Motorrijden is cool, ontstresst en ontspant. Het is de ultieme manier om even helemaal los te komen van de dagelijkse sleur. Het hoofd even volledig leeg maken. Het enige dat nog telt is het onbekommerd onderweg zijn. De reis zelf dus en niet de eindbestemming. Een ervaring die iedereen eens zou moeten meemaken. Vooral nu na de koude wintermaanden de temperatuur oploopt en de eerste zonnestralen motoradepten uitnodigen om massaal de weg op te gaan. Het avontuur tegemoet. Voor Koninklijke RAI Vereniging alle reden om het startschot te geven voor Maart Motor Maand.

Maart Motor Maand richt zich op zowel de ervaren, recreatieve als de toekomstige motorrijders. ‘Wij willen hen vooral inspireren om de motor te pakken’, verduidelijkt Martijn van Eikenhorst, manager sectie Motoren van RAI Vereniging.

Voordelen benadrukken

‘De motorfiets is immers bij uitstek hét middel om te ontstressen, te genieten van de natuur en het maximale gevoel van vrijheid te ervaren. Steeds meer mensen en met name jongeren beginnen de motorfiets te omarmen en hebben ontdekt welke voordelen dit praktische en relatief goedkope vervoermiddel biedt, zowel tijdens recreatief gebruik, woon-werkverkeer en allerlei verplaatsingen in een stedelijke omgeving. Met de campagne Maart Motor Maand willen we alle voordelen die het gebruik van de motorfiets met zich mee brengt nog eens extra benadrukken’, aldus Van Eikenhorst.

Campagne uitingen

De campagne Maart Motor Maand bestaat uit drie elementen. Zo was er tijdens de afgelopen Motorbeurs in Utrecht een win-actie met krasloten om mensen te attenderen op de website www.maartmotormaand.nl. Vervolgens zullen er op 5, 7, 19 en 21 maart, op de drukste dagen van de week (dinsdag en donderdag), tijdens de spitsuren reclame commercials via BNR Nieuwsradio worden uitgezonden met als centrale boodschap: ‘Haal méér plezier uit je woon-werkverkeer’. Als laatste wordt, in aanvulling op de radiocommercials, aandacht voor de campagne gegenereerd via de verschillende social media kanalen, onder andere met een YouTube filmpje.

Betaalbare mobiliteitsoplossing

Dat de motorfiets steeds vaker als een volstrekt logische en betaalbare mobiliteitsoplossing wordt gezien, staat voor Van Eikenhorst vast. De cijfers spreken wat dat betreft volgens hem boekdelen. Hij rekent voor dat in de periode vanaf de coronapandemie in 2020 tot eind vorig jaar, toen velen overstapten op de motor, maar liefst 62.798 nieuwe motorfietsen zijn verkocht. Dat zijn er per saldo 20 procent meer dan in de vier jaar daarvoor. Inmiddels telt Nederland 808.000 motoren en is het aantal bezitters van het motorrijbewijs opgelopen tot anderhalf miljoen. De opmars van de motorfiets lijkt voorlopig niet te stuiten, want in de eerste twee maanden van dit jaar steeg het aantal nieuw geregistreerde motorfietsen alweer met bijna 13 procent tot 2.479 exemplaren. De cijfers voor alleen de maand februari laten zelfs een toename van ruim 25 procent tot 1.508 eenheden zien.