industriële leidende elektrische aandrijving van Zero en heeft zowel prestaties als stijl.

“De SR-X-conceptmotor probeert het ontwerp van de toekomstige elektrische motorfietsen op de gevoelige plek te raken door schone lijnen en gedisciplineerd design-detail te combineren met de agressieve houding en het rauwe prestatiegevoel van modern vormgegeven sportmotoren agressieve houding en het rauwe prestatiegevoel van modern vormgegeven sportmotoren. De schone lijnen en gedisciplineerde ‘productdesign’-stijl van de SR-X zijn gecombineerd met de agressieve verhoudingen en de rauwe functionaliteit/zichtbare techniek van meer traditionele racemotoren. Dit is een poging om een nieuwe subcategorie voor hoogwaardige elektrische prestaties te definiëren, iets tussen een streetfighter en een circuitmotor. Een combinatie van kuipdelen en aerodynamische prestaties met een rauwe straat attitude.

We willen dat echte sport motorrijders de subtiele en evenwichtige ontwerpbenadering waarderen: modern, futuristisch en mooi zonder de rauwe prestatielooks en het expliciete technische uiterlijk van high-performance motorfietsen te kort te doen.

Het team wilde een dramatische en lage ‘front-heavy’ silhouet creëren met een carrosserie waarmee de volledig zichtbare techniek op een onconventionele manier naar de achterkant van de motorfiets kon worden gecontrasteerd. De SR/S-chassis/techniek die Zero heeft ontworpen, is indrukwekkend om naar te kijken en we wilden dat de rauwe motorfiets die eronder zat onderdeel uitmaakte van het eindresultaat.”BILL WEBB

Brian Wismann, VP van Productontwikkeling bij Zero, was vol lof over het ontwerp – “Toen Bill zijn Mono-Racr-ontwerp enkele jaren geleden voor het eerst digitaal vrijgaf, wist ik onmiddellijk dat de ontwerptaal op basis van schone, eenvoudige vormen de perfecte verbintenis zou zijn voor een elektrische motorfiets. Ik ben blij dat we Bills visie voor ons elektrische sportmotorplatform in het SR-X-concept konden realiseren.”

Aangedreven door Zero’s geavanceerde ZF75-10 elektromotor en de nieuwste ZF17.3 lithium-ionbatterij, vertegenwoordigt de SR-X een moedige visie voor de toekomst van het motorrijden. Bij Zero Motorcycles worden we gedreven door een passie voor ontwerp en technologie, en de SR-X is de perfecte weergave van deze passie. We kunnen niet wachten om te zien hoe deze conceptmotor de toekomst van de industrie zal inspireren en de grenzen van wat mogelijk is blijft verleggen.