We hebben de Suzuki GSX-8S al bij de introductie de revue laten passeren en we kunnen er kort over zijn: we waren razend enthousiast over de nieuwkomer in het streetfighter segment van Suzuki. Kort geleden reden we de V-Strom 800DE op basis van hetzelfde motorblok en werden opnieuw overtuigd door de splinternieuwe 776cc paralleltwin. De GSX-8S is ook bereikbaar voor de A2-rijder, maar mis je dan veel? Wij reden een week lang met de A2-uitvoering om het zelf te ondervinden.

Suzuki had voor de motorrijder met het A2-rijbewijs op zak al keuze uit een aantal fraaie nakeds. De SV650 is al jaren populair bij opstappers en allrounders, en voor de sportievelingen onder ons heeft Suzuki de GSX-S1000 teruggebracht tot GSX-S950 met 96pk, waardoor hij ook in A2-uitvoering geleverd kan worden. De sportieve streetfighter met zijn agressieve looks is een fraaie verschijning en vooral geliefd bij jonge rijders, maar je moet er wel €11.299 voor op tafel leggen. Met de GSX-8S is er nu nog een sportieve streetfighter beschikbaar die net onder de 10 mille is gehouden, want voor €9.999 is hij van jou, en in 35 kW-uitvoering zonder meerprijs.

Suzuki GSX-8S

Futuristisch

Wat zijn naast die gunstigere prijs de speerpunten van de GSX-8S? Of het zijn looks zijn, dat is iets persoonlijks. Als je verliefd bent op de GSX-S950 is dat natuurlijk begrijpelijk, maar met de 8S heeft Suzuki een misschien iets minder agressieve styling maar nog futuristischer uiterlijk aan de motor meegegeven. Nog steeds scherpe lijnen maar iets meer rondingen. De typische, gestapelde ledlampen in de koplampunit waarborgen de unieke Suzuki look vanaf de voorzijde, maar nieuw – en naar mijn mening zeer geslaagd – zijn de led-positielichten. Je zou ze bijna over het hoofd zien: het zijn de smalle sleuven die voorwaarts en naar beneden langs de voorkuip lopen.

Suzuki GSX-8S

Waar je niet omheen kunt zijn de kleurstellingen. Het ‘Black/Black’ is met zijn glans- en matzwart nog enigszins bescheiden, maar om de Pearl Cosmic Blue en Pearl Tech White kan je simpelweg niet heen. Opvallende kleurstellingen, en als de zon erop schijnt zie je waar de toevoeging ‘Pearl’ op slaat: een fraai glimmertje in de lak. Wat daarnaast opvalt is het zeer compacte motorblok en de minimalistische uitlaatdemper. Deze kenmerkend korte uitlaatdemper steekt nauwelijks uit. Dit is bewust gedaan in het kader van het ‘mass-forward silhouet’ van Suzuki’s nieuwe streetfighter. Ook is de demper onderdeel van een geheel nieuw 2-in-1-uitlaatsysteem van de paralleltwin. Het geeft een fraai geluid dat zeker niet te hard is. Er had naar onze mening zelfs een iets luidere grom in mogen zitten, zoals bij zijn V-Strom broertje bijvoorbeeld.

Suzuki GSX-8S

Compacter en sportiever

De GSX-8S die wij reden oogt nog net even compacter en sportiever dankzij de optionele korte kentekenplaathouder en bobbins. Je kan ze los als accessoire aanschaffen of kiezen voor het Street Xtreme Pack. Voor een gereduceerde prijs van 799 euro krijg je er dan nog een flyscreen in kleur, led-knipperlichten, seatcover, design spiegels en stuurgewichten bij. Maar er zijn nog meer accessoires los verkrijgbaar, zoals een luxe zadel, framesliders, softcasekoffers, tanktassen, handvatverwarming, wheelstriping, en ga nog maar even door. Je kan je 8S dan ook personaliseren op gebied van comfort, design en sportiviteit.

Suzuki GSX-8S

Laten we voordat we over zijn A2-motorkarakter beginnen nog het eerst even over zijn rijeigenschappen hebben. Die zijn namelijk geweldig. Voor de minder ervaren rijder moet dit een genot zijn. Een bekende Suzuki-dealer leverde onlangs een 8S als lesmotor af en stelde op social media precies zoals het is: achtjes draaien en slalom rijden is nog nooit zo makkelijk geweest! De betreffende verkeersschool reageerde al snel op het bericht dat de leerlingen zeer tevreden waren met de keuze voor de 8S. Maar ook de ervaren rijder komt volledig aan zijn trekken in de stad, op bochtige buitenweggetjes en op op- en afritten. De 8S daagt je uit de bochten steeds iets vlotter te nemen en wijkt niet van zijn lijn. Remmen en vering zijn niet instelbaar maar Suzuki heeft een prima balans gevonden. Het is vooral heel veel lol hebben met deze wendbare streetfighter.

Suzuki GSX-8S

Compacte paralleltwin

En dan het motorblok. Ook een heel dikke plus daarvoor. Het compacte 776cc DOHC paralleltwin motorblok werd compleet nieuw ontworpen voor de 8S en de V-Strom, en kon zo slank worden gehouden door de balansassen onder een hoek van 90° ten opzichte van elkaar te plaatsen. De 270 graden lay-out zorgt ervoor dat het blok zo’n beetje hetzelfde karakter heeft als dat van Suzuki’s 90° V-twin. Wat bij het wegrijden als eerste opvalt is de enorm soepele gasrespons, zeer direct maar zeker niet te agressief.

Een mooie lineaire vermogensafgifte en als we door de versnellingen heen schakelen merken we dat we met een perfect schakelende versnellingsbak en een feilloos werkende quickshifter voor zowel op- als neerschakelen te maken hebben. Die quickshifter is trouwens standaard bij de prijs inbegrepen. De slip-assist koppeling voorkomt onverhoopt blokkerende achterwielen. En ook afslaan bij het wegrijden gaat je zomaar niet lukken, want low RPM Assist is je daarbij van dienst. Het voelt natuurlijk aan, het is amper merkbaar dat de motor stiekem iets hoger in toeren wordt gehouden.

GSX-8S

Rijmodi

De rijmodi, traction control, en ABS zijn normaal gesproken in meerdere standen in te stellen. Via de Suzuki Drive Mode Selector heb je dan de keuze uit drie rijmodi: A, B en C (Active, Basic en Comfort) waarbij de gasrespons, doseerbaarheid en koppelkarakteristiek tijdens het accelereren door het lage- en middentoerengebied verschilt. En daarin wijkt de A2-uitvoering af: hij staat vast geprogrammeerd in een modus die ongeveer overeenkomt met Basic, de gulden middenweg. En eerlijk gezegd past die stand prima bij het A2-karakter, waarbij het vermogen naarmate je in de toeren klimt steeds meer afvlakt. Je kan met de A2-uitvoering dus niet over de meest actieve gasrespons beschikken maar je profiteert wél nog steeds van een flinke dosis koppel bij lage toeren.

Suzuki GSX-8S

Toegegeven: zoals we tijdens de introductie al opmerkten kan je in de Active modus en boven de 8.000 toeren helemaal los gaan met de 8S, want tussen de 8 en 10 duizend toeren loopt het blok echt knetterhard. Het topvermogen van 84 pk bereik je bij 8.500 toeren en het maximum koppel van 78 Nm bij 6.800 toeren – bij de A2-versie is het topvermogen uiteraard 47 pk, oftewel 35 kW, en het maximum koppel is 64 Nm bij 4.600 toeren. En laten we eerlijk zijn: als je het niet al te gek wilt maken op de Nederlandse wegen, en je je A2-rijbewijs na een tijdje wilt kunnen omruilen voor een A-exemplaar in plaats van je rijbewijs in te moeten leveren, dan helpt dat hoge topvermogen daar niet aan mee…

Conclusie

Onze conclusie is dan ook dat je met de 8S in A2-trim nog steeds over een bult koppel beschikt, behoorlijk rap van je plek kunt komen en met een beetje vlot doorschakelen heb je nog steeds een heerlijk levendige streetfighter onder je achterwerk. In en rond de stad ook in A2 amper bij te benen door het overige verkeer, niet op de laatste plaats door zijn ongelooflijke wendbaarheid en sportieve rijeigenschappen. Tegen de tijd dat je hem om mag laten zetten naar A-trim wil je hem vast niet meer kwijt, en met maar liefst 6 jaar garantie heb je gegarandeerd nog lang plezier van de Suzuki GSX-8S!

GSX-8S
Motor776cc, 270° paralleltwin DOHC, 4 kleppen per cilinder
Boring x slag84,0 x 70,0 mm
Vermogen84 pk (62 kW) bij 8.500 tpm/ A2: 47 pk (35 kW)
Koppel78 Nm bij 6.800 tpm / A2: 64 Nm bij 4.600 tpm
Remmen voordubbele zwevende schijf 310 mm, 4-zuiger remklauw, ABS
Remmen achterenkele schijf 260 mm, 1-zuiger remklauw, ABS
Vering voorKYB upside down, niet instelbaar
Vering achterKYB monoshock, veervoorspanning instelbaar
Banden voor110/80 19″ Dunlop RoadSport 2
Banden achter150/70 17″ Dunlop RoadSport 2
Tankinhoud14L
Verbruik1L : 22,9 km
Afmetingen2.115 x 775 x 1.105 mm
Zithoogte810 mm
Wielbasis1.465 mm
Gewicht216 kg rijklaar
KleurenBlack/Black, Pearl Cosmic Blue, Pearl Tech White
Prijs NL/BE€9.999,- / €8.999,-
Importeur NL/BENimag / Suzuki2wheels
Website NL/BEwww.suzuki.nl /  www.suzuki2wheels.be